Brännare till ROCA P30?

Skriv svar
johbro
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 29 sep, 2005 19:33
Ort: Boden

Brännare till ROCA P30?

Inlägg av johbro »

Hej,
sitter och kollar på olika brännare till en ROCA P30 panna, en del brännare har som ett rör framåt medan andra verkar ha mer typ en låda.
Fördelar resp. nackdelar med de båda?
Är det någon av typerna som passar bättre till pannan i fråga?
Är det någon som kan rekomendera en brännare. Har tittat på Bionordics B16GL och Värmebaronens VikingBio.

MVH
/
Johan
spyrius
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 19:43

Inlägg av spyrius »

jag kör med b16 och är väldigt nöjd en prisvärd produkt anser jag gannen är väldigt nöjd med sin viking bio men den har bränt sönder ett par roster
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
johbro
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 29 sep, 2005 19:33
Ort: Boden

B16...

Inlägg av johbro »

Jag tycker B16GL verkar vara bra, jag undrar : var du tvungen att modifiera hålet i luckan för att passa in den?
sander
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 25 maj, 2006 15:26

Inlägg av sander »

Hvordan er Roca P30 som en pelletspanna?
Har noen erfaring med Eco tec A4 i kombinasjon med denne pannan?
:D
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Vilken Roca P30 funderar du på? Den finns ju i effekter från 15 till 37 KW.
Du undrar om brännare med rör framåt och brännare med fyrkantig brännskål. En del brännare med rör har stora problem att få rören att hålla i värmen. Brännare med fyrkantig brännskål typ Iwabo, Viking B16, TB Mini håller länge utan att behöva byta några delar.
Brännare med rör är också mer tålamodsprövande att rengöra.

Eftersom pannan har asklåda skulle väl en Viking B16 med tryckluftsuraskning passa bra. Jag har en sådan brännare utan uraskning och där finns inga deformerade brännardelar efter 15 ton pellets.
Enkel att installera och enkel att ställa in. Man behöver inte kosta på injustering varje gång man byter pellets och det gör pelletseldningen lönsam.
Ett fyrkantigt hål i brännarluckan behöver man såga upp.
Här finns monteringsanvisning. http://www.amexa.se/download.asp?folder ... 20GL08.pdf
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Kolla på denna en kanonbrännare

http://www.roslagsbrannaren.se/
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
sander
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 25 maj, 2006 15:26

Inlägg av sander »

Jeg har en gammel Norrhammar panna med en ecotec A4 brenner, men pannan begynner å bli gammel og jeg kan få kjøpt en brukt ROCA P-30-7 panna, derfor lurer jeg på hvordan den pannan er med A4 pellets brenner i forhold til askevolum osv. Tenkte evt å montere en ca 1000l acumulator tank i tillegg.
Kommer ikke til å bytte ut min Ecotec A4 den er helt suveren.
:)
Skriv svar