Byta värme system

ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Vart i sverige man bor har väl en liten betydelse också kanske?längst upp i norr tror jag inte säljs allt för många v/p s av något slag=(Kallt)..rätta mig gärna! Investera i stora summor i områden där husprisena är låga kan man också fundera över!!Nu kanske Putte bor i tätort i malmö centralt då kan man ju satsa med pay off tanken....Få igen l/v investering =dyrare investering
Det var bara lite funderingar som går att tänka på.....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Hade lite tid över så jag sotade idag., förra gång var 30/11 och det har gått 736kg pellets igenom.... och det var plats för en del mer aska om jag hade vilja, var väl 1/3'del kvar till problemen börjar med mottryck osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
putte_1661
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 nov, 2007 09:19
Ort: Vänersborg

Inlägg av putte_1661 »

Nu bor ju jag i Vanersborg, Vastragotalands lan.
Jo en L/V pump ar ocksa intressant men min fraga ar vad som hander med huset utan varm murstock?? Hur kommer ventilationen fungera??
Vet att detta ar fel forum for en sadan fraga.. men dom svara ju inte pa den fragan pa varmepumpsforum.. :(
Nibe city -96
Nibe olje brännare
1 plans med källare byggt -63 trästomme med tegelfasad.
116 boy + 116 biy
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det skiljer sig lite från hus till hus (jag antar att du har ett äldre hus som är beroende av självdrag eftersom du ställer frågan), men skorstenen mår ju aldrig bra av att stå oanvänd och med kall murstock så blir ju ventilationen alltid lite sämre så det beror ju lite på hur bra eller dålig den är nu så att säga.

För min egen del så skulle det bli svinkallt i källaren utan pannan, skulle behöva värme där nere också i så fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Billigaste lösning är en brännare i din panna plus ett förråd. Kan du nog få lös för under 25000kr. Nackdelen är jobbet. Jag sotar var 10-14 dag. Jag förmodar att du har en elpatron till pannan, denna kan du ju ställa som backup på 40 grader. Skulle brännaren lägga av så går patronen in. Du måste dessutom bära säckar eller fixa ett bulkförråd. Så en hel del jobb blir det men du har å andra sidan investrat minimal och får en hygglig värmekostnad.

L/V pump är dyrare. Ventilationen går att fixa för inte allför många slantar OM det skulle vara ett problem. Då får du dessutom en bättre ventilationslösning än du har idag som även funkar på sommaren. Ett större problem kan vara att källaren blir väldigt kall då strålningsvärmen från panna uteblir.

Än dyrare lösning är en ny pelletsanläggning. Den blir å andra sidan mera bekväm. Jag skulle istället då lägga pengarna på markvärme eller fjärrvärme (om detta finns att tillgå).
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

putte_1661 skrev:pellets är väll det som är mest intressant just nu.. men det måste fungera i minst 16 dagar.. förrådet är ju inga problem bara bygga tillräkligt stort. men hur blir det med askan?? sämre verknings har jag förstått att det blir men är det möjligt??
Som du skriver så är förrådet inte nått problem o dom som har en likadan panna vet väl hur mycket pellets som går bränna innan man behöver aska ur...

Verkningsgraden ska inte påverkas nämnvärt av att elda 750-1000 kg pellets om den är rätt justerad..

Vad du skulle skaffa är en shuntstyrning med semesterfunktion så du kan ställa ner tempen när du åker o som kan fixa så det är varmt då du kommer hem igen, Det är stor skillnad om du ställer ner tempen till t.ex 12° då du inte är hemma (5-6% minskad per grad sänkning) sen väljer du höjning av tempen 12-24 tim före du kommer hem..
Automix 30D med både inne/utegivare är fin, Dinvvsbutik säljer den för 3200:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Nu börjar det hända lite på tipsbiten,med Andres shuntstyrning +den valda brännaren av något slag,,,Toppad med en vedkamin vad kan man mer begära Det blir som i reklamen.. När får man åka hem ?
Eller hur Putte!! kanske investering på endast 40-50000 Kr med varmt i källaren och varmt i boytan som bonus :)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Verkar vara en lämplig tråd att ställa den här frågan i:

Ungefär hur mycket billigare i procent blir det att värma ett hus med luft/vatten pump jämfört med pellets om man antar att man har en normalpanna med normal verkningsgrad?
Bortse från eventuella investeringskostnader. Är bara nyfiken på den rena driftskostnaden.

//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Tror inte man kan säga något sådant värde, elpriset beror ju dessutom på var du bor, vilket avtal du har osv.

Sen beror det ju på vad du har för värmepump också, vad den har för verkningsgrad vid en viss temperatur osv.

Pelletspriset skiljer ju sig dessutom åt en hel del beroende på var du bor.

Det skulle i så fall vara någon som kört med pellets tidigare och bytt till värmepump eller tvärtom som kunde svara på det.

Är du säker på att det blir billigare förresten ? :D

Jag förstår inte riktigt vad du skulle få ut av det heller utan att jämföra investeringskostnaden som kan vara rätt saftig, om du inte får prylarna gratis vill säga.

I mitt fall till exempel så skulle jag behöva slå på värmen i källaren också med en värmepump vilket skulle öka förbrukningen eftersom jag använder spillvärmen från pannan för att värme i källaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

stingray skrev:Verkar vara en lämplig tråd att ställa den här frågan i:

Ungefär hur mycket billigare i procent blir det att värma ett hus med luft/vatten pump jämfört med pellets om man antar att man har en normalpanna med normal verkningsgrad?
Bortse från eventuella investeringskostnader. Är bara nyfiken på den rena driftskostnaden.

//David
Utan att spekulera i bränslepris (el/pellets) så beror det nog mest på vart i landet du bor vilket som är viktigt med luft/vatten VP då cop blir sämre ju kallare det är ute, Det gäller inte berg/jord vp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Tänkte bara att om man jämför utan att bry sig om investeringspengarna så är det lättare att räkna ut hur pass snabbt en l/v pump betalar sig, vilket iof lär vara rätt lång tid jämfört med pellets..
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

stingray skrev:Tänkte bara att om man jämför utan att bry sig om investeringspengarna så är det lättare att räkna ut hur pass snabbt en l/v pump betalar sig, vilket iof lär vara rätt lång tid jämfört med pellets..
Bryr man sej inte om investeringskostnaden så är vp billigare alla dagar det är varmare än -10°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Man skulle nog kunna säga att en l/v är billigare ända tills den slår ifrån pga för kall utetemp, om man nu struntar i inversteringskostnaden. Tex Nibe 2020-14 har cop=1,7 vid -20 grader ute och 50 grader framledningstemp, dvs man betalar ca 60% av elpriset. Men man dimensionerar sällan en l/v -pump så att den klarar hela husets uppvärmning ner till -20 grader för den skulle bli ruskigt överdimensionerad vid varmare väder så Andrés siffra är nog mer rimlig.

Tänk bara på at kolla vilken framledningstemp ditt hus behöver. En l/v-pump levererar inte mer än 50 grader vid kall väderlek så om man har för klena radiatorer så får antingen elpatronen jobba ofta eller så får man helt enkelt byta till rejälare element.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
putte_1661
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 nov, 2007 09:19
Ort: Vänersborg

Inlägg av putte_1661 »

Nu har jag läst och läst och kollat...Kommit fram till följande... Har en shunt automatik dock bara en 7 dagars.. Med en framledningstemp på runt 40 grader och ca -2.5 ute får jag med alla termostater på högsta läget ca 21,5 grader... Pann temperatur 65-70 grader.

Pellets är billigst i investering... Luft/vatten kräver inget jobb..

Strålningsvärmen i källaren blir den högre med pellets än med olja??
För inte faan värmen pannan upp min källare.. ska det vara varmt får jag allt ha radiatorerna på..

Just nu lutar det åt en luft/vatten dockad till befintlig panna..Nästa fråga(kanske fel forum) Hur gör man med varmvatten?? Jag har fått för mig att L/V inte ger mycket mer än 60 grader.. fungerar det med tex legionella?? eller maste man investera i en varmvaten beredare också..
Nibe city -96
Nibe olje brännare
1 plans med källare byggt -63 trästomme med tegelfasad.
116 boy + 116 biy
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

halloj..

Att tänka på när du väljer vilken uppvärmningsätt. Det du betalar nu för den anläggningen du väljer, får du igen när du säljer huset.

Eftersom du ska bo där i ca 5 år, så kommer det finnas mycket kvar av det du investerat i. = högre värde av huset. Som sagt, du kommer nog att få tillbaka en del av det du invensterat i.

Bara en tanke..
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar