Tyda röken från eldningen

Skriv svar
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Tyda röken från eldningen

Inlägg av Byggsmén »

Tjenare. Som rubriken tyder så har jag ett problem (kanske inte) med röken. När min brännare startar upp så kan jag ha luckan till pannan öppen nästan de första fem minuterna. Därefter blir röken allt svartare och svartare. Även med luckan stängd får jag tillägga.

När röken är så pass mörk, är det tecken på att pelletsen inte förbränns ordentligt eller ?? Jag har kanske för hög matning med pellets till brännaren. Jag har ca 8 sek matning och ca 19 sek paus men vet inte vilken effekt jag har eller om det är normalt eller inte.

Får också tillägga att jag har en ny panna också, med den gamla så hade jag inte dessa problemen. Har inte justerat in brännaren efter den nya pannan. Har ingen dragbegränsare heller.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Utan att ha likadan brännare som du,så tyder jag på att du har för mycket bränsle eller lite syre.Har du öppnat rökgasspjället för fullt,så röken kan dra ut ordentligt?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Har inget spjäll på denna pannan, så där går jag bet. Luftspjället på brännaren står på max. Och pannan, den är verkligen nysotad. Använd endast 2 dagar nu.
nissebrun
Prima virke

Verkar vara hög matning..

Inlägg av nissebrun »

Jag tycker att 8 sek. matning låter väldigt mycket. Jag har samma brännare som du men i en ctc total och kör med ca: 2,5 sek matning. Jag värmer också ett 1 1/2 plans trähus och shuntar ut 40 gradigt vatten vilket med helt öppna termostaterpå elementen ger ca: 21 grader vid temperaturer runt nollan.
Hälsningar o god jul.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

MMMM . Tycker oxå det låter mycket . Om inte jag minns fel
körde jag min på c:a 4-5 sek inmatning i Parca pannan , luftspjället
knappt halvöppet . Fick sänka i Niben , plus öppna spjället mer .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Alltså mer pellets än syre, kolla också så att det inte tätt i något roster eller liknande om det sitter snett eller så. Har du tillräckligt med luft till pannrummet, allstå ingen stängd luftventil, så du får in för lite luft.

Det är inte så att det är något fel så att fläkten så den inte går med tillräcklig hastighet. Luftspjället på brännaren?

Har du mätt upp mängden pellets skruven ger på ca 3 min? Ett tips är att gå in på pelletsteknik.se (våg som mäter gram krävs) (mät också mängden i dl så kan du jämföra med vad leverantören av brännaren rekommenderar) där har du en beräknelsekalkyl där du kan få fram rätt mängd pellets skruven ger samt effekt på vad brännaren ger, men observera att luften bör ändå justeras för att få rätt förbränning, helst med instrument, men till en början grovt med ögat på lågans färg till du kan få dit någon som gör detta åt dig. För vit låga för mycket syre, rödaktig låga för mycket bränsle till förhållande syre, den skall vara mer ljusorange. Testa detta med att stänga luckan med någon minuts intervall så att förbränningen kan stabilisera sig innan du öppnar och kollar igen.

Om brännaren blir mycket varm bakåt så kan det tyda på att du har ett övertryck i pannan. Har du alla baffelplåtar i pannan? I den övre luckan så står det plåtar som lutar bakåt om jag inte minns helt fel, testa att ta ur någon av dessa. Du kan också ha ett väldigt bra drag, då kan det också bli fenomen liknande detta, då du ej har någon dragbegränsare.
Hur ser det ut om du sätter en tändsticka i lucköppningen, blåser den ut den innåt i pannan? Har du lång skorsten?
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Det här var en del att gå igenom, men ok.
Ang pelletsmängden så ger skruven 775 gr på 4 minuter, vilket är 194 gr i minuten. Har haft kontakt med Kenneth här på forumet också och han har varit snäll att ge mig en del inställningar till brännaren. Visar här hur brännaren är inställd. Inom parantes är de gamla inställningarna:

Skruvtider

Startdos = 61 sek ( 90 sek )
Drifttid = 6 sek ( 9 sek )
Paustid = 21 sek ( 18 sek )
Fläktid efter termostat brutit = 7 min ( 4 min ) pga oförbränd pellets innan.
Rökgastemp = 165°

Med fläkt spjället stängt till mer än hälften, tidigare max öppet. Nu är det en stabil och fin låga som inte sotar eller så. Innan hade jag en väldigt fladdrig, orolig låga som sotade ner all den kom åt.

Enligt pelletsteknik.se så skall mina inställningar ge ungefär 12,4kW. Kanske lite mer med min ekpellets. Vet dock inte om det gör någon skillnad.
Senast redigerad av Byggsmén den tis 25 dec, 2007 15:16, redigerad totalt 1 gånger.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Vad bra att det hjälpte lite, nu har du alla fall en grundinställning, men för att få det optimalt så är det värt att kosta på en justering med rökgasinstrument. Jag har själv gjort denna kalkylering, men pelletsteknik har lagt till bark samt torvpellets på effektberäkningen.

Det är en bra grund att stå på, sedan får man se lite mellan tummen och pekfingret på effekten som kan variera, men minimalt på grund av doseringsförmågan på skruven.
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

Ang pelletsmängden så ger skruven 775 gr på 4 minuter, vilket är 194 gr i minuten. Har haft kontakt med Kenneth här på forumet också och han har varit snäll att ge mig en del inställningar till brännaren. Visar här hur brännaren är inställd. Inom parantes är de gamla inställningarna:
Denna matning svarar mot en inmatad effekt av c:a 55-60 kW. Inte konstigt att det ryker svart rök.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Beginner skrev:
Denna matning svarar mot en inmatad effekt av c:a 55-60 kW. Inte konstigt att det ryker svart rök.
Njaa, det var väl att ta i. Jag får effekten till strax under 20 kW med de gamla tiderna. 194 gram i minuten är vad matarskruven till pannan matar med. Om den hade gått kontunuerligt.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Beginner skrev:
Se denna länk så förstår du mer vad vi diskuterar:
http://www.pelletsteknik.se/effektkalkyl/ekalkyl.htm

Den första mängd och tid du anger är startdosen uppmätt i gram samt tiden för denna. Sedan anger man drifttiden samt stilleståndstiden för skruven under driften.
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

Se denna länk så förstår du mer vad vi diskuterar:
Lite förhastad slutsats från min sida eftersom jag är van att direkt kunna mäta tillförd effekt till själva brännaren genom vägning av pellets under tre minuter utan att behöva ta hänsyn till till och fråntider hos skruven.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Skriv svar