Och så var det dags för ett nytt brännarrör igen..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Inlägg av hjerpe »

Det var frun som var hemma när de ställde in brännaren men enligt henne hade de någon form av utrustning med sig. Vi fick inget protokoll på sottal osv så jag vet inte vilka värden vi hade. Slangen sitter snett ovanför. Det är bara en lite båge på slangen för pelletsen. Hur ni menar med vinkeln vet jag inte riktigt? Själva fallröret sitter vinklat snett till höger sett framifrån.

Nu ska man behöva ta upp en sak till med återförsäljaren. Jag ställde några frågor redan i somras om att jag fått driftstopp med fläkt ur funktion. Sedan har jag varit på dem tre gånger om svar och eventuell åtgärd men inget har hänt. Men det är väl bara att ta tjuren vid hornen.

Tack för hjälpen.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Mina frågor var bara ett liten försmak på vad leverantör/VB kommer att fråga.

Vinkeln påverkar var pellets hamnar på roster som i sin tur påverkar luftströmmarna som sedan visar var lågan har slagit i röret med ett hål som följd. Detta är egna slutsatser (förkortad version) efter ett antal byten av rör.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

kenhje skrev:Mina frågor var bara ett liten försmak på vad leverantör/VB kommer att fråga.

Vinkeln påverkar var pellets hamnar på roster som i sin tur påverkar luftströmmarna som sedan visar var lågan har slagit i röret med ett hål som följd. Detta är egna slutsatser (förkortad version) efter ett antal byten av rör.
Menar du att vinkeln på skruven skulle påverka så mycket?
Då skulle ju fallrörets vinkel, liksom slangens längd/placering ju också påverka. Det förnekar VB.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

GoForIt Pellets skrev: Menar du att vinkeln på skruven
Inte skruvens vinkel utan fallrörets vinkel mot brännaren.
GoForIt Pellets skrev:
Då skulle ju fallrörets vinkel, liksom slangens längd/placering ju också påverka. Det förnekar VB.
Det händer många ggr att man inte tycker samma som lev.

Detta är egna iakttagelser efter ett antal byten, men det är mer som påverkar. Längd på slang, hastighet på pellets som ramlar igenom fallrör, fallluckans placering (avstånd från gavel), drag i pannan (som påverkar förbränning).
Mina hål har flyttats och det kan jag härleda till att jag vridit fallrör (tror det var tre hål) och att fallluckans avstånd till gavel ökats.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

förstår hur menade med fallröret, borde vi inte har ställt raka så att pellets ska bli mitt på brännröret och kan hända att pellets hamn några pellets utanför rostret eller hur?
Men vipport bromsar väl från fallande pellets.

Mitt brännröret har gjort spruckit både sidor fast min fall från vänster sidan. Vilken sida har du/ni?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Mitt fallrör sitter numera rakt mot brännaren men slangen har en liten, liten vinkel. Tidigare i denna tråd har jag uppgivit mått på fallluckan från gavel (9mm, 15mm och nu 18mm) och jag har konstaterat att pellets hamnar längre ut på roster, till och med att några enstaka hoppar igenom.
Detta reagerade jag på när jag startade upp brännaren efter förra bytet.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Hrm... :roll:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har ju bytt två brännarrör, och det var hål på olika sidor trots att fallröret alltid suttit lika vinklat.

I och med att pelletsen ju faller, rullar och snurrar först i slangen och sedan i fallröret har jag svårt att tro att fallrörets vinkel skulle påverka.

Däremot så måste det ju finnas någon förklaring (som VB håller inne med) till varför avståndet för fästet till falluckan har ökat.

Jag är mer och mer inne på att rostrets kvalité och rengöring ligger bakom problemen med hål i brännarrören.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

GoForIt Pellets skrev: Jag är mer och mer inne på att rostrets kvalité och rengöring ligger bakom problemen med hål i brännarrören.
Detta är nog de viktigaste parametrarna för att undvika sönderbränt rör.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vad jag inte riktigt förstår är varför inte VB försöker få fram ett modifierat brännarrör byggt med kraftigare materialtjocklek? Jag menar, så förbaskat hi-tech är det väl inte?

Jag har ju testat lite med ett insatsrör från lokal plåtis, och inte märkt några förändringar eller driftsproblem.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

GoForIt Pellets skrev:Vad jag inte riktigt förstår är varför inte VB försöker få fram ett modifierat brännarrör byggt med kraftigare materialtjocklek? Jag menar, så förbaskat hi-tech är det väl inte?
Eller varför de inte bygger en riktig optimerad pelletspanna istället för att hävda att de där gamla oljepannorna är optimala för pellets.....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Jag tycker också att det borde komma ett bättre rör men de vill nog hålla kostnaden för brännaren nere. Men med så många rör som byts blir de nog snart tvungna att komma med ett bättre rör.

Håller även med elvis om att de borde komma med en riktig panna för pellets också.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Det här med fallrörets vinkel borde ju vara enkelt att kolla...Alla som bytt brännarrör talar om i vilken vinkel fallröret stått (kl 12.00 är i eldrörets riktning, kl. 06.00 är rakt bakom eldröret) samt var i brännröret hålet uppstått (kl 12.00 brännrörets överkant, kl 06.00 brännrörets underkant) så får vi ju statistik! :wink:

Fallrör : kl 07.00

Hålet : kl 10.00

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Fallrör (förut, ungefär) : 06.45
Hålet (förut) : 02.10

Fallrör : 06.00
Hålet : 01.05 och längre fram.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
hakank
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 11 aug, 2007 21:52
Ort: Åmål

Viking en problembrännare????????

Inlägg av hakank »

Hej på er!
Efter alla skrämskott som nästan gjort mig som är ganska ny ägare av en Viking Bio+Joker näst intill skärrad av mitt val,skickade jag ett mejl till värmebaronen och fick följande svar:

Hej Håkan!



Du har valt helt rätt anläggning och helt rätt installatör!



Roster och inre brännarrör är förbrukningsdetaljer som slits. Rostret bör hålla ca 5 ton och det inre brännarröret ca 15 ton.
Hållbarheten beror på pelletskvalitet, injustering och skötsel.

Pelletskvaliteten kan avgöra mkt. Om pelletsen t.ex. sintrar d.v.s. askan smälter vid för låg temperatur bildas hårda klumpar på rostret som fläkten inte kan blåsa bort. Lågan slår då inte framåt utan okontrollerat upp i brännarröret. Står det och brinner på en punkt så kan brännarröret deformeras och fördärvas. Om din pellets sintrat skall du direkt ta kontakt med din leverantör och få den utbytt. Många pelletsleverantörer har haft stora problem det senaste året.

Injustering är jätteviktig också. Förhållandet mellan syre och bränsle är mkt viktigt då t.ex. ett syreöverskott i förbränningen också kan leda till att sammansättningen av rökgaserna blir fel, bl.a. ett Kaliumöverskott. Detta händer då du har en för lång skorsten i förhållande till hur stor draglucka du monterat. Ett Kaliumöverskott kan leda till utarmning av det rostfria i brännarröret med förkortad livslängd som följd. Du har dock fått din brännare injusterad av en av våra mest erfarna pelletsåterförsäljare, så där är jag inte orolig.

Skötseln av brännaren är också viktig men inget man behöver överdriva. Se till att du borstar av rostret och ser till att det ligger rätt i brännaren och rensa mellan det yttre och inre brännarröret så att luften kommer åt att kyla ordentligt. Drar du sotviskan flitigt i tubrören i pannan blir den bättre på att plocka värmen ur rökgaserna innan de skickas ut till kråkorna.

Värmebaronen är stolt tillverkare av Viking Bio och vi har sålt enorma mängder brännare de senaste åren. Det har varit en otrolig hausse på pelletsmarknaden vilket lockat många oseriösa som vill tjäna snabba pengar. Man har sålt brännare till höger och vänster och överlåtit installation till ”Svensson” själv. Detta är inte lyckat då man behöver ett digitalt instrument för att kunna göra en riktig installation. Eftersom vi sålt många brännare blir det fler brännare som det kan bli problem med. Procentuellt räknat har vi inte haft mycket problem.






Får se om detta stämmer

Håkan Karlsson

Åmål
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
Skriv svar