Kondens i skorstenen

PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Kondens i skorstenen

Inlägg av PeterBlomberg »

Jag får ganska mycket kondens i toppen av min skorsten, vet inte hur det är längre ner. Har inte orkat "krypa ner där" ;)

Har i princip samma problem oavsett rökgastemperatur. Kanske lite mer vid lägre temp (skulle jag tro). När brännaren installerades hade jag en rökgastemp på 200 grader och trots detta kondens. Nu har jag en rökgastemp på 120-130 grader och då blir det ju inte bättre.

Antar att jag måste sätta in ett rör, det har det ju skrivits en hel del om här tidigare.

Min fråga är om det är möjligt/lämpligt att tillfälligt sätta in ett smalare rör längst upp i skorstenen och isolera detta men någon form av eldfast ull.
Vad skall jag då välja för material till rör och isoliering, någon som har en idé?

/Peter
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

isolering tror jag heter värmekulit och hälls ned runt röret.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Patrik skrev:isolering tror jag heter värmekulit och hälls ned runt röret.
Vermiculit
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
eldare
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 feb, 2005 18:11

Inlägg av eldare »

Det räker om du stoppar ner ett rör och tätar i överkant mot skorstenstoppen räker med stenull. Då tvingas röken genom röret .luften mellan röret skorstenen isolerar tillräkligt. Annars tror jag det räcker med en dragregulator som spär på med tor luft från pannrumet.Testa med att klämma en m6 bult i sotluckan för att få lite tjuvluft. Det tog mej ca en månad att bli av med kondensen då öppnade jag sotluckan fullt mellan eldningarna. vedeldning. ps en skorsten i tegel kyler ca 15 grader per meter, mer om den går lång väg genom kallvind/ute eller många ventilatinskanaler.Röktemperatur är skorstenslängd gånger 15+80 blir rökgastemp efter panna.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Och för pellets är det +65° kondenseringen , 1m ner från topp :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Om jag stoppar ner ett rör uppifrån och tätar i överkant, hur långt måste då röret vara? Räcker det om det är någon meter eller två eller måste det gå ända ner?
Och för pellets är det +65° kondenseringen , 1m ner från topp
Gäller detta oavsett skorstensdiameter. Enl. mätning har rökgaserna en daggpunkt som ligger runt 36-38 grader. Borde det då inte räcka om jag har en temperatur som ligger över denna vid toppen?
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
eldare
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 feb, 2005 18:11

Inlägg av eldare »

Rätt med +65 också 1meter skorsten kvar +15 blir +80 totallängd.
Röret bör nog vara ca 2meter. Hur lång är din pipa många kannaler?1plan 2planshus långt över vindbjälklaget går skorstenen?
Min är ca 7.5 varav ca 2,5 på kallvind 1,5 över tak. 5st kannaler.
Röktemp panna 220, 1 meter ner ca 55-75grader.
Jag tappar ca 20-25grader per meter nu, mer innan jag monterade dragexen då fuktig luft kyls lättare.
Fuktigheten på röken är väldigt hög 80-90%
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Vilket temperaturfall du får per meter beror på tvärsnittsarea, isolering och mängd rökgas. Med ett välisolerat (Vermiculit, ej luft!!) insatsrör som har så liten area som möjligt får du det minsta temperaturfallet.

Temperaturen bör ligga runt 70 grader en meter ner i skorstenen när det är som kallast ute.

Röret måste gå ända ner till pannan. Vad som händer när rökgaserna tvingas gå i ett smalare rör är att rökgashastigheten ökas i förhållande till minskad area. Ju högre hastighet desto mindre faller temperaturen. Sätter man bara in en rörstump så ökas bara hastigheten i stumpen, den totala hastigheten påverkas marginellt.

Sotaren skulle för övrigt garanterat inte bli glad av en rörstump. :wink:

Du hittar ett skorstensberäkningsdiagram här
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=585
Vad du behöver veta är pannans effekt och dragbehov samt skorstenens höjd (mätt från rökröret på pannan till toppen av skorstenen).

Materialet brukar ligga runt 800 kr / meter skorsten. Totalpris installerat o klart brukar landa på 1300-1700 kr / meter beroende på girighetsgrad hos hantverkaren du anlitar.
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Huset är 1 plan + hel källare så skorstenen borde vara ca 7-8 meter skulle jag tro (har inte mätt). ca 2-3 meter är från vinden och uppåt varav ca 1 meter över taket. Den innehåller 4 kanaler varav två är ventilation och två är rökkanaler.
Fuktigheten på röken är väldigt hög 80-90%
Varifrån kommer all fukt egentligen. Pellets är ju ett mycket torrt bränsle.
Sotaren skulle för övrigt garanterat inte bli glad av en rörstump.
Min tanken var att testa och se om det får avsedd effekt eftersom jag tror att just arean göra att luften kyls väldigt mycket längst upp men jag kanske skall skippa det.
Materialet brukar ligga runt 800 kr / meter skorsten. Totalpris installerat o klart brukar landa på 1300-1700 kr / meter beroende på girighetsgrad hos hantverkaren du anlitar.
Någon som känner till en mindre girig dito i stockholmsområdet?
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

ABSO har redan sagt det mesta men två saker.

Ett nedstoppat rör TÄTAR INTE en skortsen som börjat läcka pga kondens, ngt som är värt att tänka på.

En bit nedstoppat rör var vanligt förr, men det fungerar oftast inte i dag, ngt jag råkat ut för. (brännarna har blivit "för bra")
eldare
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 feb, 2005 18:11

Inlägg av eldare »

Hej på er alla 1 bit rör på 2meter är bara menat som en test "ej för kontinuerlig drift".Då krävs insatsrör som går ner till pannan.samt isolerat
Jag ville bara upmärksamma på stor skilnad från hus till hus vad gäller kylning av rökgaser. Pellets är förvisso tort bränsle mindre rök men samma mängd kondens per m3rök .Mindre rök snabare avkylning.
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Vad du behöver veta är pannans effekt och dragbehov samt skorstenens höjd (mätt från rökröret på pannan till toppen av skorstenen).
Är det pannan eller brännaren som avgör eller båda å i så fall i vilken utsträckning?
Brännaren kör med mellan 8 kW och 11.5kW, den ställer om sig efter behov (kan ställas upp till 14.5 kW) och pannan är märkt med 25kW.
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

hade problem med fukt förra vintern, men efter installation av draglucka är kondensen borta.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

dragregulator

Inlägg av snillet »

Har du inte dragregulator(motdragslucka, dragbegränsare...många namn) ?

Skaffa det, botar ofta kondensproblem och ger brännaren bättre arbetsförhållanden.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

PeterBlomberg skrev:Är det pannan eller brännaren som avgör eller båda å i så fall i vilken utsträckning? Brännaren kör med mellan 8 kW och 11.5kW, den ställer om sig efter behov (kan ställas upp till 14.5 kW) och pannan är märkt med 25kW.
Det handlar om hur stor mängd rökgas som skall ut, rökgasmängden beror av maxeffekten på anläggningen och anläggningen som helhet kan inte ge mer effekt än vad brännaren maximalt kan ge, så det du skall gå efter är brännarens maxeffekt. Du skall också gå efter brännarens dragbehov, det bör stå i bruksanvisningen.

Vad har du för area på skorstenen idag? Hel tegelsten? Halv tegelsten? Ju större area du har idag desto mer talar för ett rör eftersom du då även i högre grad kan minska skorstensförlusterna.

Men innan du ens funderar på ett rör bör du givetvis prova med motdragslucka precis som övriga skribenter föreslår.
Skriv svar