Att sänka temperaturen vissa tider på dygnet

Christer_Hagglund
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 26 nov, 2004 12:11
Ort: Bergeforsen

Att sänka temperaturen vissa tider på dygnet

Inlägg av Christer_Hagglund »

Diskuterade med en fliseldande kompis om det kunde vara idé att låta klockan på motorshuntstyrningen få jobba lite, och sänka värmen under natt och dagar man jobbar. Enligt vissa rön tjänar man på det, enligt andra inte. Jag har läst litegrann av vad som skrivits tidigare i frågan här, men det är fortfarande ganska oklart.

Är det nån här som har kört med konstant temperatur, och sedan gått över till att sänka på dagen och/eller natten och kan säga "Ja, för mig gav det 10% i energibesparing" eller "Ja, för mig gav det ingenting" så skulle det vara intressant att ta del av era erfarenheter.
_______________________________________
EuroFire -01 monterad i en TMV Alpha 2 Kombipanna -82
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

jag har haft den möjligheten på min panna förr om åren och provat ,
tyckte nog inte det gjorde någon märkbar skillnad körde då enbart med elpatroner,möjligen kan det vara bra om man sänker tempen längre tid expl sem/weekend.men det kan ju vara olika!!vad vet jag,
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Jag har inte provat själv, men det är en intressant fråga, jag har själv frågat runt lite hos olika leverantörer av tidsstyrda
shuntautomatiker, men ingen kan säga att det faktiskt är lönsamt för alla att köra nattsänkning.
Det tar lång tid att spara in den dyrare utrustningen.

Sänker man till ex 18gr på natten och vill ha 22 när man vaknar så går det åt en hel del kW att höja temperaturen med fyra grader.
Skall man resa bort ett par dagar skall man självklart sänka temperaturen några grader, men för några timmar på
natten tror jag inte är någon större vinst.

Egentligen skall man väl sänka temperaturen på dagarna, då man oftast är på jobbet, och ha det varmt och gott när man är hemma ??

Men som sagt jag har inte provat själv, utan jag kör med min Thermomatic med rumsgivare utan klocka, och besparingen
och den jämna värmen jämfört med manuell shuntning är tillräcklig för mig.

Det skall bli intressant att följa denna tråd vidare !
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

provat

Inlägg av snillet »

Jag har testat bägge håll, först nattsänkning men de tyckte jag va ett otyg... om man vill upp å dra en läcka eller nåt annat så e de KALLT, sen e soffan kall på morgonen när man skall käka frukost.. usch...

Sen upplevde jag besparingen som i stort sett obefintlig.

Nu kör jag DAG sänkning, och drifttimmarna på brännaren sjunker med ganska exakt 10% när det är runt -2 till +5 (som nu). Troligen handlar detta om att man tillgodogör sig solinstrålning m.m. på dagtid bättre om man s.a.s. "stänger" värmen genom att dra ned den till 16 grader på termostaten. Sänker man på natten så hinner tempen sjunka till 16 grader, sänker man på dagen så kommer den sällan lägre än 17-17.4 grader.

Min sänkning går från 06.30 till 15.00.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Nu kör inte jag med pellets men jag märkte att acktanken räckte längre när jag började sänka tempen på natten.Och jag sover mycket bättre :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Typ av uppvärmningssystem spelar också in i detta om det ger något eller inte.

Har man som jag vattenburen golvvärme ingjutet i bottenplattan och bjälklaget så kan man glömma det här med nattsänkning, systemet är alldeles för trögt för att hinna reagera.

Golvvärme på bjälklag/platta med fördelningsplåtar, kanske fungerar, ingen erfarenhet.

Radiatorer borde fungera.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

Har läst att nattsänkningen är den mest missuppfattade grej när det gäller uppvärmingen.
Tanken i början var att spara energi genom att ha lägre temp på natten, men tiden är alldeles för kort för att verkligen vinna på det och man måste värma upp mer i gengäld på morgonen.
Men det finns en poäng in nattsänkning endå, det gäller främst att förlänga drifttiden på brännare (ingen stillestånd = inga stilleståndsförluster, ingen försämrad verkningsgrad vid uppstart)
Detta har fördel ffa för brännare i anläggningar utan ackumulering (=oljebrännare, pelletsbrännare) Och hus med bra ackumuleringsförmåga =sten)
Vid eluppvärming är vinsterna säkert ringa.

Vitsen med nattsänkningen är att minska start och stop på brännaren genom att utnyttja huset som ackkumulator. :D :D

De som har acktank kommer troligen inte att vinna särskilt mycket. Vill man inte ha det kallt på morgonen bör man ser till att man värma upp tillräkligt tidigt. Har läst ziffror om sänkt förbrukning med 20-30% :shock: vet inte hur mycket man skall tror på det.
Blir i alla fall också mindre slitage på brännaren. :wink:
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

inte natt...

Inlägg av snillet »

Jag sänker ju som sagt, på dagen...när man inte är hemma.

För "sovtemperatur" i sovrummet svarar termostaten på elementet för.

Det är nog VÄLDIGT individuellt det här med hur mycket man skulle kunna spara in, beroende på värmekälla/avgivningskälla och hur trögt huset är bl:a.

Jag som sagt märker att gångtiden för brännaren kortas ned med ca 10% per dygn samt att den går längre/färre tillfällen. Pelletsmängden har jag inte jämfört.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

I min så kallade plankkåk skulle en nattsänkning innebära ett nerkylt hus på grund av att köldbryggan tränger längre in i huset :cry: (saknar helt isolering i väggarna) Vid kraftiga väderomslag kan jag märka att huset upplevs som kallt/varmt med ett dygns fördröjnining. så om inte annat än för komfortens skull får jag en jämnare temperatur om jag skippar nattsänkningen :) Märkligt nog är det ingen större skillnad på totala energiförbrukningen jämfört med modernare hus av samma storlek :?:
Hälsn. Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

Gustav!
Samma här: Isolering i 1858 standard. Enligt dagens rön = ingen isolering alls!!
Jämföra man däremot med moderna hus är energiförbrukning relativt låg :!: Ligger 10-15% under förbrukningen för typhuset enligt konsumentverkets kalkyl.
Det finns faktiskt byggnadsingeniörer som betvivlar isoleringens förmåga att bespara energi. :shock:
Det finns exempel där man tillägsisolerade hyreshys med 10cm frigolit och jämförde oljeförbrukning med exact liknande grannhuset utan isolering. Ingen skillnad i förbrukning under flera år :!:
De visste hur man bygger hus (åtminstånde för hundra år sen..) :D

Jätte intressant ämne att jämföra förbrukning, har startat tråd under övrigt här på forumet. 8)
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

man måste ju värma upp det man sparar nångång va? låter man det kylas av för natten och dagarna när man jobbar måste man ju shunta ut mer o använda mer energi för att värma upp huset igen. För mig låter det inte som något som ska spara många kronor i alla fall. För mig går det inte ihop. kör konstant med 22° inomhus och 19 i sovrummen
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Vatten rinner uppåt, det går att tala med döda

Inlägg av Anders G »

SVAMMEL!
Doc skrev: Det finns faktiskt byggnadsingeniörer som betvivlar isoleringens förmåga att bespara energi. :shock:
Det finns exempel där man tillägsisolerade hyreshys med 10cm frigolit och jämförde oljeförbrukning med exact liknande grannhuset utan isolering. Ingen skillnad i förbrukning under flera år :!:
De visste hur man bygger hus (åtminstånde för hundra år sen..) :D
Med felaktiga ingångsdata, och utan att kolla alla faktorer tex läget mot blåst etc kan man bevisa vad som helst.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Som jag har också shuntautomat. Båda inne- och ute givare. Alltså utegivare skall sitter mot norr och innegivare sitter mot söder rum, smart.
Eftersom solen skiner in mot söder och det bli varm på söder rum, medan norr rum är lite kallare. Om man sitter innegivare på norr rum så blir söder rum varmare.
Om norr rum är lite kallare, och har man takfläkt eller dyl. så sätt på den en stund så att varmluft röra sig cirkulator från söder rum.

Min ställning är soltid = sänk under daglig. ev jag kan välja dom natttid eller egentid. Och den styr automat och min rumtemperatur ligger nästa alltid jämn och alla elementer är full öppnar. så det cirkulator hela tiden (Man tro att det slösa, nej det är inte det utan shunt styr av innegivare). Förrutom jag sänkte i sovrum med temp.ventil på element.
Så behöver man inte ha varm på element uppe eftersom nere stiger ju upp med luftvarm mot taket.

Soltid = daglig är man inte alltid hemma, om man är hemma så har man alltid röra sig och barn springer omkring så blir det varm ändå. På kvällar är man ju stillande ex. se på kväll tv och barn sova. Samt inte skönt på morgon om man ska stiga upp kl halv 6.

Själv klart tro jag på expert som säger att sänka på natt och öppnar på dag = mer ekonomiska sparsam = mindre förbrukning.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar