Thermomatic CBJ eller Automix 20??

tompa80
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 08:37

Inlägg av tompa80 »

Det blir nog att investera i shuntstyrning till hösten
Varför vänta till hösten? Jag beställde en igår för att slippa springa ner i källaren och stänga av och på shunten beroende på hur sommarvädret är. Jag valde jag CBJ från rinkabyrör
FBKfan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 13:59
Ort: Svenljunga

Inlägg av FBKfan »

tompa80 skrev:
Det blir nog att investera i shuntstyrning till hösten
Varför vänta till hösten? Jag beställde en igår för att slippa springa ner i källaren och stänga av och på shunten beroende på hur sommarvädret är. Jag valde jag CBJ från rinkabyrör
Ha, ha, dum som man är så tror man ju på en lång och varm sommar 8)
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Inlägg av sjoluan »

Automix, vilken tillverkar den?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

sjoluan skrev:Automix, vilken tillverkar den?
http://www.acaso.se/
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
stefanstrandberg
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 21:14
Ort: Kimito / Finland

Inlägg av stefanstrandberg »

Hej! En något naiv fråga, men ni som har en Thermomatic CBJ installerad, är det någon skillnad ifall enheten s.a.s. installeras "stående" med den manuella shuntreglaget uppåt eller "upp-och-ner" med shuntreglaget nedåt? Har själv ett litet problem med avståndet från shuntens axel till acc.tanken som är ca. 90 mm, dvs utgående från CBJ sprängskissen skulle det behövs ca 145 mm. Torde inte ha någon större betydelse förutom om det manuella shuntreglaget stöter mot acc.tanken?

ERA:n skulle iochförsig platsa, men det verkar som om forumet prefererar CBJ:n...?
Thermia Bequem 50 / Termax 40 Kw +2*300l. acc.tank. & Casaflex Duo DN25 tot. 100 meter.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

stefanstrandberg skrev:Hej! En något naiv fråga, men ni som har en Thermomatic CBJ installerad, är det någon skillnad ifall enheten s.a.s. installeras "stående" med den manuella shuntreglaget uppåt eller "upp-och-ner" med shuntreglaget nedåt? Har själv ett litet problem med avståndet från shuntens axel till acc.tanken som är ca. 90 mm, dvs utgående från CBJ sprängskissen skulle det behövs ca 145 mm. Torde inte ha någon större betydelse förutom om det manuella shuntreglaget stöter mot acc.tanken?

ERA:n skulle iochförsig platsa, men det verkar som om forumet prefererar CBJ:n...?
Har för mig att manualen säger att man kan montera den hur man vill. Texten på den är i allafall skriven så att man kan montera den både med det "manuella handtaget" uppåt eller nedåt. Men det finns väl inget i själva "motorenheten" som skulle kunna ta skada om du monterar den i någon annan riktning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

En fundering. Finns det nått sätt att få cbj`n att stänga av cirk pumpen.
Om man kopplade ett relä till den eller nått sånt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det är inte någon större skillnad mellan dessa styrningar, har installerat båda två. Har själv ett Siemens som är likvärdigt. Det som skiljer är väl priset. Om du ska slå av cirkulationspumpen så ska du ha en styrning som exempel Siemens som går in och aktiverar den någon timme varje dag. Det är inte bra om den är frånslagen helt, börjar då kärva.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Andreas Hansson skrev:En fundering. Finns det nått sätt att få cbj`n att stänga av cirk pumpen.
Om man kopplade ett relä till den eller nått sånt
Har för mig att Snillet hade modifierat sin CBJ så att den stänger av cirkulationspumpen när den stänger shunten.

Jag har monterat en veckotimer på min cirkulationspump som kör pumpen en kvart i veckan nu under icke uppvärmningssäsong.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

När lampan som blinkar när den stänger blinkar skullr den kanske kunna dra ett relä som gör att pumpen stoppar. När öppnar blinkar startar pumpen igen.

Kanske skulle fungera.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
AdderOne
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 aug, 2006 14:56
Ort: Gånghester (Borås)
Kontakt:

Inlägg av AdderOne »

Om man nu skaffar en Laddomat ThermOmatik reglersystem och nåt händer så vill man ju inte att pannan pressar ut 80-gradigt vatten i systemet bara för att få upp temperaturen.

Finns det någon pryl som reglerar detta, så att man kan sätta maxvärme ut till typ 40-50 grader?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

AdderOne skrev:Om man nu skaffar en Laddomat ThermOmatik reglersystem och nåt händer så vill man ju inte att pannan pressar ut 80-gradigt vatten i systemet bara för att få upp temperaturen.

Finns det någon pryl som reglerar detta, så att man kan sätta maxvärme ut till typ 40-50 grader?
Om det är CBJ:n som du menar så har den en tempgivare som man monterar på ledningen från shunten. Och det går att ställa in max temp ut till radiatorerna/golvvärmeslingorna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar