Ta ur tegelstenar ur CTC-265B?

Skriv svar
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Ta ur tegelstenar ur CTC-265B?

Inlägg av Equinoxe »

Hej.
När jag fick skorstenen provtryckt berättade sotaren att man kunde ta ur tegelstenarna som ligger på botten i pannans oljedel för att få mer ask-utrymme (om jag ville). Jag har klurat på detta några gånger under tiden jag sotat ur pannan, men passningen på stenarna och pannan är ju enormt fin. Eftersom pannan har några år på nacken så vågar jag inte använda hammare och spett. Det vore dumt att pajja hela pannan bara för att försöka få bort några tegelstenar. Att enbart lyfta ur dem kommer nog inte gå.
Är det någon som tagit ur tegelstenarna utan att använda våld och i så fall, hur mycket större blev utrymmet?
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
MF 165
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 10:09
Ort: Handen

Inlägg av MF 165 »

Jag tog bort dem efter att ha funderat några månader. När jag väl bestämt mig fick jag ta till "milt våld" för att få ut stenarna. Själva stenarna är ca 10-15 mm tjocka. De låg på någon cm glasfiberisolering.
Resultatet? Ja, mer utrymme blev det, jag klarar tre veckor mellan uraskningarna. Hur det var innan vet jag inte, kanske hade klarat sig tre veckor då också. Jag tänkte prova vänta tills det stannar men jag har inte haft nervernog ännu.
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
50-säckars "vecko"-förråd, Bulkförråd under utredning.
Snittförbrukning 19kg/dygn
jolevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 21:46
Ort: Bohus-Björkö

Inlägg av jolevik »

Brännarinstallatören tog bort stenarna ur min panna det första han gjorde. Dom hade ingen funktion nu sa han och askutrymmet blev som sagt lite större. :)
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Tack för informationen om stenarnas tjocklek. Jag trodde de var i tjocklek som en valig tegelsten. Då kanske jag vågar mig på att knacka lite försiktigtt.
Idag klarar jag aska från ca två veckors pelletsförbrukning under högsäsong. Men när man ändå skrapar ur brännaren så blir det att jag dammsuger ur oljedelen på aska ändå.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Skriv svar