Ljudnivå på Biomatic 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Ljudnivå på Biomatic 20+

Inlägg av Barsk »

Hmm, en fundering på hur pass mycket en sån här panna med matning bullrar. Jag har ju pannrummet mitt i huset på bottenvåningen så ju tystare dess bättre.

Just nu har jag en gammal Bio-Warm med stokermatning, dvs det sitter ett högt monterat förråd från vilket det matas ner pellets i långsam takt till brännaren. När dessa plingar ner så hörs det...

/Kristian
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Det som hörs mest är backspärren på doserskruven som "klinkar". Det borde gå att lägga något under för att få den tystare. Som det är nu så kan jag höra om pannan går om jag öppnar källardörren och lyssnar noga.
Matarskruven låter litegrann. det är viktigt att hänga upp den avvibrerat i en gummistropp - det har jag inte gjort.
Fläkten susar lite.

Ring närmaste återförsäljare så kan han/hon säkert ordna ett studiebesök hos någon som har en i drift.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Jag kikade faktist just idag på en utehos CO Värme i Karlstad som hade öppet hus. Tyckte den vara rimligt tyst faktiskt. Den Janfire som stod brevid hade nån plåttrumma för sin skruv och my god vad den bullrade. Säkert bra dock... :wink:
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

zeylon skrev:Det som hörs mest är backspärren på doserskruven som "klinkar". Det borde gå att lägga något under för att få den tystare.
Jag har en bit fönsterlist under min backspärr som gjordes direkt av installatören så den hörs inte nu.. :wink:

Han tyckte att de va konstigt att de inte gjordes direkt vid fabrik för kostnaden för 1 cm fönsterlist/brännare blir inte mycket.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

André skrev: Jag har en bit fönsterlist under min backspärr som gjordes direkt av installatören så den hörs inte nu.. :wink:
Hmm, kan du lägga upp en bild eller nåt på det? Jag ser det inte riktigt framför mig...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev:
André skrev: Jag har en bit fönsterlist under min backspärr som gjordes direkt av installatören så den hörs inte nu.. :wink:
Hmm, kan du lägga upp en bild eller nåt på det? Jag ser det inte riktigt framför mig...
Här finns en bild som zeylon lagt ut där backspärren finns med längst upp på bilden.. http://www.zeylon.se/thermia/PA313953.JPG

Det är bara ett gångjärn som man sätter en bit tätningslist under..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Om ni köper någon hylla på Ikea så brukar det följa med små genomskinliga kuddar som ska dämpa ljud vid luckstängning dom funkar guld på en "pelletsbrännarbackspärr" oxå
Thermia Biomatic 20+
heij
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 24 feb, 2006 00:35

Inlägg av heij »

har också klistrat fast en bit med dämp material där låter lite fortfarande så jag funderar på att konstuera om det gångjärn som sitter där
Thermia Bequem 20D 2005
Klafreström 200FP 1962
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

Här är min variant på en Bequem. Eltape och lite papper.
Bild

Ändrat länken.. ursäkta.
Senast redigerad av jth den lör 11 mar, 2006 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
Johan i Borlänge
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jth tyvärr så syns inte bilden
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Wille
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 19 sep, 2005 16:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Wille »

JTH!

det där lät intressant! men bilden funkar inte..

wille
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Hmm, om jag förstår det rätt så sätter man alltså nån form av dämpmaterial under själva kläppen? Den ska väl fortfarande löpa över kuggarna så det får ju inte störa funktionen... Hur tjockt material kan man ha då?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev:Hmm, om jag förstår det rätt så sätter man alltså nån form av dämpmaterial under själva kläppen? Den ska väl fortfarande löpa över kuggarna så det får ju inte störa funktionen... Hur tjockt material kan man ha då?
Jepp dämpmatrialet sätter du mellan kläppen o godset.. De får ju inte va så tjockt att inte kläppen tar mot kuggarna o de är inga problem med en kanallist/fönsterlist.. Men allt som är mjukt går bra.. Dämpkudde som Joackim skrev går utmärkt oxå huvudsaken de inte är järn mot järn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Bästa tipset angående ljudet måste ju vara att besöka en annläggning i drift! Kolla med din leverantör, han borde ha nån installation som du kan få besöka.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Becker skrev:Bästa tipset angående ljudet måste ju vara att besöka en annläggning i drift! Kolla med din leverantör, han borde ha nån installation som du kan få besöka.
Jag har sett en i drift hos en ÅF i stan som jag skrev om tidigare i tråden. Pannan stod dock på en demovagnu utomhus och där lät den inte så farligt.
Inomhus får säcker klickandet en annan dimension. Men det finns ju lösningar för det!

Tack för alla bra tips!
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar