Kalla element, varför?

Skriv svar
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Kalla element, varför?

Inlägg av johannaj »

Jag har tre likadana element i huset, som aldrig blir varma nertill. Uppe är de jämt varma och ca halva elementet neråt. Sedan blir det svalare och svalare, ju längre ner man känner. Dessa tre element är alla från samma tillverkare (vet inte vilken) och modernare än resten av elementen i huset. De har storleken 2000x60cm och är enkla, med konvektor.

Jag har ett 20-tal andra, lite äldre element i huset, varav det största är ca 5000x50cm. De blir alla varma ända ner, alltså hela elementet. Varför blir du inte mina "modernare element" varma ända ner?

Givetvis finns INGEN luft i vare sig värmesystemet i sig, eller något enskilt element. Alla element är dessutom uppmätta och justerade med vattenpass, då några äldre hade ändrat läge och fått luftningsnippeln lite lägre än motsvarande ända på elementet. Nu är samtliga luftningsnipplar högsta punkten på varje element.

Frågade lokala rörmokaren, men han hade inget svar.....Har ni? :?:
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kalla element, varför?

Inlägg av danei »

Det beror på lågt flöde genom radiatorn. Det kan bero på många saker. En termostat som reglerar ner flödet, en stor nerstrypning i ventilen. Någon typ av förträning i rören. För att ta några exempel.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Kalla element, varför?

Inlägg av johannaj »

Alla element är paralellkopplade på samma slinga, med samma grovlek på stigare/retur. Samtliga element har termostaten på max och kontrollerad fungerande termostatventil. Detta eftersom innetempen regleras med en automatshunt, ESBE CRB122 (eller nåt sånt heter den...)

Kan även tillägga att jag har haft samtliga koppel bortkopplade och tappat vatten genom dessa tre element, eftersom jag misstänkte att något skräp stoppade, men nope. Inget skräp och alla koppel är ok.

Hur kan då element som sitter monterade tidigare OCH senare, på samma slinga, bli helvarma, medan dessa tre, som är fysiskt mindre, inte blir det? Flaskhals inne i elementen? :shock:
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Kalla element, varför?

Inlägg av aeromagnus »

Blir det även så om du fläskar på med mer värmer från pannan. Kallt vatten sjunker ju pga densiteten. Har du expansionskärl? Funkar det som det ska? Hur bra är din cirkulationspump? Orkar den pumpa runt vattnet så du får flöde i systemet?
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kalla element, varför?

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för ventilfabrikat? Foto?

Vill minnas att någon gång på -80 -90-talet levererade Danfoss radiatorventiler med en ljuddämpare, en svart plaststrypning som satt i ventilinloppet.

Moderna ventiler har en strypmöjlighet som vid leverans är helt öppen.
Kan ju ha justerats någon gång tidigare.

Returventilen kan ju vara strypt också.
Senast redigerad av Stegatorparn den tor 11 dec, 2014 16:54, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Kalla element, varför?

Inlägg av johannaj »

Jag har ett helt nytt 50-liters expansionskärl. Monterade det nu i oktober, när jag installerade "nya" pannan.

Cirkulationspumpen är av äldre modell, utan möjlighet att hastighetsreglera. Borde montera en ny, med denna möjlighet. Kanske är det så att om jag monterar en ny, med justerbar hastighet, och kör den med större flöde, att dessa tre element blir helvarma. Men oavsätt vilket, varför blir övriga element på samma slinga, både före och efter helvarma? -Såvida det inte är som Stegatorparn säger, intern flaskhals....

Jag lägger in ett foto här, som jag tog när jag hade dem bortmonterade. Ska ta en ny bild, men är inte hemaa just nu...Hur som helst, på bilden, som är upp-och-ner vänd, syns flödesventilen, strax under termostaten (ovanför med rättvänt element...). Den ventilen har jag kontrollerat och den står på fullt. Har inte funnit någon flödesventil på returen? Hoppas på att det är som du säger Stegetorparn, att det finns en reducering i termostatventilen!

Känner någon igen elementet, med denna dåliga bild?

Edit: Gick inte att bifoga bild! Varför då? Det brukar gå, men här får jag inte ens upp "andra fliken", där man gör det....
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: Kalla element, varför?

Inlägg av Kelvin »

Ett element ska inte vara "helvarmt" (EDIT: gäller 2-rörssystem givetvis). Är det det, är flödet genom det för högt.
Meningen är att man ska tappa ett antal grader genom elementet. Kan det vara så att de här elementen bara har "rätt injusterat" = strypt flöde?
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kalla element, varför?

Inlägg av Stegatorparn »

Ladda upp bilder på t.ex. forumbilder.com och klistra in lämplig BBCode i inlägget.

Radiatorer är dimensionerade för ett visst temperaturfall, vanligen 10-20° vid dimensionerande utetemperatur. Är det kraftig temperaturskillnad mellan radiatorer i samma system, är inte systemet i hydraulisk balans.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kalla element, varför?

Inlägg av danei »

Kelvin: Ska och ska. Det är vanligt att man justerar in för låg framledningstemperatur. Då är det lite högre flöde men lägre temperatur, då blir det inte särskilt stor skillnad i temperatur uppe och nere på radiatorerna.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Kalla element, varför?

Inlägg av kay »

5000x50 cm stort element. det är ju riktigt långt det. 50meter långt. Inte undra på att det är kallt, hehe!! :D skoja lite , jag fattar att det ska vara 5 meter va?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kalla element, varför?

Inlägg av nyman »

Utan termostater på elementen och med bara en enda innegivare som ska styra upp alltihop får man kanske vara nöjd med det som blir. Är det ovanligt kallt i de rum där elementen inte är varma nedtill?
Har kanske suttit värmepump tidigare i kåken så man har fått vidtaga åtgärder för att nedbringa framledningstemperaturen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar