Test pelletspannor

Skriv svar
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Test pelletspannor

Inlägg av manin »

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Test pelletspannor

Inlägg av FRS05 »

Tråkigaste var att de inte hade med Ulmas panna. Borde kunnat byta ut exempelvis Mollepelle eller Extuna pannan och testat den istället. De två har jag för övrigt aldrig hört talas om.......

Annars var det intressant att Combifire pannan bara fick 81% i uppmätt verkningsgrad. Fast jag tror här kommer komma en hel del kommentarer om hur de gjort testet.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Test pelletspannor

Inlägg av Vednisse »

Combifire/Janfirepannan är inte speciellt effektiv även om man orkar dra i spaksotningen dagligen. Jag uppnår högre verkningsgrad i min Alpha Combi, lite sämre komfort. Men det är överkomligt med tanke på hur mycket pellets man kan köpa för pengarna. Sen kan man alltid trolla med siffrorna för att det ska se bra ut i reklamen, men verkligheten är en annan.

"Min" Combifire började dessutom läcka efter ca:6mån, fick ett återköp efter en del tjafs...då jag inte accepterade någon svetsning. Glad att jag inte slängt ut den andra pannan som stod kvar i det gamla pannrummet.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar