El ur skorstenen...

Skriv svar
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

El ur skorstenen...

Inlägg av Jonas O »

Hittade en rolig grejj på detta fantastiska nät!

Ett gäng sådana längs skorstenen och utvinna elektricitet :D


http://www.biolitestove.com/BioLite.html
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Styrola
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 30 apr, 2011 14:51
Ort: Bredbyn
Kontakt:

Re: El ur skorstenen...

Inlägg av Styrola »

Det funkar säkert. Men då måste man nog höja rökgastemperaturen så vinsten blir nog inte så stor. Peltierelement används även i kylboxarna som man kopplar till eluttaget i bilen fast då använder man det till att göra värme eller kyla. Trycker du in ström blir ena sidan varm och andra kall. Värmer du ena sidan och kyler andra får du ut ström. Du skulle nog även bli tvungen att bygga om skorstenen så att du skulle kunna kyla baksidan av Peltierelementet för att få ut nån kräm.
Personligen skulle jag vilja ha en stirlingmotor kopplad till pannan. Men det är en helt annan diskussion :)
Pelletsbrännare Janfire Flex-A, Janfire Pelletspanna.
8m3 Pelletsföråd med mellanföråd. Styrning mellanföråd Siemens Logo PLC.
Dalatanken 750l 90mm PU isolering 1 sol 2 VV slingor.
8 Plana VakuumSolfångare (SFINX) plant monterade på två väggar.
BREDBYN.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: El ur skorstenen...

Inlägg av msh16 »

Gör ett fäste på rökröret och kyl med kallvatten. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
kolslaugh
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 30 maj, 2012 15:08

Re: El ur skorstenen...

Inlägg av kolslaugh »

Styrola skrev: Personligen skulle jag vilja ha en stirlingmotor kopplad till pannan. Men det är en helt annan diskussion :)
Det var en fin idé! Finns det exempel på folk som gjort det? Får ursäkta OT, men blev väldigt nyfiken.
Senast redigerad av kolslaugh den mån 11 jun, 2012 10:07, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: El ur skorstenen...

Inlägg av Icecap »

Det finns pannor med en Stirlingmotor på som i sin tur driver en generator, om det sedan är proof-of-concept pannor eller om de säljs på riktigt vet jag inte.

Men jag ser en del problem med dom: pellets kostar. Och använder man pellets för att göra ström ska man ha en mycket bra effektivitet innan det är lönt och så bra kan det nog inte bli, alltså är det billigare att plugga in i väggen.

Om situationen däremot var så att el-installation ville kosta hutlöst mycket (stuga vid världens ända typ) skulle jag nog fundera väldigt kraftigt på denna lösning ändå - om det gick att transportera pellets dit alltså.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: El ur skorstenen...

Inlägg av danei »

Jag har hörtalas om gas pannor med fuktionen i Tyskland. Man kör dem bara när man har ett värmebehov. Så man får ut värme och el. Efter som elen är dyrare än värmen så får man en vinns på eldelen. Totalverkningsgraden blir samma som en vanlig panna.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: El ur skorstenen...

Inlägg av Icecap »

Jag har faktisk haft idéer om att ha pellets som enda energislag i huset. Detta skulle kräva en solid ackumulatorbank och en hel del anpassning av belysning osv. men i slutändan ge en total frikoppling från el-nätet osv. Det skulle spara en del avgifter och hjälpa på att göra det mindre olönsamt, dock skulle det vara lönt när det rör sig om nyinstallation i ett hus som tidigare var utan el.

Investeringen blir dock stor och platsen finns inte i mitt befintliga hus.

Tanken var att driva en ångmaskin som i sin tur drev en generator. Ångan efter ångmaskinen skulle sedan kondenseras i en värmeväxlare som då gav varmt vatten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar