Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av M.Lindskog »

Här kommer en fråga till om Biomaticen... Jag brukar ställa den på eldrift ett par timmar innan jag ska göra rent brännaren. Jag vill ju inte elda några fler dammsugare...

När jag sedan skiftar över till pelletsdrift igen envisas den med att köra varmstart, trots att det gått flera timmar utan någon matning av pellets.

Finns det något smidigt sätt att tvinga fram en kallstart? Finns det någon inställning man kan göra för att den ska begripa att kallstarta om den gått på enbart el en viss tid?

Jag vill förstås inte stänga av glödhållningen, för jag vill ju ha varmstarter under normal drift.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av Becker »

Är det inte enklast att bara stänga av pannan när du är klar. Och sen slå på den igen. När strömmen kommer tillbaka så ska den ju göra en ny brasa. :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av M.Lindskog »

Har testat det & ändå fått varmstart :( Men jag kanske bara har haft för bråttom?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av André »

Man måste bryta strömmen för att den ska göra en kallstart, Det går ju annars böka med att gå in i "test utgångar" efter den har matat koppen full som tar ca 5,5 min o köra 30% fläkt samt tändning..

Behöver du verkligen köra el för den/dom timmarna du väntar med sotning?
Går ju även gå in under test utgångar o ställa fläkten på 100% som förbränner slutet innan man rengör, Stannade kompisens biomatic under eldning o körde fläkten kanske 10 min o sen sotade o rengjorde brännaren men då va det pytte lite glöd kvar ännu så jag tippade ut de som va i koppen istället för grovisen.. 53 min från eldning till eldning :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av M.Lindskog »

Ja, jo... klart det går att göra så. Har hänt att jag gjort just så via "Test..." för att ratta min egen kallstart.

Är ju lite av ett "I-landsproblem" som jag tog upp. Mest en detalj som jag hakat upp mig på.

Tycker dock det är konstigt att prog.varan inte är skriven för att efter X timmar utan matning utgå ifrån att där inte finns någon glöd att starta på.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av Brynäs »

Det finns ett enkelt sätt att få den att starta som kallstart.
Brännaren startar efter hur din diff är inställd gentemot börvärdet.
Exempel: Börvärde 75 gr.
Tankdiff: 10 gr.
Brännaren startar vid 65 grader i kallstart läge.
Ifall du kör med el så kanske din panntemp ligger exempel på 70 grader då känner brännaren av detta och vill starta i varmläge.
Det du behöver göra innan du trycker igång brännaren på displayen till läge (till) är att öka börvärdet så att diffen mellan (ärvärdet och börvärdet är större än 10 grader) sen trycker du igång brännaren och den sätter igång med kallstart läge,samtidigt som brännaren går igång så går du tillbaka i menyn och ställer tillbaka börvärdet till det du brukar ha. Klart!
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av M.Lindskog »

@Brynäs:
Tack för tipset!
Funkar det även om man kör modulerande?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av Brynäs »

Hm! Om du förklarar vad du menar med (modulerande) :oops: kanske jag kan svara.
:)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av M.Lindskog »

Modulerande som jag tolkat det är när tankdiff är avstängt, dvs att den väljer effektläge (Min-Låg-Hög) efter behov, baserat på hur stor diffen är mellan är- & börtemp. Men jag har kanske tolkat 'modulerande' fel?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av Brynäs »

Okey! Nu hänger jag med :!: Om tandiffen är avstängd så vitt jag vet så kör brännaren igång när värdet sjunker med 4 grader rätta mig ifall jag har fel!
Men jag vet inte varför man kör utan diff men det spelar ingen roll för så länge skillanden mellan är och börvärdet är för litet så tror brännaren att han har en glödbädd att tända på därför är det bra om man ökar den skillnaden innan man startar igång brännaren.
Så mitt svar är JA det ska gå att köra med modulerad drift så länge skillnaden mellan är och börvärde är större än 4 grader ifall tankdiffen är ställd på noll.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av M.Lindskog »

På min tror jag det är 5 grader, men det är 'beside the point'... ;-)

OK, jag är med. Jag testar detta nästa gång det är dags. Tack för hjälpen!

Jag kan tycka att det är en ett feltänk i programmeringen att den enbart går på tempdiff, borde ju inte vara så svårt att utöver den ta hänsyn t.ex. till att ha gått på elpatron ett par timmar... nåväl, I-landsproblem som sagt...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av Brynäs »

Som konsument vill man alltid att det görs förbättringar på saker o ting det kanske kommer eller redan finnes men prova detta tar ett par sekunder men är smidigt. :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av Doc »

Det kan ju vara att det skiljer mellan +20 och 20+. Men enligt manualen till +20 gör den varmstart beroende av pannvattens temperatur i förhållande till börvärde oavsett inställd tankdiff efter en strömavbrott och/eller av- och påsalg. Är det mindre en 8 grader till börvärde gör den en varmstart. Har också råkat ut för detta när man varit för snabbt med sotningen :roll: . Lyckades faktiskt med en rökgaspuff :oops: i min okunnighet då jag endast gjorde en norsk reset efter att den inte hade startad.

Så här står det manualen:

Kallstart
Brännaren utför en kallstart med hjälp av tändelementet, när pannvattnets temperatur är mer än 8 °C under inställningsvärdet. [.....] Om lågan inte tänds efter startfas 7K, ger brännaren ett kall- startslarm, se felsökningsanvisningen. Ändra inga inställningar medan kallstart pågår. Efter rengöring av brännarhuvudet ( :!: :!: :!: mitt tillägg) , kontrollera att brännaren gör en kallstart, eftersom ingen glöd finns i brännarhuvudet. Kallstart kan kontrolleras genom att höja pannvattnets inställnings- temperatur tillräckligt mycket och ställa ned den till önskat värde när tändning har skett.
Varmstart
Brännaren utför en varmstart när pannvattnets temperatur är mindre än 8 °C under inställ- ningsvärdet, t.ex. efter ett kortare strömavbrott. Vid varmstart utnyttjar brännaren den glöd som finns i brännarhuvudet, och sparar på så sätt energi. Vid normal användning, när bränna- ren går från underhållsdrift till normaldrift, gör brännaren en varmstart.
Efter strömavbrott startas brännaren automatiskt och utför en varmstart eller en kallstart, be- roende på pannvattnets temperatur.

En tanke är att ställa elpatronen på en temperatur som ligger klart mindre an 8 grader under brännarens börvärde. +20 har inställning för stödvärme som går att ställa mellan 10 och 40 grader under börvärde. Kanske det fungerar om man då enkelt stänger av brännaren låta pannan svalna och stödvärmefunktionen förhindrar att det blir kallt i huset ? Efter sotningen bör då tempen har sjunkit tillräckligt för att framtvinga en kallstart.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av M.Lindskog »

@Doc: Tack för svaret!
Kan så vara att det skiljer mellan +20 & 20+.

Dock, det jag menar med eldrift var att i menyn växla Bränsle till El. Då strävar den (min i vart fall) efter att hålla börvärdet hela tiden. Fast jag kan ju lika gärna sänka börvärdet till säg 65 när jag släcker inför sotning & dra upp det igen när jag är klar.

Inställningen Start stödvärme är väl hur mycket ärtempen ska sjunka under börtempen innan den går in & stöttar med elpatron i läge Bränsle Pellets + El. Kör man dessutom tankdiff så är det väl antal grader under tillslagstempen (= börtemp - tankdiff). Om jag fattat det rätt, vill säga...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Forcera kallstart Biomatic 20+ ?

Inlägg av Doc »

Har inte fördjupad mig i detta med el/pelletsläge har en UL utan elpatron. Var bara en tanke, men jag vet förstås inte vad som händer när man har stödvärme på och stänger av enbart brännaren? Kanske skapa ett felläge genom att dra kontakterna vid brännaren de ska ju ut vid sotningen ändå, då borde stödvärme gå in.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Skriv svar