Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av Icecap »

1: Det är inte bara rörbrännare som har problem vid luftöverskott! Värme + luftöverskott fungerar ung. som en svetslåga och kan äta metall i parti och minut, att rörbrännare sedan kanske är mer utsatt kan nog vara sant.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av bergatorparen »

På tal om fakta: Det finns två sorters fakta: De rena fakta som inte går att motsäga, och sedan finns det vad vi kan kalla konsensuella fakta. I många år trodde man att Jorden var Universums nav som allt roterade kring. Det hölls som ett faktum - och man kunde bli eldat upp på brasan för att säga annat. Idag är detta inte längre ett faktum - men något som skolelever skrattar åt.

Fakta som ingen känner till är okända just därför att ingen har resonerat kring dem. För att etablera fakta behöver man först ett resonemang som leder till en hypotes som leder till tester som kan bevisa eller motbevisa hypotesen. Det är gången i vetenskapen. Man går inte bara ut och händelsevis snubblar över fakta. Att ta fram vad som är fakta är som regel stenhårt, långvarigt arbete eftersom vissa fakta är svåråtkommeliga.

Det som ofta står i vägen för fakta, är alla de som anser dessa fakta som hotfulla mot deras världsbild eller deras levebröd eller deras politiska åsikter. Är man av uppfattningen att de som driver industrin i utgångspunkten är onda, så kan man mycket väl komma att låta detta färga den analys man gör av olika tekniska lösningar - och här på forumet finns det två hatobjekt: Rörbrännare och liggande konvektorer. Ändå har jag kunnat konstatera att en förhållandevis stor del av de brännare som produceras utanför Sverige är just rörbrännare, och att många pannor är utrustade med liggande konvektorer för att de skall bli lägre i bygghöjd. Det gör ju att man måste ifrågasätta om det vi håller för att vara sant är rena fakta eller konsensuella fakta.

Jag ifrågasätter alltid kolbrännarnas postulat därför att jag vill hellre veta vad som är sant. Jag kan mycket väl rekommendera PellX brännare därför att de idag inte är samma som för 5 - 6 år sedan. Allas älskling Ariterm BeQuem är inte hellre samma idag som för 5 - 6 år sedan. Ställer du en 2006 modell BeQuem upp mot en 2011 års modell, så vinner den senare i alla avseenden eftersom man under tiden har plockat bort alla kända problem. Samma gäller PellX: Inget pang i bygget längre såvida man inte justerar den helt tokigt. Min poäng har hela tiden varit att olika människor behöver olika lösningar på samma problem - något som ofta är svårt att få gehör för. Men det jag är mest arg på är att man ger sig på varandra och ifrågasätter varandras förstånd snarare än att presentera sin lösning och låta den som skall välja lösning ta ett upplyst val. Jag påstår aldrig att min lösning skulle vara bättre än andras, för vore den det skulle jag ta patent på den och tjäna en hacka. Jag försöker läsa den som söker råd, och ge ett råd som den personen kan känna sig bekväm med. För en person som säger att han/hon inte har en susning, så rekommenderar jag lösningar som är så automatiserade det går för att de skall slippa kastas in i en brant inlärningskurva, medan till erfarna eldare med stor kunskap, kan jag rekommendera lösningar som är mer kunskapskrävande. En sak jag lärt i livet är att trots att våra grundbehov är likartade, så kräver vi olika lösningar för behovstillfredsställelse. Och beviset: Titta på den mångfald som finns av lösningar och som är affärsmässigt lönsamma. Det är bevis nog på att människor är olika, tänker olika och har olik smak och olik uppfattning av vad som är bra. Det försöker jag alltid väga in när jag ger råd - men jag är inte Gud, så inget jag gör är perfekt. Jag gör det bästa jag kan som människa och det tycker jag får duga.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av Roli »

TS ställde en fråga och det är den som denna tråd SKALL handla om och inget annat...... Skärpning i leden. Annars blir det städning och då blir det inte mycket kvar av denna tråd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av bergatorparen »

Roli: Om du och de andra moderatorerna var lite bättre på att stoppa påhopp och personangrepp, så skulle mycket kunnat vara bättre. Du sitter och ser genom fingrarna med att vissa kan bete sig precis som de vill, och säger inget. Det är först när tråden spårar ur som du kommer med hot om städning.

Man kan attackera vilka brännare man vill - så länge det inte är Bioline 20, som du själv har för då heter det att man "klankar ner" på den. Man kan beskylla företag för att vara oseriösa utan att ha belägg för det, så länge det inte är EcoTec. Skall du vara moderator, så har du varsågoda att vara opartisk både i förhållande till medlemmar och företag.

Jag har hållit tand för tunga länge, men denna örfilen har du haft tillgodolapp på länge, och nu utbetalade jag den! Ett forum blir aldrig bättre än dess moderatorer - glöm inte det! Ta en titt på http://www.stokerforum.dk så ser du hur gemytligt och fint det kan vara - förvisso är det ett "långsamt" forum där det tar tid mellan inläggen, men man håller en bra ton och det är viktigt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av Roli »

Tack för den..... Nu är det helt plötsligt mitt fel att det spårar ur ibland..... Det är väl ändå du som har gnällt i tid och otid på både det ena och det andra utan att alla gånger ha varmt om fötterna.

Att hinna med och stoppa de påhopp och felaktigheter som förekommer då och då hinner jag inte med då jag har annat också att göra (kan inte sitta på forumet 110%).
När det gäller min egna brännare så brukar jag klaga på dig när jag tycker att du far med osanning. Att jag inte gör det när det gäller andra brännare beror helt enkelt på att där har jag inte tillräcklig kunskap för att påtala ev. fel eller brister i det som skrivs. Jag brukar svara utifrån egen erferenhet och kunskap och när den saknas hoppar jag helt enkelt över att kommentera det jag inte vet/kan. Detta är vad jag kallar opartiskhet om det inte överenstämmer med dina värderingar så får det stå för dig.......

Om du nu tycker att jag gör ett dåligt jobb (som moderator) så är det fritt fram att klaga hos forumägaren (Pelle) och påtala min brist på att stoppa folk när det spårar ut, samt framhäva min egna brännare som bättre än andras.... samt erbjuda dina tjänster. Moderator är man på fritid och den tid som man "lurar" arbetsgivaren på, vilket egentligen är lite för mycket.

(Detta inlägg är O.T men kände mig tvungen att besvara det där det helt felaktigt placerades.)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av bergatorparen »

Roli: Det blir inte så här dålig ton på ett forum, en arbetsplats, en skolklass, en menighet eller andra ställen där människor möts med mindre man tillåter det att bli så. Dessutom finns det flera som har moderatorsbefogenheter här, men de verkar ha gett upp. Jag är bara så in i Norden trött på alla påhopp och all negativitet.

Jag skall ge ett konkret exempel: En trådstartare ber om råd därför att han vill byta panna för att få det lite lättvindigare med mindre tidsödan på sotning och uraskning - dock vill han ha sin brännare kvar. Vad händer? Folkaktionen Mot Rörbrännare kommer in och gormar och vävar med armarna om vilken skitbrännare denna TS då har, och han borde byta till någon annan brännare. Det att TS har haft brännaren i 10 år och inte haft nämnvärda problem, sopar man åt sidan. Det slutade tack och lov med att TS fick installerat en ny panna som både höll budgeten, som sotaren tyckte om och som han själv med var nöjd med. Men det går åt så mycket tid på att ducka undan sparkar och slag dels under bältet och dels bakifrån, att det man skall göra, håller på att hamna i bakläxan.

Jag vet inte om svenskar är dåligt uppfostrade eller rentav ouppfostrade, men vad jag vet är att den brist på takt och ton som då och då uppkommer här på forumet, och som regel i regi av de samma individerna gång på gång, går det inte att snacka sig bort ifrån. Jag lägger min tid på att försöka hjälpa andra människor så att min dag inte skall vara en total förlust. Jag trotsar depressioner och annat elände för att dra mitt strå till stacken trots att jag är sjukpensionär och skrotförklarat och satt på avställningsspår. OCH: Jag är inte ensam om att utsättas för fräna attacker från demagoger. Det är nästan så man korsar av dagen i almanackan när man deltar i en tråd där den är lugn och ro och man kan lösa problemen.

Anledningen till att jag är så hård som jag är nu, är att jag med fasa minns Aftonbladets forum där tonen efterhand blev så frän, och modereringen så godtyckelig att de lade ner hela skiten.

Nej, jag kommer inte att erbjuda mina tjänster som moderator här. Jag kom att vara för sträng - och inte tror jag att jag vill hellre därför att jag vill ha friheten att kunna delta i diskussioner utan märkelappen "Moderator" under namnet.

Adam Savage i MythBusters pratar ofta om att ett sådant: "What the Hell am I doing moment" när han gör saker för att se om en myt är sann eller falsk, och tro mig jag har många gånger frågat mig själv samma sak. Man beskylls för fria fantasier när man faktiskt återger saker som står i manualen till den aktuella brännaren eller pannan, och ens mentala kapacitet ifrågasätts därför att man kan komma på att säga något positivt om det som andra sågar. What in Fucks name am I doing? Det värsta är, att om jag har rätt i mina mest pessimistiska antaganden, så skulle det att som somliga varit inne på, skapa ett nytt forum, inte vara någon idé alls. Det som är problem här kom att bli problem där med. Jag tror faktiskt att det ända sättet att råda bot på eländet går genom att återskapa en mer strikt uppfostran och mer tydliga gränser för vad som är och inte är acceptabelt beteende. Utan det går det lukt åt Helvete.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av stepside »

dagis...
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av Roli »

Bergatorparen:
Ingen idé att ödsla mer energi på att besvara dina påhoppande inlägg mer (detta blir det sista) eftersom du redan har bestämt dig för att felet beror på oss moderatorer..... Om du inte "svävade" ut så f---- mycket i dina inlägg så skulle det vara mycket bättre med koncentrerad fakta istället för novellinlägg där man får filtrera för att hitta faktan bland alla utsvävningarna. Nu är jag också kritiskt på dig men tycker att jag har befogenheten att vara det.

Du tycker vidare att jag har varit dålig på att stämma i bäcken när det gäller påhopp mm, men att ställa upp själv det går inte......... Och vad skulle "moderatorbeteckningen" ha för betydelse när man skriver inlägg??? Inget, enligt min uppfattning men du verkar vara av annan insikt. Framöver kommer jag att se över dina inlägg där alla dessa "smilisar" redovisar vad du i själva verket tycker och tänker om folk. Det är också påhopp i form av en bild istället för text. Kasta inte sten när du själv sitter i glashuset.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av bergatorparen »

Trycker man bara tillräckligt hårt och på rätt ställe kommer sanningen fram. Det är som jag misstänkt ett tag nu. Jag tänker inte ödsla mer tid här. De som behöver min hjälp kan nå mig på annat vis. Jag återgår till min egen blogg, och kommer att besvara frågor därifrån. Det är sorgligt att Jantelagen är så hårt rotad som den är. Här är den i all sin "prakt":
  • 1.Du skall inte tro att du är något.
    2.Du skall inte tro att du är lika god som vi.
    3.Du skall inte tro att du är klokare än vi.
    4.Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
    5.Du skall inte tro att du vet mer än vi.
    6.Du skall inte tro att du är förmer än vi.
    7.Du skall inte tro att du duger till något.
    8.Du skall inte skratta åt oss.
    9.Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
    10.Du skall inte tro att du kan lära oss något
.. and with that, I rest my case!
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av Ichgary »

Varför inte bara låsa tråden?

TS kan skapa en ny tråd om han har mera funderingar..
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av psau »

Tror nog att TS lämnat för länge sedan!
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av PeterTh »

Jaha, här har man inte varit på ett tag och så hittar man en urspårad tråd... Jag försöker med ytterligare en fråga så kanske ni kan fokusera på den, åtminstone en stund? Jag eldar ju som sagt min pellets i en Biona-brännare monterad i en CTC V30 vedpanna med omvänd förbränning. Acktankarna (2 st totalt 1000L) laddas med laddomat 21. Om man leker med tanken att jag skulle byta ut hela skiten mot en integrerad pelletspanna/brännare typ Aritherm Biomatic eller liknande. Kan man sia något om vilken besparing jag skulle kunna göra? Min panna innehåller ju en del vatten som ska värmas och det känns inte optimalt att elda på det sättet som jag gör idag. Jag tycker att min pelletsförbrukning är väl hög (10 pallar/år, 100m2 boyta i två plan) även om jag har ett stenhus från 50-talet med orginal två-glasfönster. Kan jag räkna hem något av investeringen tro?

Mvh
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Funderar på byte av panna och brännare men till vad?

Inlägg av psau »

Håller med om att din förbrukning verkar vara lite hög.
Tror nog att du kommer kunna räkna med en minskad förbrukning, att elda mot acktank med pellets är inte alltid det mest ekonomiska, även om det spiller över en hel del skön värme i lokalen där acktankarna står och det är ju en stor del av problemet...
Mitt nästa system kommer nog vara en laddpanna med en lite större tekniktank ca 750l. Detta eftersom jag vill kombinera pellets med sol och utifrån det blir mitt val som det blir... Men om jag inte skulle drömma om guld och gröna skogar och fri energi från solen :-) skulle nog mitt val landa på en Biomatic +20 eller liknande.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar