Snikförråd utan skruv? Skyffeltömmning...

Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Snikförråd utan skruv? Skyffeltömmning...

Inlägg av johansjostrand »

Funderar på att slå ihop ett snikförråd för bulkmottagning. Hade tänkt komma billigt undan och istället för bottenskruv, ösa pelletsen för hand (skyffel) till mitt veckoförråd. Detta ser jag inte som något problem. Hade tänkt mig två skjutbara luckor i botten. Regla med 125mm och skiva invändigt.
Någon som byggt nåt likande och kan finjustera min skiss för bättre funktion?

Tre av väggarna, en lång och de båda korta är befintliga källarväggar. Endast en långsida behöver byggas. Inblåsning från kortsida.
Tomvolym ca: 9,3 kbm. Beräknad max volym vid påfyllning ca 8,3 kbm
Detta borde innerbära att man med lätthet kan ta emot 6-7 kbm pellets om man tömmer ner till bottenvinklarna

Längd:3,25m Bredd 1,74m Höjd: 2,15m

Alternativt använda min skruv direkt i förrådet, och då bara en bottenvinkel

Bild
Senast redigerad av johansjostrand den lör 10 sep, 2011 22:54, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Jag kör med plan botten(går i mer då). Skruven direkt i, inget mellanföråd. Blir att skrapa lite först, sen skotta när det är ca 50%kvar :-( . Det blir en fin tom tratt, och mycket pellets omkring.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

På mitt förra ställe,så byggde jag ett förråd som rymde ca 4 ton.Det låg utanför huset en bit,så jag fyllde en skottkärra och körde fram till källarnedgången där jag sen bar ner med hink till veckoförrådet en gång i veckan.

Bild

Bild

Bild

När det sen slutade rinna från spjället så tog jag bort brädor i den stora öppningen,efterhand som det minskade.Öppningen gick att öppna från golv till tak,genom att jag hade läkt som skenor där jag trädde i/ur brädorna broende på hor stor öppning jag ville ha.
Vid intresse av konstruktionen kan jag beskriva mer i detalj :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Inlägg av CPMS »

Ska du köra skruven i behållaren, se om du inte kan sätta upp ex. lister på sidorna och ha några plankor eller skivor för att tillfälligt skapa en mindre avgränsning som du kan skotta pellets i när det börjar ta slut och det inte vill rinna fram till skruven.

Bottenvinklar är ganska onödiga om du inte har skruv i botten och vill kunna tömma behållaren helt utan skottning, bättre att ha utrymme i behållaren tycker jag.

Skissade lite på avgränsningen.

Bild

Har lite bilder i pannrumsbildstråden på min bulk om du vill se hur jag löst avgränsningen, visseligen har jag bottenskruv men du kanske kan få lite ideer: CPMS Pannrum
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar