Har du bytt panna, hur mycket billigare blev det?

Skriv svar
sylta
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 aug, 2008 21:00
Ort: ulricehamn

Har du bytt panna, hur mycket billigare blev det?

Inlägg av sylta »

Hur mycket mindre pellets gör ni åt nu?
Vilken panna hade ni/har ni nu?
Nu menar jag inte leverantörernas pannverkningsgrader utan pengaskillnad. Det är ju trots det som är verkligheten :wink:
Tänker nämligen byta panna och det kunde vara kul att se hurmycket det lönar sej. Har själv en CTC 265B från-65 :evil:
CTC 260B-65
Iwabo S1
Enplanshus med källare 72+68 m2
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Bytte från ctc265 till modern välisolerad oljepanna. Blev kallt i pannrummet och lättare att sota. Har lite problem med låg rökgastemperatur efter bytet.

Pelletsförbrukningen sjönk säkert men ingen stor förändring.
Jämföra pelletsförbrukning mellan olika år är svårt då vädret varierar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Bytte från en Sundsvallspanna från 59 till en Nibe City 04 när jag fortfarande körde olja. Märkte som Torsten att pannrummet blev kallt, ingen mer torka tvätt där inte...
Men det jag även märkte var en märkbart minskad förbrukning, det jag gjorde samtidigt var att installera ett dragavbrott efter pannan...
Så ja jag skulle nog vilja säga att man kan räkna hem ett pannbyte relativt snabbt, OM man inte köper nytt utan köper beg, ny panna tar lite längre tid att räkna hem.
Det vill säga om man vill köpa sig jobb som jag med regelbundna sotningar, är man lite mindre (dum)snål koper man nog gärna en Biomatic 20+ eller liknande...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag med bytte panna medan jag fortfarande körde olja. Jag hade en CTC 265 VX från 1966 med en Lamborghini ECO 3 L brännare utan oljeförvärmning. Om jag haft råd att köpa all den olja pannan begärde skulle det gått åt 6 kubik, så jag finge elda ved och el för att hålla varmt.

2004 bytte jag till min nuvarande panna, och förbrukningen sjönk till kring hälften - 3,3 kubik med samma oljebrännare som satt i gammelpannan. Men: Då behövde inte elpatronen hjälpa till, och vedeldningen var borta. Så CTC 265 är beräknad på koks, vilket gör att den har stora ytor för upptagning av infravärme, medan gaskonvektionsytor är det uttalat nödtroftigt med. Många som skällde och smällde på mig för att jag sågade 265:an, har märkt under de senaste två vargavintrarna att jag inte svamlade i nattmössan om den pannan, inte. Skall du byta panna, så välj en som är så modern det går att få tag på: Nya Biomatic+ 20 - den till dryga 60 000 - inte 39 000, för den saknar både automatsotning och allt mjukvaru godis som den nya har. Eller om du orkar sota själv: CTC EcoFlex. Samma brännare som Biomatic'en, men begränsat till 15 kW. Du kommer att märka stor skillnad i förbrukningen av pellets, och lika viktigt: Bättre värmekomfort och bättre varmvattenkomfort. Det är värd mycket det med. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Byte oljepannan från -72 mot en nibe alpa keram, Minskade förbrukningen med 2 ton då rökgastempen sjönk från 250-300° till 135°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Många som skällde och smällde på mig för att jag sågade 265:an, har märkt under de senaste två vargavintrarna att jag inte svamlade i nattmössan om den pannan
Har ingen aning vad du pratar om, när jag körde olja gick det 2 kubik om året (100 kvadrat skitdåligt isolerat hus), grannarna med modernare pannor låg på ungefär samma, en del lite lägre förbrukning, och med pellets så ser jag heller ingen större skillnad mot grannarnas modernare pannor, inte för att på något vis påstå att 265:an är något underverk men jag ser inte att den skulle vara helkass heller.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Vi tvingades att byta till VP i oktober.
Jag har alltid varit motståndare till VP, men jag måste nog säga att jag är imponerad. Sen oktober har vi gjort av med 5600kwh.
Ok. Investeringskostnaden med byte av element och allt måste man ta hänsyn till. Men med årsbesparingen och värdeökningen på huset måste jag säga att det ser ljust ut.
Men jag saknar pelletsen... :(

Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Bytte ifrån en gammal exonom el/olje kombipanna till nuvarande CTC1100
och gick ifrån ca 4 m3 olja ner till 3. Jag körde 4 år med exonomen och tre med CTC1100'an på olja och det var ganska liten spridning i åtgången så jag skulle vilja påstå att jag sparade i runda slängar 25%.
Om det hade sett ut på samma sätt vid en pelletsjämförelse vet jag naturligtvis inte, men jag tror nog att det varit liknande.
Så visst, på några år räknar man hem investeringen.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

bamyl skrev:Men jag saknar pelletsen... :(

Bamyl
To each his own, säger jag bara. Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Visst Bamyl, om abstinensen blir för stor så är du välkommen hem till mig att aska, sota och bära pellets när helst du vill :?
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Hellre det än 200000 i lån...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Tack OPEC! :D

Visst är 200.000 mycket pengar att låna.
Men om man tänker på vad man får för de pengarna i dagsläget, så känns det inte så blodigt.
Jag menar en ny bil tex. Kostar ju lätt över 250.000

Man gör ju trots allt en investering som håller bättre än en rostig Volvo.
Jag hoppas verkligen att det överväxta kylskåpet där nere håller nu...

Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Jag kör med min ctc 265 B från 1967 och kan bara säga att jag fortfarande är nöjd med både pannan och förbrukningen, vargavinter 2 år på raken men det påverkade inte pelletsåtgången 5 personer som gör åt både varmvatten och värme vill alla ha så 6pallar om året är helt OK för min del. Ett minus självklart för det lilla askutrymmet men allt kan inte vara perfekt.
Man ska ha lite tur med grejerna också,Bergatorparn hade inte det med sin 265 VX hette den visst men detta betyder inte att alla 265 är dåliga och tack o lov så har min panna visat detta sen får man se hur länge till den pallar det vet man aldrig.
Samtidigt får man vara på god fot med banken så när den sorgens dag kommer att byta ut gamla Bettan mot något annat så får man göra det.
Men än så länge så funkar hon Bettan. :lol:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det kanske spelar lite roll hur pannan har behandlats tidigare i "livet" med? Den jag hade var inte precis mint condition med otäta luckor och rost och elände lite här och varstans. Jag kallade den VX, men jag ser någon kallar den K med - K för kamfläns batteri.

Är en panna uteldad och sluteldad, så är det inte så värst mycket man kan göra. Sedan får vi inte glömma att 265:an ger ett massivt intryck, men den orkar inte med så mycket. 17 kW max effekt för olja, och neråt 10 kW för koks. Pellets? Högst 15 kW. Hursomhelst så är CTC 1200 ett mycket bättre alternativ för pellets - även om den är oljepanna.

Jag skall inte komma in på vad jag kallade min 265:a, men det stavas: :twisted: @£$%¤#"!! :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Håller med dig Bergatorparn om skötsel osv,många av desa pannor hade nog gjort sitt så det funkade nog inte så bra när man konverterade till pellets.
Som sagt gäller att ha lite tur också :!:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar