Panntemperatur?

Skriv svar
Matsm
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 okt, 2009 14:27
Ort: Laholm

Panntemperatur?

Inlägg av Matsm »

Finns det någon här som har lite pejl på vad panntempen har för påverkan på panna-radiatorsystem?
Har för mig att jag sett nånstans att vattnet avsyras vid 85-90 gr och det behövs endast en gångs uppvärmning över denna temp.
Har det då någon påverkan på systemet om man kör med panntemp 55-75gr?
Gångtiden på brännaren kan man hålla som man själv vill på det sättet under förutsättning att man inte skadar något.
Har letat efter info. om detta men inte hittat nåt bra.
Mats
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

I den mån du får tappvarmvatten från pannan skall du inte gå under 60 grader av hänsyn till legionella bakterierna. Annars brukar det vara lugnt att köra mellan 65 och 75 grader. Radiatorsystemet brukar ju sällan gå över 60 grader - med mindre det är sprängkallt ute, så där sker ingen skada. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Matsm
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 okt, 2009 14:27
Ort: Laholm

Inlägg av Matsm »

Hej
Det är fantastiskt vad det går att få kontakt med någon här.
Jag är ny på detta och har inte erfarenhet av forumformen så det blir inte alltid rätt ber on ursäkt för det.

Vad det gäller legionellabakt. så har jag för mig att man brukar tala om 50gr och att det är inte nån stor risk i en villa som man tar varmvatten ganska ofta. Det ska vara det stillastående vattnet som som ställer till det.

Vad jag tänkte på är om korisionsrisken ökar men för låg panntemp eller andra okända framtida problem.
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Pannan ska eldas i en temperatur där det inte bildas kondens i pannan. 68-70 grader brukar anses som lägsta gränsen.
Eldar man med för låg panntemperatur stämmer ju inte heller brännarens inställningar eftersom en del av de ämnen som förgasats i brännaren kondenserar i pannan och bildar tjära eller följer med oförbränt ut i skorstenen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Matsm
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 okt, 2009 14:27
Ort: Laholm

Inlägg av Matsm »

Tack för svaret!
Jag har provat att köra från 55-75gr och har inte noterat någon skillnad på sot eller andra synliga förändringar men jag tar till mig vad du säger.Sommartid har det varit bra för då är det bara varmvatten och det är inte lätt att få en längre gångtid på brännaren så jag upplever att det har blivit renare med mindre starter och att elementet håller längre.
Mats
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ju lägre temp du kör pannan på desto mindre förluster men se bara till att du inte får kondens i pannan, Legionella behöver du inte oroa dej över för att du släpper ner tempen under 60-65° några minuter innan brännaren värmer upp vattnet till 75° igen..
En värmepump håller vattnet i beredaren på ca 43-53° o var 14:e dag höjs tempen för att döda ev legionella bakterier, Över 70° dör ev bakterier på nån sekund
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar