Röklukt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Röklukt

Inlägg av matso59 »

Jag fick byta tändelement och fläkt för ca 2 månader sen och har nu fått röklukt i pannrummet. Det är 6 säsongen för min brännare och borrade hål i matarslangen för ca 4år sedan. Nu har det börjat ryka ur hålet i matarslangen så jag tejpade över hålet och det blev bättre. Är det någon annan som haft samma problem och vad gjorde ni. Har kostat på brännaren ca 1500:- på 5 år är ganska bra på denna utskällda Biona. :lol: Mvh Mats
Diom topp o Biona. Numera Bio Björn Kör pellets året runt.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du får väl sämre drag nu på sommaren,så du får lite mottryck.Är det hela tiden eller bara vid starten?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Inlägg av matso59 »

Det luktar hela tiden och spelar ingen roll om det är 15 eller 30 grader varmt. Mvh Mats
Diom topp o Biona. Numera Bio Björn Kör pellets året runt.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Några grundpunkter:

1. Är det rent å fint i brännkammaren och röret ?
2. Har du gamla brännkammaren med "ejektorrör", är det röret helt ?
3. Är det tätt mellan roster och brännkammarkanten ?
4. Är rotorn ok ?
5. Fläkten blåser som den skall ?
6. Startspjället fungerar som det skall ?

Är de grejerna ok blir det jobbigare, såtillvida du inte har kajor i skorstenen eller nåt sånt 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Kan det vara så att den nya fläkten är effektivare än den gamla och därigenom skapar ett högre tryck som pannan inte klarar av, utan trycker tillbaka lite i matarröret.
Hade samma problem vid intrimningen av min och fick ta bort turbulatorer och baffelplåt för att det inte skulle bli för mycket mottryck med rök i matarslangen som resultat.

Var bara en ide men kan kanske kan vara värt att fundera på.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Inlägg av matso59 »

Hej har haft lite semester men nu är jag tillbaka. Det verkar som den nya fläkten har högre kapacitet det blåser i skarv mellan inloppsrör och fläns. Imorgon ska jag svetsa där. Kan man sänka varvet på fläkten för det verkar ju som det blåser värre med den nya fläkten eller några andra bra förslag. Angånde kajorna så flyttade dom för ca 10 år sedan. :lol: :lol: Mvh Mats
Diom topp o Biona. Numera Bio Björn Kör pellets året runt.
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Det enda som jag kan tänka mig för att justera luftmängden är att göra en effektjustering enl. Mbio´s hemsida.
Vad jag förstår så är det man gör ju att justera hur mycket luft som ska tryckas in i brännkammaren och hur mycket som ska läcka ut.

Jag gjorde en "tätning" runt fläktens inlopp och på diverse andra ställen där det läckte ut luft och fick bra effekt men också bra röklukt.....
Det verkar som att fläkten generellt ger för mycket och att det ska "läcka" lite här och var. Detta givetvis beroende på vilket mottryck man har i sin panna.

Annars kunde man ju tänka sig en begränsningsplåt för inloppet till fläkten för att där justera luftmängden, men det är nog svårt att få till en bra justering och konsekvenserna om man stryper för mycket och får en förbränning med underskott av luft känns ingé bra....

Om det läcker på det ställe som du skriver så undrar jag, utan att veta exakt hur det ser ut, om inte brännkammaren har spruckit. Mig veterligen ska det inte vara någon spricka eller skarv där.
Men som sagt, detta är sagt med härledning av det du skrev så det är svårt att veta var det blåser/läcker.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Inlägg av matso59 »

Hej igen idag har jag gjort en storrengöring av brännare panna och skorsten. Hittade ett par små hål i brännkammaren ca 1mm svetsade dom. Jag har haft brandskyddskontroll sen det vart sotat sist och det låg vädigt mycket sot i övergång mellan rökrör och skorsten. Undrar om det inte vart lite fel här o där som gjorde att det luktade rök. Har även flyttat fläkten lite så att det läcker lite brevid. Nu får man vänta o se om röklukten kommer tillbaks. Mvh Mats
Diom topp o Biona. Numera Bio Björn Kör pellets året runt.
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Inlägg av matso59 »

Hej. Jag var inne på M bios hemsida om justering av effekt men på den brännare jag har ( nr 339 ) finns det inga skruvar där. Vad göra för och minska effekten ? Mvh Mats
Diom topp o Biona. Numera Bio Björn Kör pellets året runt.
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Som jag förstår det handlar det om att minska mängden luft till primärförbränningen genom att det är ett antal hål borrade i den kanal som leder luften ner till under rotorn.
På Mbios bilder så är det ett antal hål borrade i den kanalen, jag hade bara ett på min brännare.

Om man godtyckligt kan borra upp ett antal hål för att därefter pröva sig fram hur många som ska vara öppna/stängda vet jag inte. Pröva med att få kontakt med någon på Mbio (Stefan tror jag han hette som jag pratade med), de brukar vara mycket bra att ha att göra med.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Så länge brännaren "hålls vid liv" och inte börjar svaja i effekten eller så, så kan man öka "luftspillet" till primärluften, men måste man ned så långt så att den nästan slocknar, har man nog något annat problem.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Inlägg av matso59 »

Hej igen Bionan har gått helt normalt sen 9 aug, det var nog hålen i brännkammaren som gjorde att det blev röklukt, lite otur att det blev samtidigt med att jag bytte fläkt och tändelement, det var därför jag blev fundersam. Mvh Mats
Diom topp o Biona. Numera Bio Björn Kör pellets året runt.
barfotalasse
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 12 feb, 2007 12:59

Annan orsak - sintringsluckan öppnade och stängde inte...

Inlägg av barfotalasse »

Hade röklukt som gjorde att rökdetektorn löste ut och stoppade brännaren.
Skruven på armen som öppnar och stänger sintringsluckan hade lossat en aning och när armen rörde sig så vreds inte axeln som luckan sitter på.

Övriga symptom: Lite mer sintrat skräp i koppen och lite extra röklukt emellanåt.
Skriv svar