Gengasexplosioner

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
larse
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 17 apr, 2005 18:03

Gengasexplosioner

Inlägg av larse »

Hej! Kör en Janfire från 1999 i en Egor V25 från 1981 mot en 500 liters acktank. Problemet är kraftiga gengassmällar vid varje upptändning. Dessutomär är röken ur skorstenen nästan svart. För att slippa allt elände med städning efter varje upptändning har jag tänt manuellt genom att fylla på lite pellets i brännarskålen och tänt med tändvätska.

Brännaren är monterad i nedre luckan på pannan. Enligt sotaren sköts panna och brännare på ett exemplariskt sätt. Har provat med olika sorters pellets och fått bäst resultat med Statoils.

Kan någon tipsa mig om åtgärder för att komma tillrätta med problemen.

Larse, i början mycket entusiastisk men nu vete............
Senast redigerad av larse den lör 23 apr, 2005 09:36, redigerad totalt 1 gånger.
MatsS
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 21:31

Inlägg av MatsS »

Har du kollat hur draget genom pannan är? Det låter som om du inte har optimalt drag! Jag fick problem när min brännare fick dubbla startdoser vid strömavbrott och då bildades så mycket gengas att den inte hann ventileras ut ur pannan innan den antändes och då fick jag en smäll!
Har du låtit någon kika på på intrimmningen av din brännare och mäta drag och förbränning mm kan vara nog så bra...
Jag hör av många att dom lider av problem med att deras utrustning puffar till vid antändning och lite röklukt som följd av detta men detta problem skall inte förekomma med Janfire då den blåser och ventilerar kanska flitigt innan den tänder..

/Mats
larse
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 17 apr, 2005 18:03

Gengasexplosioner

Inlägg av larse »

Hej Mats! Känner Du till hur lång renblåsningstiden innan starten skall vara? Jag ha hört att från det att elspiralen börjar pulsa till upptändning skall tiden vara c:a 3min.

Tiden för min brännare från första puls till start /explosion är c:a 7 min. Elspiralen har då pulsat 20-25 gånger. Under den långa startiden har pannan naturligtvis fyllts med gengas och när den tänder kommer explosionen, snacka om övertändning. Kanske dags att byta pulsgivaren och få brännaren injusterad igen?

Tacksam för tips inte bara från Mats.

Larse
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Bytt spiral om det går så lång tid :wink:
Min började så där och löste ut för det tog så
länge att starta upp. Men jag hade inga knallar :roll:
Spiralen ligger på ca: 400kr
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
MatsS
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 21:31

Inlägg av MatsS »

Larse!
Jag har aldrig kollat närmare hur lång tid det tar för upptändningen men jag vet att 7 minuter tar det inte, jag garanterat att under en minut från det att eltändningen påbörjar tills det är fyr i brännaren!
Jag skulle nog testa att byta spiralen precis som Micke påpekar.
Om du vill kan jag kolla närmare hur snabbt det går att få fyr i den..
/Mats
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Elspiralen kan vara problemet, men det kan också vara att fläkten går på fel hastighet under upptändningen. Spänningen till fläkten skall vara ca 90 V under uppstarten.

Det finns ett apparatuttag i botten av brännaren där man kan mäta aktuell fläktspänning. Kolla om spänningen är 90 V när fläkten går under tändningsfasen. Om spänningen är fel, justera med potentiometern längst ner. Potentiometern hitar du under den avlånga brickan på 'manöverpanelen' om du inte visste det redan.

Rätt inställt skall det tändas en låga lite innan eller samtidigt som pulserna ökar i frekvens.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
larse
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 17 apr, 2005 18:03

Gengasexplosioner

Inlägg av larse »

:) Hej alla Ni som lämnat tips för att åtgärda problemet med gengasexplosionerna.

Idag bytte jag elspiral och körde igång brännaren på läge 2. Renspolningen pågick i 10,5 min. Därefter fylldes startbränslet och elspiralen började pulsa.

Efter 3,5 min och 29 pulser tände brännaren utan gengasexplosion, bara en svag röklukt kändes i pannrummet. Röken ur skorstenen är fortfarande ganska svart men det ordnar sig säkert efter en ny injustering (tänker återgå till pellets från Statoil). Skulle det bli ytterligare strul återkommer jag. Jag fortsätter naturligtvis att följa debatten i detta utmärkta forum.

Förresten är det någon som har värdena för injustering av fläkten på de olika effektlägena och var mäter man ( OBS att brännaren är en Flex a)?

Larse med Janfire Flex a och Egor V25+ 500 liters BORÖ-tank.
MatsS
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 21:31

Inlägg av MatsS »

Jag kollade nu i kväll uppstarten på min brännare, det tog 1,5 minuter och 8 st pulser, om det är det du menar med att lysdioden till elspiralen blinkar, den lyser en stund för att sedan blinka och startar fläckten sakta varje gång det blinkar..

Kul att det går åt rätt håll med grejorna!

/Mats
larse
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 17 apr, 2005 18:03

Gengasexplosioner

Inlägg av larse »

Hej MatsS. Det verkar toppen med så få pulser och så kort upptändningstid. Kan någon lämna tips om hur man kommer till dessa fina värden.

Hur lång tid tar det för övriga som kör Janfire från start till upptändning? Hur många pulser behövs innan Era brännare tänder?


Larse
larse
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 17 apr, 2005 18:03

Gengasexplosioner

Inlägg av larse »

:D :D Äntligen! Fick hem fyra pallar pellets från Statoil och fyllde på. Svart rök ur skorstenen? Nej, bara lite värmedaller, brännarens nuvarande inställningar är tydligen o.k. för Statoil.

Imorgon, måndag kommer "pelletsgurun" och justerar in brännaren. Han skall samtidigt få besiktiga V-25:an eftersom det börjar bli en krater i ena pannväggen, den har ju hängt med sedan 1981.

Blir det dödsdom för V-25:an kommer jag att montera en Combifire och köra mot acctanken. Inget problem med tappvarmvatten eftersom jag har beredare i tanken (kör elpatronen i tanken under sommaren).

larse med Egor V25, Janfire och 500 liters Borö, dubbla termostater + hembyggd laddomat.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Kollade min brännare. Efter 11 pulser tände brännarn..men den fortsätter me pulserna ca.14 gånger till efter tändning :roll:
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
larse
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 17 apr, 2005 18:03

Inlägg av larse »

Hej Gustav! Ungefär som min, hur lång tid tog det innan brännaren brann konstant? Förresten hur går det med Janfiren i en Pellux? Det kan ju vara ett alternativ. Har fått ett pris på 18.000:- av en lokal handlare i Eskilstuna.

larse
larse
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 17 apr, 2005 18:03

Inlägg av larse »

:lol: :lol: Äntligen, nu har pelletsgurun varit här och gjort mig lite fattigare. Han fixade alla värden utom rökgastemperaturen som låg på 319 grader, han lyckades inte komma ner lägre.

När gurun åkt upptäckte jag att den lucka som skall finnas i eldstadsutrymmets bakkant på V 25-an inte var på plats. Plockade dit luckan och mätte, 230 grader i rökgastemp.

Läste senare på ÄFABS hemsida att V 25-an faktiskt fungerar riktigt bra som pelletspanna.

:D :D :D Allt frid och fröjd.

larse
Skriv svar