senaste styrprogrammet från Bionordic

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

senaste styrprogrammet från Bionordic

Inlägg av Torsten »

Någon som har det senaste styrprogrammet från Bionordic. Själv har jag version R71. R71 är 1,5 år gammalt.
Hur fungerar det senaste programmet ihop med underhållselden. Jag tror det finns förbättringar där. Mitt nuvarande program är gjort för brännare med tryckluftsuraskning och då tryckluftsuraskning inte passar så bra i min panna så vill jag ha ett annat program.
Det tidiga programmet till Viking B16 är jag kanske mest sugen på. Dvs programmet där man kunde ställa in både gång- och paustid för skruven, hög och lågeffekt och hysteres.
Vilket versionsnummer är det på det programmet. Verkar som om de som har det tidiga programmet är mest nöjda.

Jag vet att det finns program från Pelletsteknik men som linuxuser är jag ju bara intresseras av open software.
Ända sedan ZX80 tiden har jag aldrig köpt några dataprogram.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

ZX80 har ju sina begränsningar, man kunde ju exempelvis inte visa något på TV'n medan ett program kördes, du borde absolut uppgradera till en ZX81 (min får du inte köpa).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja ZX81 och Amiga stod jag över. Kuligare att ha 3 st Sinclair QL istället.
Till QL var det sista promversionen MG som var den bästa men till Viking B16 börjar jag undra om man inte skulle söka bakåt i versionskedjan. Men jag känner ju inte till någon annan version än den jag har. :roll:
Tänk om det funnes en förteckning över alla systemversioner och deras egenskaper liknande den förteckning som kurre_44 gjorde till PX20 brännaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: senaste styrprogrammet från Bionordic

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Angående PLC-styrning från PelletsTeknik,
Det man behöver ändra i programmet finns i displayen.
Grundprogrammet fungerar utan några problem, underhållselden likaså.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Torsten, om du vill så kan jag skicka en PLC med programvara från PelletsTeknik till dig.

Använd den i 2 veckor, sedan kan du välja att skicka tillbaka din gamla eller min.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Hej Torsten.
Varför passar inte utaskningen i din panna.
Vilka funktioner vill du ha i din brännare.

Den vi har nu har nu ställer man själv in start och stopp temparatur.
Den växlar själv mellan underhålls eld och eltändning, den tar tid på hur länge pannan står i puas, och väljer därefter el eller UH, tids faktorn går att ställa in själv. Går den på UH-elding går den 3 cykler sen stänger den av sig och askar ut med tryckluften och startar upp igen, för att koppen inte ska sätta igen.
Kan nog leta tag i det gamla programet med hög och låg effekt om du vill ha det.

Mvh
Mats O
Panna Euronom Viking B16 GL med automatisk uraskning (Tryckluft)
Bollnäs, BioNordic Pelletsbrännare AB
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

PelletsTeknik Kalmar skrev:Torsten, om du vill så kan jag skicka en PLC med programvara från PelletsTeknik till dig.
Jag tackar för det fina erbjudandet. Skickar adressen i PM.
Har inte haft tid för brännaren i höst utan bara knäppt igång den.
Den fina Viking pellets är några påsar kvar av. Den fungerar automagiskt för brännaren behöver knappast ens rengöras. :D
Sedan blir det Byggmax Rindi och rengöring varje vecka men det går det också.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

M_O skrev:Hej Torsten.
Varför passar inte utaskningen i din panna.
Vilka funktioner vill du ha i din brännare.
Hej Mats, kul att det rör på sig.
Jo jag har versionen för tryckluftsuraskning. Stänger visst av UH eld och blåser ut efter 3-4 cykler men har man ingen tryckluft så är det bara onödigt. Köpte programmeringssladden och tänkte försöka hacka till det och stänga av den funktionen med det var värre än Perl programmering i UNIX och jag begrep ingenting.
Det var förresten varmvinter förra året och aldrig något läge för UH eld.

Pannan är Focus med liggande rökstråk. Är rädd att askan skulle flyga upp och lägga sig där om man hade tryckluftsuraskning. Dum konstruktiom men bra om det bara är 175 högt i pannrummet.

Var ju brist på minne i PLC:n. Men det fanns ju extra minnesmoduler att köpa till. Gick inte extraminnena att använda?

Funktioner jag skulle vilja ha till är bl.a.
Ställbar fläkt vid UH eld. Med 15 Pa på dragbegränsaren blir det nu mycket luft som går genom brännaren.
Ställbar gångtid för skruven. Fick ett tips där så jag sänkte från halvvarv till kvartsvarvsmatning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Hej Torsten.
Det borde inte vara några problem att köra med uraskningen i din panna, brännaren gör mer en tryckstöt än blåser, magnetventilen är ställd på 0.1 sekund, det lilla det ev skulle medföra vinner du i verkningsgrad med en rengjort roster, har du en kompressor så prova gärna.

Jo det är sant, trångt med minne, vi ska konvertera över till den nya Milenium 3 för få mer utrymme samt kunna använda den med fler in/ut gångar för kunna koppla mot larm via sms, styra ev rökgas fläktar.

Ska se om det går få till styrning av fläkten på uh eld (min tanke var annars att öka sänka matningen av pellets för justera detta) och även justera skuvens gångtid, ska ordna en special release "Torsten" version som går att tanka ner från hemsidan. Kan nog ordna det under kommande vecka.

Mats
Panna Euronom Viking B16 GL med automatisk uraskning (Tryckluft)
Bollnäs, BioNordic Pelletsbrännare AB
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Hej.
0,1 sekunder utblåstid låter inte så mycket. Kanske skulle det gå med trycklufturaskning på min panna.
En TMV Attack 2000 där det sitter en grej längst in som vänder på röken och sedan ska röken komma tillbaka och gå in under en baffel längst ned i förbränningsrummet. Eller ska man kasta ur skräpet ur förbränningsrummet och göra turbulatorer och stoppa i röktuberna som på TMV Attack?
Det kostar väl en del att uppgrada till tryckluftsaskning?

Det går inte att ställa om skruvens gångtid i min brännare utan bara paustiden. Det räcker till men det blir väldigt långt mellan matningarna så att @ tecknet på skärmen som visar på eld slocknar varje gång pelletsen matar in.
Ska det vara så. Är det inte bättre om pelletsen matar oftare och mindre varje gång?
Annars fungerar det problemfritt, snart kört 3 veckor. Som nybörjare är man glad.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Hej Broberg.
Måste erkänna att jag är dålig på TMV attack 2000, men generellt skall rökgaserna gå så lång väg som möjligt för bästa verkningsgrad. Ser ingen annledning till att det inte skulle fungera med uraskning i pannan.
Om det går att uppgradera beror på årsmodell, ser din ut som på vår hemsida ?, så ca: 2000 om du tar och åker över Bollnäs en sväng.
Ta ett kort och lägg ut.

Om @ slocknar ser den inte elden helt klart, då beror det på om det är i uppstarts fasen eller under normal drift, men helt klart låter det som den skulle behövas ställas in, du har en toppen kille som heter Kent på VVS & oljeservice i söderhamn, ring och kolla om han kan hjälpa dig.
Om det sker i uppstarten så kan det bero på att startdosen är för stor.

Skruvens gångtid är ställd till att göra halvt varv varje gång den går, det för att det blir en jämnare förbränning sen ställer man paus tiden.
Lura brännaren så den tror att den brinner med en ficklampa (inte lysrör eller diod, fel våglängd på ljuset) och mata ner pelletsen i en hink, du bör ligga på ca: 0,75 kg på 15 min dvs 3 kr i timmen (ca: 15kW)
Startdosen ska vara ca: 2cm upp i koppen.

Kul att det fungerar bra
Ring gärna annars om du har några funderingar
Mats
Panna Euronom Viking B16 GL med automatisk uraskning (Tryckluft)
Bollnäs, BioNordic Pelletsbrännare AB
Skriv svar