när är varmt vatten kallt?

Skriv svar
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

när är varmt vatten kallt?

Inlägg av Danne031 »

Konstig fråga va :P Jag är nybörjare på det mesta :D

Jag vet faktiskt inte när man tycker att varmvattnet inte räcker till så att säga.. Med värmen påslagen så går ju pannan för jämnan för att hålla tanken varm. Men nu när solen tagit över ordentligt i värmeböljan så slår jag bara på pannan manuellt när jag tror att det behövs för att ha duschvatten.

Frågan är bara när man tycker att det är kallt?
Botten av tanken sjunker ju på ett par timmar, sen med kanske 15-20 minuter dusch/dag så tar det i alla fall 2 dygn med mulet väder innan toppen av tanken närmar sig 50-55 och då har jag slagit på brännaren manuellt upp till en 60 i hela tanken för då vet jag att det räcker gott och väl till duschande av hela familjen.

Är det nödvändigt att värma på vid 55 eller vad tycker folk?
45 t.o.m?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag skulle hålla minst 55 grader. Se även sitat från wikipedia:

Bakterierna trivs bäst vid en vattentemperatur på 40 grader celsius. För att döda bakterierna behöver man hetta upp vattnet till över 50 grader.

Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla Legionellabakterier dött.
Vid 60 grader dör de på omkring tio minuter.
Vid 70 grader tar det mindre än 1 minut.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Med slingor som du har Danne så behöver du inte hålla varmare än att det går duscha i...
Jag kollade nu då jag bytte duschblandare hur varmt man använder, Jag hade 37,2° o sambon använde 37,6° vilket jag tycker är för varmt..
Kan då garantera att inte många duschar i 40° vatten iaf.. :wink:

Så det är bara att kolla hur lågt du kan gå innan vv comforten försvinner..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Exakt vad jag var ute efter, tack André :)
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag har termometer på duschslangen 8)
Brukar börja på 35-36, sedan ökar jag lite efterhand. Gillar att ha det riktigt varmt på slutet. Beroende på hur länge jag duschar så kan jag ibland komma över 40. Jag skulle gissa på att det är lite beroende på vad man har för munstycke också? Ett snålmunstycke blandar i mer luft och gör mindre droppar och då kan nog temperaturen uplevas något lägre.

Prova och mät! :)

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag brukar bada i 40 gradigt vatten så jag slösar väl egentligen. Det behövs dock varmare vatten för bad än dusch. Så länge som vattnet värms upp till 55 lite då och då rensar man väl ut bakterierna i samband med det.

Det bör bli lite förluster på vägen så om du (som Andre var inne på) duschar så länge att du tycker det blir för kallt i duschen och sedan jämför med panntemperaturen så bör du ha ett riktvärde för komforten.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar