när är varmt vatten kallt?

Skriv svar
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

när är varmt vatten kallt?

Inlägg av Danne031 »

Konstig fråga va :P Jag är nybörjare på det mesta :D

Jag vet faktiskt inte när man tycker att varmvattnet inte räcker till så att säga.. Med värmen påslagen så går ju pannan för jämnan för att hålla tanken varm. Men nu när solen tagit över ordentligt i värmeböljan så slår jag bara på pannan manuellt när jag tror att det behövs för att ha duschvatten.

Frågan är bara när man tycker att det är kallt?
Botten av tanken sjunker ju på ett par timmar, sen med kanske 15-20 minuter dusch/dag så tar det i alla fall 2 dygn med mulet väder innan toppen av tanken närmar sig 50-55 och då har jag slagit på brännaren manuellt upp till en 60 i hela tanken för då vet jag att det räcker gott och väl till duschande av hela familjen.

Är det nödvändigt att värma på vid 55 eller vad tycker folk?
45 t.o.m?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag skulle hålla minst 55 grader. Se även sitat från wikipedia:

Bakterierna trivs bäst vid en vattentemperatur på 40 grader celsius. För att döda bakterierna behöver man hetta upp vattnet till över 50 grader.

Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla Legionellabakterier dött.
Vid 60 grader dör de på omkring tio minuter.
Vid 70 grader tar det mindre än 1 minut.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »