Svart Aska - Hjälper Rökgasfläkt?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

Svart Aska - Hjälper Rökgasfläkt?

Inlägg av ES335 »

Hej
Har nu kört nästan två säsonger med Biona Active och den går hyfsat stabilt men funderar på att skaffa Bionas rökgasfläkt. Det är nämligen vissa tecken som pekar på att den kanske inte går helt optimalt. Huset blir varmt och förbrukningen har inte varit något problem så jag har inte orkat ta tag i det förrän nu.

1. Jag har konstant låg matning, oftast <30% med Neova pellets. (Vid ungefär 28% så börjar den "dåna" och en ordentlig låga syns i pannans inspektionsrör.)

2. Askan har alltid varit mer eller mindre svart.

3. Fick byta rotor efter 3-4 månaders drift under mildvintern 2008

4. Det ryker inte in men luktar så pass att jag måste ha dörren stängd till pannrummet för att inte tvätten ska lukta. I vissa fall har brännaren gått bättre när dörren är öppen. Detta kan medföra att tillluften kanske blir lite knapp. Jag har en ventil nära taket i väggen som mynnar under en veranda.

5. Skorstensanslutningen är knixig och består först av en 90-graders böj med dragbegräsare ovanför pannan. Ett horisontellt rör leder till ett utrymme i skorstenstocken där ett metallrör ansluter i taket. Detta utrymme har en gammal tätad dragbegränsare.

6. Ibland kommer inte brännaren upp i temperatur (650 grader) och ligger och fiser på lägsta matning. Ibland matar den inte på trots att temperaturen är högre än måltempen.

Kan jag ha nytta av en rökgasfläkt? Säsongen kan väl förlängas då också?
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

6. ligger tempen stadigt i "närheten" av måltempen så tuffar den gärna på där så länge tempen är stabil, styrningen är inte militiant tempjusterande.

Det låter ju rent allmänt som om du inte kommer upp över brännarens lägsta effekt. Testat att sänka effekten ett snäpp enligt infon på mbios hemisda ?, alltså att du sänker primärluften något ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

Inlägg av ES335 »

Jag har testat att skruva på effekten tidigare men minns inte resultatet.

Just nu sitter det tre skruvar i de övre hålen och ska testa att ta bort allihop.
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hur har det gått ES335.
Fungera det bättre nu.
vad gjorde du för åtgärd.??
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

Inlägg av ES335 »

Nu är det snart dags att slå igång värmen igen så idag tog jag bort brännaren för inspektion.

Att sänka effekten gjorde ingen större skillnad. Även om det är ok drag så misstänker jag att trcket blir för stort när brännaren drar igång.

Fallröret har helt klart blivit lite väl varmt och på ett par ställen var det hål eller blev det när jag böjde slangen lite. Mycket beläggning i röret också.

Min andra rotor är också anfrätt i nederkanten av utblåsen och måste bytas.

Ska prata med MBIO imorgon men det lutar åt en Injekt rökgasfläkt eller MBIO's egen om de har dem kvar (finns ej på webbutiken).
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
Skriv svar