ska jag köpa en biona.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Kollade lite igår och det känns som att brännaren går bra ändå.
Jag känner ingen direkt röklukt i källaren. Det luktar lite rök runt slangen men annars verkar de okej.
Kollade på hur sotet såg ut och det ser väldigt fint ut. ljusgrått, lent som sammet.

Har nog aldrig haft så fint sot med min förra brännaren.
Vilket måste tyda på att biona fungerar bra. Fast att den
kör med en lite mindre effekt. Ligger runt 33% matning i snitt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Låter som om det fungerar bra.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hej igen!!

Nu har jag kört i två veckor.
Det jag har märkt är att det verkar ta lång tid att komma upp i arbetstemp. Ca 20-23 min. Kan det ha ett göra med det lite varmare vädret.??
Har provat att sänka min matningen till 17%.
Får se om det bli bättre. Tycker att draget är hyffsat bra än. Så där ska väll inte vara problem.

Fråga nr 2: Hur ska skruven tillsammans med kvarnen låta. Litet lätt skramlande/skallrande?(skruven hoppar omkring lite) Gnislade lite igår när jag kom ner men det upphörde efter någon minuts körning.
Lite orolig blir man ju när min son fick för sig att hälla grus/små stenar i förrådet. Detta under de första dagarna. Det verkar som att det har gått igenom utan problem.

Fråga nr3. Det är två hål uppe på brännaren. Ska de vara där?? Det blåser ut lite varm luft där när brännaren går. Det verka även som att det är otätt runt fallröret. Bör jag täta dessa springor och hål??

Många frågor.. men fråga man inget får man ingeting veta. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

1. Sådär gör min också, nästan jämt, den kommer IGÅNG på sådär 10-15 minuter men någon stabil drift är det inte förrän efter 20-25 minuter.

2. Gruset hamnar ju troligen i sinterbehållaren, var det mycket grus han pytsade i så kolla den ofta så du inte överfyller den.

3. Fungerar brännaren bra, rör det inte :lol:, Bionan är lika kvinnlig som namnet :roll:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

kvinnlig???

Är det därför Bionan inte tycker om att ändra på sina inställningar bara för att jag är man. :lol:

Skämt åsido.
Jag tror den fungerar bra.
Hoppas på något år utan driftstörningar så man känner sig nöjd innan allla problem dycker upp. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Var bara observant de första driftmånaderna på om du behöver rengöra kammaren m.m.

Körde igång min för säsongen igår med ny rotor, rosterpackning och packningen runt rostret, ett av servicekiten.

Gick så fint så :D

Rotorn höll i 6år, kan vara godkänt tycker jag, nästa detalj som tar slut är nog brännarröret in i pannan, börjar "krulla sig" lite längst ut nu.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Japp ska kolla allt innan jag startar igång skönheten.

Ska kolla om jag inte ska ta bort baffelplåten i pannan. För att få ett mindre motryck i pannan.
Men vad jag har läst så har de provat denna panna med baffelplåten monterad och fått bra resultat.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Har kört min biona för varmvatten i över en veckas tid nu (hr inte orkat hämta mera ved till pannan och förrådet med pellets är proppfullt och jag känner mig lat för tillfället så därför) utan problem....beror väl på att den går två timmar per dygn för tillfället
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Nu har jag fått nog av kalla mornar. Det var 17° i köket på morgonen.
Så nu har även jag satt igång brännaren.
Verkar fungera bra.. Fast har ju ingen större koll eftersom jag var tvungen att åka till jobbet när brännaren väl kommit igång. =)

Upptäckte att varje gång som det där floffande ljudet dök upp. (det som blir vid start) Så kommer det en liten rökpuff genom hålet i fallslangen.
Är det normalt..??
Det slutade iallafall när brännaren kommit igång. Då låter det mer som ett jetplan. =) wrrrrooooomm!!!
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Allt är normalt med Biona. Jag var själv borta i arbetsresor förra veckan och hade som tur var elpatronen som backup....Frun ringde på tisdagkväll och frågade om det är normalt att står något om larm i displayen. Biona. Kvitera felet. Onsdag samma fel kvitera kvitera. Kommer hem 23:00 på fredag allt ok. Lördagmogon kvitera fel igen....s*atÄ**skitbrännare. Nu har den igen gått flera omgångar igen klnaderfritt....och jag har börjat surfa runt på värmepumpsidorna
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Ja det är kanske tur att man har lagat termostaten på elpatronen så man har en backup.

Känns som man inte har riktigt har koll på hur den fungerar igentligen. Men det sägs ju att den ska ställa in sig efter draget.

Det lustiga är att man har en dragbegränsare som ställer in sig så att det råder ett jämt drag. 17pa. Ändå så kan matningen ligga och köra första gångerna på näsan 40% matning. Dagen efter ligger den knappt på 30%.
Tittade in i brännarröret i går. Såg då att det blir en brun beläggning av fint fint sot. Vad kan det bero på? Antar att det har att göra med min lustiga matning.

Kan det vara så att man kör med för hög förbränning. (sänka effekten något genom att ta bort någon luftskruv) Denna brännare ska ju vara hyfsad underhållsfri. Hur ofta gör ni rent i brännarröret och kammaren?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Bäst är väl att inte titta för mycket på den då den funkar
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Jo det klart. Man ska ju inte ändra något som fungerar.
Men om det inte fungerar tillfredställande.
Jag har ju ingen lust att sota brännarröret varje vecka om det inte ska behövas vid rätt inställning på brännaren. =)

Sånna fall kan jag ju gå tillbaka till den gamla brännaren av stenålderstyp.
Där fick man göra rent rostret varje vecka under vintertid. =(
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

En sak som påverkar sotet har jag är märkt är olika tillverkare och vilken råvara de använt.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Ja det verkar ju vara en viktig sak att ha bra pellets..
Just nu kör jag på lite billigare pellets som är lösare. Men den är ju testad och ska vara okej enligt tillverkaren.

Betalade runt 2000 per pall i våras.(800kg/pall)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar