Fläktkonvektion och kamin vattenmantel?

Skriv svar
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Fläktkonvektion och kamin vattenmantel?

Inlägg av manin »

Jag och min vän snackade om det som vännen har den kamin på bottenplan, spridd mycket bra runt inomhus men överplan funkar inte utan använda el-oljeelement. Det slukar ström.

När jag kom hem ...så plötslig kom jag på och beundrar över och fråga om fläktkonvektor (t.ex finns hos Rinkabyrör) att koppla till pelletskamin som har vattenmantel. så att fläktkonvektor kan ställa överplan och och leder genom att borra hål överplan golv med prisolrör genom ner rak till kamin å kopplar.

Tror ska det funka eller för risk skada?

Om inte är fara utan bra ide, då så undrar jag, ... behöver man ha en cirkulationpump också att köpa till eller finns det inbyggde cirk.pump i flesta kamin vattenmantel eller fläktkonvektor?

Tacksam om att få er råd och tips.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Pellking
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:48
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Inlägg av Pellking »

Visst det är ju det de är till för ?

om det är en äkta vattenmantlad kamin har den ett expansionskärl i sig cirkulationspump och övertrycksventil alltså klar att koppla till en radiatorkrets med vattenburen fläktkonvektor eller ej . det mesta av värmen går i en sådan till vatten . En radiator är då lite för lite vattenmängd .

Det finns i och för sig de som ger luftvärme och vattenvärme där man kan styra hur mycket som skall gå till vardera .

En riktig vattenmantlad kamin är ju som en panna och bör ha lite ackumulatortank och inte bara köra rakt ut i radiatorer . En anledning är att kamin ofta får gå på mycket låg effekt som gör att rökgaser kondeserar i skorsten . Förödande om den är i tegel !

Kanske har ni en lite enklare vattenmantlad kamin som bara ger några kW till vatten? . De brukar inte ha cirkulationspump, expansionskärl och kanske inte ens överttrycksventil . Det får du då ordna själv .

Alternativet till en lösning du talar om är att ha en luftvärmekamin med kanalanslutning så värme kan föras upp på övervåning, ner i källare eller bara längre bort . Bara kanalfläktar mellan utrymmena brukar inte räcka helt och hållet
"Sjövärmepump" samt Vigo Pelletskamin
I stuga Hydrocopper vattenmantlad pelletskamin
Forsbacka
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jätte tack för råd. Då förstår jag väl. :wink:
Det finns annan typ hittade jag sådan luftkanalansluten till pelletskamin inte så dumt. Känns bättre med det än vattenmantel.
http://www.pelletskungen.se/wpage.aspx?pageno=35
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar