Göra egna isoleringspackningar - vad använda för material?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jan S
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 25 feb, 2007 18:57

Göra egna isoleringspackningar - vad använda för material?

Inlägg av Jan S »

Är nu inne på tredje säsongen med biona och den har fungerat över förväntan. Något som jag irriterar mej på är att jag för ofta behöver byta isolering för primärluft och isolerlock, dessutom byter jag packning ofta vid rostret.

Att köpa dessa packningar blir i längden onödigt dyrt. Speciellt när man ser på kostnaden att köpa packning till rostret på metervara kontra att köpa en stump från Biona. Nu letar jag efter rätt sorts material för att göra egna isoleringar till primärluft mm. Jag har hittat ett material som heter fiberfrax som verkar lovande att använda, men jag har inte hittat någon butik som säljer detta till privatpersoner i små mängder.

Nu är frågan: vad kan användas för att göra egna packningar? Är fiberfrax något att rekommendera och i så fall var kan man köpa detta? Om inte använda fiberfrax, vad rekommenderar ni?

/Janne
Bor numera i ett boende med fjärrvärme.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Har du sönder dem ?, flätan är ju vanlig pann/kamin fläta, de andra packningarna är ju förvisso sköra, men är man bara försiktig så går de inte sönder, å går de sönder lite(går isär) så fungerar det lika bra när du försiktigt tryckt ihop den igen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Jan S
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 25 feb, 2007 18:57

Inlägg av Jan S »

Tack snillet för din respons. Nu är jag främst intresserad av möjligheten att göra egna packningar och om det finns någon som har erfarenheter av fiberfrax. Har du någon uppfattning om detta?
/Janne
Bor numera i ett boende med fjärrvärme.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hur går det med sökandet. Går det att få tag i packningsmaterial som liknar det som sitter i brännaren.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar