Ecotec A4 med nibe pellux panna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
evonaj
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 02 apr, 2005 03:24
Ort: Skutskär
Kontakt:

Ecotec A4 med nibe pellux panna

Inlägg av evonaj »

Hej alla pelletsbrännare.Har precis bytt brännare till en ecotec A4.Har förr kört en eurofire från 2004,den brännarn var inge bra drog mycket pellets dåliga inställnings möjligheter.Ett styrskåp med trimmputtar helt värdelös.Fick aska brännarn en gång i veckan,det koxa igen i brännarhuset blev som en vägg med oförbrännt pellets.Nu har jagt A4 några dar verka funka bra.Hade bra :D
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Inlägg av olle67 »

Hej
Jag ska slänga ut vår pulsonexpanna och funderar på att köpa en Nibe pellux.
-Hur är den att sota och aska ur?
-Levererar den tillräckligt med varmvatten?
-Funkar det fortfarande bra med Ecotec brännaren?
-Några nackdelar med pannan?
evonaj
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 02 apr, 2005 03:24
Ort: Skutskär
Kontakt:

Inlägg av evonaj »

Den har fungerat bra hitills,det blir mindre aska i lådan.Tömmer den varann vecka.Men jag är lite besviken på pannvattnet från pannan det blir fort kallt,ändå rymmer den 180 liter.Vet inte vad det beror på.Ändå sitter
tempgivarn högst upp på på tanken.Kanske är det den interna cirkulationspumpens fel ,den kanske kärvar.Där jag bor är det ganska mycket kalk i det kommunla vattnet har jag märkt.Annars är jag nöjd med pannan.Brännaren har funkat perfekt lätt att ställa in funktionerna.
Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
evonaj
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 02 apr, 2005 03:24
Ort: Skutskär
Kontakt:

ecotec a4 med nibe pelluxpanna

Inlägg av evonaj »

Jo det är så att har man för hög panntemperatur,över 64 celcius så fäller man ut kalken i vattnet fick jag höra av en rörkrökare.Så tänk på det när ni ställer in pannvattnet.Jag har införskaffat en aqua 2000 kalklösare,få se om den fungerar dom säger så på firman jag köpte den.
Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: ecotec a4 med nibe pelluxpanna

Inlägg av johansjostrand »

evonaj skrev:har man för hög panntemperatur,över 64 celcius så fäller man ut kalken i vattnet
Oj då! Vem har inte över 64 grader i sin panna... Finns det nån sammanställning på var i landet det är kalkrikt vatten?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
evonaj
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 02 apr, 2005 03:24
Ort: Skutskär
Kontakt:

Problem med tappvattnet Nibe Pellux

Inlägg av evonaj »

Hej.
Jag skrev tidigare att jag hade problem med tappvattnet,det var inget tryck på vattnet.Problemet var att värmeväxlarn hade kalkat igen p.g.a att det kommunala vattnet innehållet mycket kalk.Jag installerade en elektrisk avkalkare en s.k AQUA 2000.Få se om den hjälper.Böt även värmeväxlarn,den var inte billig 2500:- sved bra i lommeboka :roll: Just så funkar det bra har kört den i 2 månader. Ha en skön vinter. :D
Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Återkom gärna med info om de elektriska avkalkarna fungerar. Det finns nog många som sitter i samma sits och undrar om det är något att satsa på.
De ser ju lite väl "enkla ut" när man titta på vad man får de pengar som de kostar....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: ecotec a4 med nibe pelluxpanna

Inlägg av Becker »

johansjostrand skrev:
evonaj skrev:har man för hög panntemperatur,över 64 celcius så fäller man ut kalken i vattnet
Oj då! Vem har inte över 64 grader i sin panna... Finns det nån sammanställning på var i landet det är kalkrikt vatten?
Jag gick in på kommunens hemsida,och letade lite :)
Hittade en massa uppgifter om dom olika kommundelarnas vatten. Så kolla in på din kommuns hemsida.

/ Fredrik
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Jag har just köpt in en AQUA 2000 för att installera hos en granne till dig evonaj, och det skulle vara kul att höra från flera hur den fungerar.

En annan användare utanför tierp har kört med denna avkalkare en längre tid och enl honom så fungerar den mycket bra. efter ett par veckor så blev vattnet gulfärgat då kalken löstes och har sedan dess varit klart och med lägre kalkhalt, men som sagt vore det kul med fler erfarenheter.

Konstigt egentligen att den kan "slå sönder" kalkpartiklar genom att skicka "radiovågor" på 4W...men tydligen fungerar det.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

AQUA 2000 eller annan dyl är ej rekommendera.
Bäst använder nån slag som behållare eller tank med filter/sand för avkalkning/avhärdning klart kostar 5000-10000 kr. men säkrare än de billig dvs magnet eller elektrik är ej garantera bort kalk = kass och bluff vill jag säga. Även flera mina närmast VVS säger samma sak även andra utanför som har mycket kalk.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
evonaj
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 02 apr, 2005 03:24
Ort: Skutskär
Kontakt:

AQUA 2000 eller annan dyl är ej rekommendera.

Inlägg av evonaj »

Hej
Jag har haft aqua 2000 i c:a 2 månader,jag vill hävda att den verkligen fungerar.T.ex i bakaret märktes det på en gång,runt avloppet är det betydligt mindre kalk.Förr så fick vi riktiga kalkavlagringar just,men nu är det sällan vi behöver rengöra där.Likaså vattensilarna till kökskranen och blandarn till tvättstället behövs inte rengöras.Förr fick vi ta loss vattensilarna och lägga dom i ättika för avkalkning en gång i månaden.Nog tror jag att den verkligen funar :D
Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
Skriv svar