Pellets från Skelleftekraft.

Skriv svar
Caper
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 09 apr, 2005 00:56

Pellets från Skelleftekraft.

Inlägg av Caper »

Har läst detta forum under ett tag för att lära mig lite om pellets, nu var jag bara "tvungen" att registrera mig för att skriva av mig lite :)

Har ett gammalt litet hus med direktverkande el så jag har valt att installera en Pelletskamin, Ecoflame Preziosa.
Under denna första vinter har jag eldat med pellets från Lantmanna, kan väl säga att jag inte varit så imponerad av kaminen...besparingen tycker jag inte varit speciellt stor.
Köpt pellets på småsäck till priset 35:-/säck vilket blir 2187:-/ton.
Tyckte dock att kaminen drog väl så mycket pellets så provade justera ner matningen.
Gick inte så bra...kaminen slocknade vid nerjustering med 6%.

Nu till det roliga :)
Pratade med ett par bekanta och även generalagenten för kaminen vilka alla tyckte väldigt bra om Skelleftekrafts pellets Solett.
Beställde därför på chans 3 pallar småsäck till priset 1800:-/ton.
Har nu suttit och finjusterat matningen och trodde knappt mina ögon, kaminen knallar på trots att jag stryper matningen så mycket att jag inte tror det är sant!
Har nu börjat närma mig gränsen för hur mycket jag kan strypa matningen.
Det mitt herrskap är 50% :lol:

Kör för närvarande med 40% och kaminen har gått över 15 timmar utan att stanna.
Jag kör föstås på lägsta effekten för att verkligen se till att kaminen ej tjuvstannar.

Snabb matematik säger mig att jag genom att byta till Solett har HALVERAT kostnaden för uppvärmningen jämfört med att elda med Lantmannas pellets.
Det finns dessutom utrymme för lite mer justeringar.

Otroligt vilken skillnad det är på pellets, jag rekommenderar er att prova på Solett!
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Förstår inte riktigt hur du menar, med mindre pellets avger ju kaminen mindre värme... :?
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hur mycket pellets gick det och hur mycket går det nu :roll:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Caper
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 09 apr, 2005 00:56

Inlägg av Caper »

ABSO skrev:Förstår inte riktigt hur du menar, med mindre pellets avger ju kaminen mindre värme... :?
Pelletsen från Lantmanna ger mindre energi, iaf i min kamin.
Jag kan alltså med pellets från Skelleftekraft minska matningen med 40% och fortfarande få samma effekt som med Lantmannas pellets.
Caper
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 09 apr, 2005 00:56

Inlägg av Caper »

Micke skrev:Hur mycket pellets gick det och hur mycket går det nu :roll:
Jag har inte hunnit kontrollera exakta förbrukningen ännu eftersom jag så nyligt gått över till Solett.
Men kör jag kaminen kontinuerligt på lägsta effektsteget så räckte det inbyggda förrådet cirka 12-13 timmar med Lantmannas pellets.
Med Solett cirka 22-23 timmar.

Förrådet rymmer 14 liter, liten kamin och litet förråd!
Caper
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 09 apr, 2005 00:56

Inlägg av Caper »

Samma diameter, 8 millimeter.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

CaperMen skrev: kör jag kaminen kontinuerligt på lägsta effektsteget så räckte det inbyggda förrådet cirka 12-13 timmar med Lantmannas pellets. Med Solett cirka 22-23 timmar.
Men du får väl rimligen inte ut samma värme ur kaminen när du nu sänkt matningen med 50%?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja de ska inte va så stor skillnad på energi innehållet på dessa två sorter..
Lantmannas pellets är Luleå pellets å den ska ligga på 4,8 kw/kg
mot soletten som låg på 5 kw/kg enligt pelletstestet som va i råd&rön..
Men därimot vet jag att de finns klagomål på att de blir mycke sintring av Luleå pelletsen.. (vet av bl.a ett värmeverk i Piteå som haft dessa problem med driftstörningar som följd)

Här finns testet på pellets..
http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... alitet.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Caper
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 09 apr, 2005 00:56

Inlägg av Caper »

ABSO skrev:
CaperMen skrev: kör jag kaminen kontinuerligt på lägsta effektsteget så räckte det inbyggda förrådet cirka 12-13 timmar med Lantmannas pellets. Med Solett cirka 22-23 timmar.
Men du får väl rimligen inte ut samma värme ur kaminen när du nu sänkt matningen med 50%?
Varför inte?
Det verkar ju onekligen som att Solett har ett mycket högre energiinehåll jämfört med Lantmannas pellets.
Jag är som sagt nybörjare med pelletseldning men min enkla matematik borde väl stämma?

När jag ställer in kaminen på lägsta möjliga effekt och provar reglera matningen till kaminen tjuvstannar får jag följande resultat:

Lantmannas pellets: Kaminen börjar tjuvstanna redan vid 5-6% strypning av matning pga av för lite pellets.
Solett: Kaminen börjar tjuvstanna vid 50% strypning av matning pga av för lite pellets.

Med andra ord så verkar onekligen Solett i min kamin ha mycket mer energiinnehåll.
Varje pellets brinner längre och ger mer energi, därför kan jag strypa matningen utan att kaminen tjuvstannar.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Det går inte att sätta likhetstecken mellan förbränningsegenskaper och energiinnehåll - det är en sak att justera bränsle/luftblandningen som du gör och en annan sak hur mycket värme som avges. I ena fallet avger din pellets sin värme snabbt och i det andra långsammare. Mängden värme som avges är garanterat större med dubbel pelletsmängd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan bara tillägga att solett är jag mycket nöjd med iaf.. :D
Sen så har den ju vissat i tester att den ligger i topp oxå även om den inte har dubbelt så bra energi innehåll så ligger den ändå lite bättre till än dom flesta konkurenter.. :wink:
Men jag prövade med ett annat märke (Mbab i överklinten) och då ökade förbrukningen med 25% jämfört med solett..
Så visst finns de skillnader mellan olika pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Äfab testade Pellets för ett tag sen, se diagram över värmevärde på sidan 16:
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf

5,6 % var den variation de mätte upp mellan de 12 testade fabrikerna.
Caper
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 09 apr, 2005 00:56

Inlägg av Caper »

Hade varit intressant att jämföra resultaten under en hel vinters eldning med Lantmannas pellets och jämföra med Solett.

Min enkla matematik att jag sparar 50% med bytet till solett kanske inte riktigt stämmer...men en sak är säker, jag kommer absolut inte köra Lantmannas pellets mer!
Helt övertygad att jag eldar snålare med Solett om än inte till halva priset.

Är riktigt nöjd med Solett och kör vidare på den!

2 av mina bekanta kommer konvertera till pelletsbrännare och kommer rekommendera dom att börja elda med Solett.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Äfab testade Pellets för ett tag sen, se diagram över värmevärde på sidan 16:
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf

5,6 % var den variation de mätte upp mellan de 12 testade fabrikerna.
Helt klart intressant läsning..
Det var en del saker som jag blev förvånad över bl.a att sänkt rökgastemp fr. 175 - 100 grader bara motsvarade 5% bättre verkningsgrad.. Trodde att de skulle göra mer..
Och att Viessmann pannan skulle va mycket mer effektiv = överlägsen..
Verkar som att de är bekvämligheten som är fördelen med denna panna inte effektiviteten.. o gällande bekvämligheten är den ju överlägsen..
Hmmm undrar om bekvämligheten är värt de dessa automatiska pannor kostar extra?? Eller har man fortsatt bra betalt för att va sotare några ggr/år.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar