Bygganmälan.. Aj då..

Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Bygganmälan.. Aj då..

Inlägg av Per-Erik »

Humm.. har fått lite problem..

Jag ska tydligen läman in en bygganmälan fick jag reda på idag av sotaren (tänkte boka en besikning av anläggningen).. ingen har nämt det tidigare inte installatören.. inte änns sotaren när jag talade med honnom (2 gånger) för flera månader sedan.. Suck.. Installationen börjar ju nu på måndag. Jag talade med kommunen tidigare i vinter o dom sa att det inte var några problem med en modern, ny pellets anläggning.. dock sa dom inget om en bygganmälan!! :evil:

hittade detta... ang bygganmälan...

"Tidpunkt för påbörjande
Bygg/rivningsstart får ej ske tidigare än tre veckor efter
det att anmälan kommit in till bygglovsavdelningen.
Om rivningsplan krävs, får rivningsarbete ej påbörjas,
förrän planen godkänts. Före påbörjande skall godkänd
kvalitetsansvarig finnas.
I ärenden som kräver bygg/rivningslov måste beslutet
om lov finnas före påbörjande. I vissa ärenden kan yttrande
från arbetstagarorganisation, bevis om byggfelsförsäkring,
skyddsrumsbesked krävas före byggstart."

Va gör jag nu? ska jag avboka installationen? eller ska jag köra på... om jag kör på vad kan hända då? böter? svartlistat..? kommer grannens ungar kasta ägg på mig nu?

/amatör som kört i diket :cry:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Har du inte haft någon skorstenseldad panna tidigare på samma plats?
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Oops, det där har jag glömt bort :?

Verkar stämma, men varken sotaren som gjort täthetskontroll
och besiktning av rök-kanal eller rörmokaren har nämnt
något om bygganmälan.

Min gamla panna åker ut på Måndag, och den nya Calmar V33 vedpannan installeras Tis-tors.
Jag kör vidare, hoppas på att ingen frågar.
Måste få in den nu, ingen olja kvar.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

jo jag har haft en skorstenselda panna förrut på exakt samma plats.. Dock var det över 20 år sedan.. Varav sotare sa att det räknades som Ny installation = bygganmälan.. :? Ska ringa till kommunen i morrgon och snacka lite.. Dom har ju så bra telefontider 09:00-11:00..

Om man hade en skorstens eldadpanna och bytte ut den mot en ny skorstens eldad panna, verkade som om det var andra regler som gällde.. Sotaren svamlade något om att det inte behövdes en besikning då..

Men i mitt fall behöver han det..! Viktigt var att jag sparade alla papper samt att jag fick alla papper ang P-märkning o regler för det osv.. Sotaren skulle tydligen gå i genom dessa..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
jimmy_
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 23:53
Ort: Köping

Inlägg av jimmy_ »

Per-Erik skrev:jo jag har haft en skorstenselda panna förrut på exakt samma plats.. Dock var det över 20 år sedan.. Varav sotare sa att det räknades som Ny installation = bygganmälan.. :? Ska ringa till kommunen i morrgon och snacka lite.. Dom har ju så bra telefontider 09:00-11:00..

Om man hade en skorstens eldadpanna och bytte ut den mot en ny skorstens eldad panna, verkade som om det var andra regler som gällde.. Sotaren svamlade något om att det inte behövdes en besikning då..

Men i mitt fall behöver han det..! Viktigt var att jag sparade alla papper samt att jag fick alla papper ang P-märkning o regler för det osv.. Sotaren skulle tydligen gå i genom dessa..
Konstigt, jag satte in en annan panna, lagade skorstenen då den ej hade
varit i bruk på 22 år (elpanna under tiden), samt satte in en
pelletsbrännare. Innan jag satte igång så hörde jag efter med både sotaren
och kommunen, men jag behövde ingen bygganmälan i och med att jag ej
behövde riva eller bygga nå´t nytt i samband med installationen.

Det är vad jag fick höra i alla fall.
Mvh Jimmy
Ecotec A4 dockad på en Egor TE 71G från 1977
med en Tigex dragbegränsare
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Det här med bygglov/bygganmälan skiljer sig från kommun till kommun. Ända sättet att få reda på vad som gäller är att kontakta den kommun man bor i.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Fick följande besked av Göteborgs kommun då jag ringde och frågade:

Behöver ej göra bygganmälan om jag har skorsten med panna sedan tidigare.

Har dock inte pratat med sotarn än. Kanske dags att ta tag i det...
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Vi fick lämna in bygganmälan i Botkyrka kommun.

Byter från oljepanna till pelletspanna.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

skiljer

Inlägg av snillet »

det skiljer som sagt mellan kommunerna.
I Kungälv (norr om Göteborg) är det bygganmälan så fort eldstaden eller rökgaskanalen ändras.

Fast det där kan ändra sig vid telefonkontakt.........

Jag monterade solfångare i somras, skulle behövas bygglov, bygganmälan å en massa grejer enligt pappersuppgifter jag hade fått från kommunen (Kungälv som sagt) men efter ett telefonsamtal så "försvann" bygganmälan från "skall göras" listan....

-"nä det behövs inte för såna småsaker" sade byggnadsinspektören å skickade vidare papperen till bygglovsarkitekten.

Så...telefonkontakt är A och O.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Glidaren
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 21 mar, 2005 23:28

Inlägg av Glidaren »

Den byggnadsinspektör jag pratade med i Botkyrka kommun sa att det inte behövdes någon bygganmälan. Han pratade om väsentlig ändring och ansåg att detta inte var en sådan....Den skorstenskanal man ska använda måste så klart vara godkänd av sotaren.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Fick ett luddigt svar i dag..

En Bygganmälan behövdes "nog" för mig.. Efter som jag byter El-panna mot Pellets Panna.

Hade jag bytt Brännare så behövdes det ej..

undrar hur det blir med en Insatts i öppna spisen? kan väll inte behövas där också..?

En bygganmälan kostar ca 1000:- sa han.. :evil:

Det var ingen fara iallafall.. bara o köra på.. ska sicka in en bygganmälan så skulle vi sedan ha ett möte över telefon.. Inga problem alls.. :D Bara betala o se glad ut som vanligt.. :evil:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) JAA! det där med bygganmälan är nog mest för att sno lite stålar av folk,har man en skorsten för ex, vedeldning så har man det,och det man skall vara noga med är väl att den är intakt(provtryck den) iövrigt har väl kommun inte med att gjöra om man går över till pellets, hade själv en panna för olja/el/ved,eldar nu med pellets,så vad skall kommun ha för hållbara synpunkter på det,mer än att registrera o pungslå en på pengar?
skit i dom och montera din anläggning se till att pipan är schyst bara. det är väl ditt hus du skall värma inte kommuns??!
Om vi alla skall följa allehanda tokregler så blir det ju åt helvete ochså!!
DET ÄR BARA REGISTRERING OCH PENGAR DET HANDLAR OM !!

MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Så länge man går åt rätt håll miljömässigt så borde det egentligen inte spela någon roll, men om någon exempelvis får för sig att installera en ny vedpanna utan acktank så finns det ju all anledning för kommunen att ha synpunkter.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

från Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut hemsida

En bygganmälan skall göras till byggnadsnämnden vid installation och väsentliga förändringar av eldstäder och rökgaskanaler. Som väsentlig förändring anses bl a byte av bränsle, ändrad effekt på pannan, ändring av skorsten eller annan åtgärd som kan påverka byggnadens brandskydd, t ex förändrad rökgastemperatur vid installation av ackumulatortank, eller medför ändrad påverkan på omgivningen. Kravet på bygganmälan ger kommunen möjlighet att i byggsamråd eller i en kontrollplan se att alla installationer av eldningsanordningar uppfyller utsläppskrav.


Din kommun kan ha lokala föreskrifter med krav på bränslekvalitet och eldningsteknik – hör med dem!


Ska du byta bränsle?

Om du övergår från oljeeldning till fastbränsleeldning i en befintlig anläggning, ska du anmäla detta till traktens skorstensfejarmästare, som avgör om det behövs en besiktning och provtryckning av rökkanalen. Tänk på att en eldstad som stått oanvänd, eller som inte har sotats under en längre period, har ett generellt eldningsförbud.



Vid nyinstallation eller ändring av äldre installationer i tätort får endast miljögodkända vedpannor installeras.

Detsamma gäller kaminer, kakelugnar och spisinsatser.

För öppna spisar endast avsedda för trivseleldning och vedspisar som endast är avsedda för matlagning kan högre utsläpp godtas.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

:evil: 8) andreas jobbar du åt kommun!?? rökgastemperaturer kan ändras även med samma anläggning och det enl. mig finns inga ska .isåfall för många. har man en okey skorsten så finnes det banne mig ingen anledning för bygganmälan särskilt om en del kommuner kräver det och en del inte,eller är det geografisk diskriminering? pellets är bättre än ved ur miljösynpunkt, och kolkrafteldad el från utlandet kan man ju diskutera
återigen det är bara pengar och registrering det handlar om,låt dom där akademiska skrivboprdsprodukterna bladdra sin skit, sunt förnuft drar det längsta stråt i nutid och i dåtid, och vi är inte dumma i pallet!

MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Skriv svar