Biona i panna med omvänd förbränning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Biona i panna med omvänd förbränning

Inlägg av PeterTh »

Hej,
Jag ställde för ett tag sedan en fråga i det allmänna pannforumet (http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... br%E4nning) som inte riktigt fick någon respons. Jag testar i Bionaforumet istället. Mina förutsättningar lyder som följer. Jag kör en Biona i en CTC V30 (vedpanna med omvänd förbränning) sedan några år och jag har brännaren placerad i den nedre luckan. I och med byte av brännkammaren flyttade jag upp brännaren till den övre luckan för att få mer utrymme för aska. Det som hände är det som resulterade i den här frågan. Brännaren startade upp fint och stabilt och temperaturen ökade snabbt. Precis när brännaren gick över i driftläge från uppstart hör jag hur det plötsligt blir tyst i brännaren, motdragsluckan viftar till och efter ett par sekunder får jag en smäll så att det sprutar gnistor ur botten på brännaren. Återigen tar det fart för att någon minut senare upprepa sig. När detta sker har jag en matning på 35-40%. Det är precis som att allt går bra men plötsligt slår det som stopp och till slut antänds gengasen och ger en smäll. När jag flyttade ner brännaren igen funkar det som det ska. Det handlar inte om dåligt drag (har rökgasfläkt och motdragsluckan är inte stängd, har den inställd på bra drag eftersom jag testar just nu). Rökgastemp är ca 150C efter pannan strax före luckan. Tilluften är bra (öppet fönster). Jag har keramiken sitter kvar i pannan vilket betyder att rökgaserna ska passera ett ganska litet hål (cirkus 4 x 10 cm eller så) när de passerar från övre utrymmet där brännaren sitter ner genom keramiken till det undre utrymmet där röken går vidare mot skorstenen.

Vad är det som händer och vad kan jag göra åt det?

Tack,
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Låter som om brännaren kommer i otakt med förbränningen.

Temperaturen ökar väl inte gärna innan den gått ur uppstartfasen ?, eller menar du när den går ur lågmatningsläget ?
Det där lilla hålet mellan övre och nedre utrymmet kan nog vara en stor orsak.

Bionan har som allt med självreglerande styrsystem en förmåga att komma i självsvängning i vissa installationer, då är det pelconfig å mycket pillande å testande som gäller.

Men jag känner ändå på mig att det där lilla hålet är boven.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av PeterTh »

Hej och tack för svar,
Jag har säkert inte rätt namn på de olika faserna... Det jag menar är att brännaren startar fint och matar först 12 sedan 20% ett tag för att sedan öka på matningen som till slut når 35-40%. Temperaturen stiger snabbt och när den närmar sig 700C (jag kör med den lägre temperaturen) så uppträder fenomenet. Man hör att det brinner fint men helt plötsligt blir det alldeles tyst och efter någon sekund smäller det. Man hör lågan igen och efter ytterligare några sekunder blir det tyst och pang igen. Försvinner helt när brännaren går i nedre luckan.

Jag misstänker också det lilla hålet men innan jag går lös på keramiken vore det intressant att höra om någon kan gissa vad det är som pågår.

Mvh
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av PeterTh »

Kan även tillägga att jag fortfarande kör med original Torinofläkt. En ny Papst är dock på ingång. Vad jag har förstått så är det lite mera fart på den nya fläkten. Det kanske löser problemet?

Mvh
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Tror inte att fläkten i brännaren underlättare det där nåt nämnvärt, bionan är beroende av ett inte allt för högt eller ojämt mottryck för att luftfördelningen mellan primär och sekundär skall fördela sig rätt bl.a.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Tror också att det är det "lilla" Hålet som är banditen i dramat. Bionan tycker om när den har lugna och stabila förhållanden. Läs mina erfarenheter på annat ställe. Jag hade i måndags pannrumsdörren öppen i flera repriser när jag bar in ved i pannrummet och den förndringen av tryckförhållandena gjorde att brännaren hamnade i våldsamma svängningar under den förbänningsfasen...dock ingen gengassmäll ännu. Minns dock sådana från tiderna med min numera skrotade ARITERM BIOMIX panna (årsmodell 2006) med omvänd förbränning på vedsidan....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar