projekt - min konvertering

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
Skriv svar
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

projekt - min konvertering

Inlägg av Danne031 »

Halloj, tänkte ha en liten projekt tråd för skoj skull nu när vi bestämt att slänga bort oljebrännaren och börja med pellets. Vissa bilder speciellt nu i början blev tagna med telefon, men det blir bättring senare.

Panna/system: CTC 265B, 750L ackumulator, solpaneler.
Planerat: Brännare, hemsnickrat midiförråd, dragbegränsare, shuntautomatik.
Tidplan: cirka en månad då oljan borde ta slut.

Det kommer med andra ord inte uppdateras superofta ;)

Först lite före bilder.

Tänkt placering av förråd, bakom vägg till vänster står pannan.
Bild

Pannrum, garage/förråd är väggen till höger
Bild

Bonusbild, ett skepp kommer lastat med olje-utdrygande grejer :P
Bild


Kommentera och fråga gärna :)
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Steg 1, dragbegränsare och termometer sitter på plats :D

KW Z 150
Bild


Steg 1: Testade tidigare att stänga av oljan och låta botten sjunka till 50 grader. Sedan tog jag tiden på hur länge oljan brann innan den slog av vid uppnådd temperatur cirka 70 grader. Svar 58 minuter.

Steg 2: Sedan slog jag av oljan, installerade dragbegränsaren, lät tempen sjunka till exakt 50 likt tidigare och tar nu tiden tills den stänger av igen.

Borde det bli skillnad redan nu med olja?
Tiden får utvisa 8)

Rökgastempen ligger för övrigt på 230 grader, låter det bra? Manualen säger inget om vad som är lämpligt.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det där kommer att bli fint det där :lol: Perfekt när förråd och panna ligger i linje.Skall du köra med säck och ha ett veckoförråd i utrymmet?Bara att köra med en Hilti och göra hål i väggen för skruven då :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Alltså det är väggen till höger på bilden, inte höger om pannan (tyvärr!), där står ack-tanken.
Avstånd panna-vägg är 110cm, avstånd brännare-vägg kommer då vara 80-90 ungefär? Brännaren sitter ju nära vägg. Min tanke var att ha förrådet direkt på andra sidan väggen.

MEN! Nu får ni gärna lägga er i som har grejer själva ;) Jag kom just idag att tänka på, att hur fan blir det så fort man ska pilla på brännaren, sota eller gud vet vad.. Kommer man åt att greja när man sitter hukad som en kissande kvinna under skruven då?

Bild
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Om du parallellförskjuter matningsskruven en halvmeter eller kanske mer åt höger på skissen så kommer skruven mer ur vägen och du får en snedlutande plastslang som inte sätter så hög fart på pelletsen så att de ramlar ut ur brännaren. Moderna brännare har snabbkoppling för plastslangen till fallröret så slangen kan du lätt ta loss och hänga fast i en krok på bakväggen när du sotar.
Blir det inte en väldigt lång matningsskruv?

Finns sotare som brandinspekterar som inte godkänner att brännaren matas direkt med pellets från ett rum utanför pannrummet. Då får man ta det i två steg så att stora förrådet matar ett litet förråd i pannrummet och därifrån matar man pelletsen till brännaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Ja det är sant..man kan ju göra ett mini s på slangen lite försiktigt så det inte stockar sig. Jag tror en standard 170 skruv ska räcka. Det är ju som sagt 110 panna-vägg, brännare och slang så blir det kanske 70cm skruvmotor-vägg, 15-20cm tjock vägg.. Eller den kanske bara sticker ut en decimeter, lite snålt.. Ska testa med något innan jag börjar snickra eller beställer skruv för att vara på den säkra sidan.

Bra att du nämnde sotaren, man vill ju inte få bakläxa när allt är klart. Jag ska ta och ringa honom imorrn för att kolla läget om han har åsikter. Tack!
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Idag kom DHL-tomten med ett hårt paket.

Bild
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Sen när du får tid över så tycker jag du skall "blankpolera upp" det rosa rökröret.. det såg alltför sotigt ut :wink: :)

Lycka till...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Men vadå rosa är ju fräckt ;) (i alla fall annorlunda :D)

Äntligen! så sitter shuntregleringen på plats, tack vare att termoventiler skickade hem en ny axelhylsa i stål istället för den dåliga i plast som bara slirade runt axeln!

Bild

Sen så kom tomten med lite hårda klappar idag! Eller alltså..jag var och hämtade det hos ÅF :p

Bild

Tll helgen blir det meck, för oljan sinar vilken dag som helst och vi har haft snorkallt ett tag nu. 6000 spänn olja för 6-7 veckors drift, nä tack den fyller jag aldrig på mer :lol:
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Kul att det går framåt :D
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Jaha så blev det kort dag på jobbet för att sätta igång lite.
Fast jag tjuvstartade igår med håltagning.

Bild
minsta grabben ville prompt hjälpa till ett tag, tills det dammade för mycket

Sedan upptäckte jag att trots att jag gått in i pannrum och garage sååå många gånger hade jag inte tänkt på att garaget var typ 2 meter djupare än pannrummet :lol:


Bild
notera tänkt placering och tänkt genomföring kontra verkligheten efter att hålet var gjort :oops:
Och jag som t.o.m hade flutit upp en liten klack åt förrådet :lol:

Bild
En bit på vägen i alla fall


Största oron just nu är huruvida jag över huvud taget får upp en pall på släp för våra sista 300m backar tjocka med snö. Håll tummarna för mig :P
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Inlägg av Mate »

Blir ju kanon!

Även jag är impad av det rosa rökröret :D
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Tack vare grannen som lånade ut sin fyrhjulsdrift så kom en pall hem i lördags :)
I söndags var det dags för installation och då upptäckte jag att stosen såklart inte passade, inte heller äger jag vinkelslip eller gängtappar så det blev till att veda ett dygn till, riktigt sunkig panna för ved är det!

Så idag efter jobb och en visit på svärfars verkstad var det äntligen dags!

Bild
modifierad oljelucka för att kunna ansluta adapter till brännaren.

Bild
Det tar sig bra sa pyromanen.

Bild
minstingen ville hjälpa till att fylla förrådet lite

Bild
det syns lite dåligt men 10 gröna dioder = full fräs på eldandet :D


Och på första uppstarten till råga på allt :D
Med lite flyt kan man ju t.o.m få duscha ikväll, det behövs 8)
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Hur funkar det här då?

Inga bilder på ACC tank?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Jo då det brinner på bra =)
Förrådet var ju en fullständig katastrof så det rev jag och ersatte med ett Mafa, live and learn ;)
Ack tanken är inte mycket att se, isolerad med gullfiber och plast står den undangömd i ett hörn. jag har inte rört den själv.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Skriv svar