Tigex draglucka, hur ska motvikten monteras?

Skriv svar
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Tigex draglucka, hur ska motvikten monteras?

Inlägg av Barsk »

Hej!

Jag har en Tigex draglucka som installatören monterade. På den finns ju en justerbar motvikt som sitter på en liten metallpinne som också är "gånggärnsaxel". På min lucka så satt motvikten monterad vinkelrätt mot lodlinjen. Det innebär att när luckan öppnar mer än 45 grader så minskar motviktens verkan och luckan öppnar jättelätt mot slutet. Det borde väl vara tvärtom eller rättare linjärt trögare och trögare ju mer luckan öppnas. Som det är nu så fort det blir lite kallt så öppnar luckan i princip helt och stannar där...
Jag ändrade lutningen på motviktspinnen till ca 45 grader från lodlinjen. Och det fungerar ju mycket bättre.

Hur ska denna pinne egentligen sitta? Helt i lodlinjen, dvs hänga rakt ner. Skulle gärna se nån installationsbruksvisning eller om nån vet?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Så här sitter min monterad iaf på en Tigex 25

http://www.tnek.se/ARCHIVE/House/Heat/Motdragslucka.jpg
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Hehe, det var ju en tredje variant. Det är 135 grader från lodlinjen och gör ju att luckan faller upp ännu lättare sista biten.

Vad är rätt, vad är fel?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Tror det måste utredas :D

Kan ha någon typ av dokumentation. Men är inte alls säker. Ska kolla.
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Zteff
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 08:35
Ort: Torsåker

Inlägg av Zteff »

www.tigerholm.se finns en del att hitta t.ex. monteringsinstruktion för Tigex 25.

http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... x%2025.pdf
Panna: Nibe City VX -96
Brännare: Eurofire -00
Övrigt: Bulkförråd: hemmabygge 4 ton. 2 st Tigex 25 dragbegränsare. Shuntstyrning: Sigmagyr Junior med utegivare.
Steker kaliber 6 från BioNorr.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Vågrätt är rätt. Men ska det fungera bra får man vinkla ned armen 5-10 grader.
http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... x%2025.pdf
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Axeln/pinnen ska vara monterad horizontellt. Tigex25 är den enda dragbegränsare som går att montera vinklad hur du vill pga. den justerbara axeln med motvikten eftersom denna går att justera.

Sen har väl luckan sina små brister när man ställer den på låga världen, då tenderar den att "rammla över" och fastna med fullt öppen) 20mm från stecket på pinnen till mitten motsvarar 10Pa (2mm=1Pa)

http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... x%2025.pdf

EDIT:Ooops, satt visst och sov lite innan jag tryckte på skicka....
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Tack för alla svar. Jag ska vinkla upp lite igen och sätta det nära vinkelrätt igen. Bra att ha hittat monteringsanvisningen. Googlade på Tigex för ett par år sen och hittade knappt nåt...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar