sekundärluft i kombipanna typ alpha- ctc

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
SIGGE
Gallringsobjekt

sekundärluft i kombipanna typ alpha- ctc

Inlägg av SIGGE »

Har exprimenterat lite med sekundärluften i min gamla kombipanna och kommit fram till en lösning som passar mig väldigt bra. Om intresse finns för denna fråga ger jag gärna med mig av mina erfarenheter. PS Lösningen var enkel...
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Jag tycker att det är väldigt intressant.
Tycker att alla som inte gräver en grop för att dom inte har den effektivaste pannan utan försöker förbättra det dom redan äger är värda all credit dom kan få.
Sen är jag av den uppfattningen att en rätt eldad överförbrännings panna (överförbränning har ju blivit utdömt av de flesta sk. experter här) har möjligheten att brinna lika miljömässigt som vilken annan panna som helst iaf alla med sekundärlufts insläpp..

Väldigt roligt fortsätt dina expriment och upptäckter. :D :D
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
SIGGE
Gallringsobjekt

Inlägg av SIGGE »

Tack för intresse. Din fundering över att man ska förbättra de man redan har o inte kasta fullt fungerande grejer i sjön har fått mig o prova o testa olika lösningar.
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
SIGGE
Gallringsobjekt

bilder..

Inlägg av SIGGE »

Om någon är intresserad kan jag bifoga bilder..
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Jag var på vippen att kast ut min viadrus panna innan jag fick hjälp.
Nu vet jag bättre annan förbrännings typ är inte lösningen på alla problem en bra injusterad öveförbrännings panna är inte nå mycket sämre än en med omvändförbränning.
Men skall man tro på all pann tillverkar reklam (tyvärr även vissa expert testar sidor)så är det ju direkt livsfarligt att elda i en panna med äldre teknik.

Tur att det finns folk som vet bättre och är villiga att dela med sig av sin kunskap.

Tror att många som byter panna skulle blir rätt besviken om dom hade kunskapen att utnyttja fulla kapaciteten på den panna dom redan har.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
SIGGE
Gallringsobjekt

toppitoppen

Inlägg av SIGGE »

man ska köra med de man har om de går o förbättra och utveckla. Skulle vara och ta del av dina förbättringar kricken.
SIGGE
Gallringsobjekt

bilder

Inlägg av SIGGE »

till kricken.. har du bilder på dina installationer?
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Visst skall du få göra det.
Nu har inte jag så stor kunskap om detta men lite har jag lärt mig iaf.
Det finns iaf stora vinster i att hitta sin pannas potential.
Jag trodde att min viadrus var hopplöst dålig men nu efter en massa hjälp och lite ombyggnationer så når jag en verkningsgrad som de flesta betalar typ 30-40tkr min viadrus kostar ca 16tkr och har nog minst den dubbla livslängden.

Har du möjlighet så ladda gärna upp bilder på din panna så skall jag försökahjälpa dig så gott jag kan annars så finns det så mycket kunningt folk på dessa forum som kan hjälpa dig för att nå din pannas fulla potential.
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

JO jag har bilder på det jag gjort men jag får inte visa alla pga att uppfinnaren av denna ombyggnation vill försöka sälja produkten innan han släpper all info publikt.
Dubbelpannan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dubbelpannan »

Ja lägg ut bilder och detaljerade beskrivningar av hur ni gjort nu, för det här är intressant!!! :D Min gamla Eryl dubbelpanna från tidigt 60-tal får utstå allehanda experimentella ombyggnader, vissa katastrof, andra lyckas bättre. Vi delar med oss nu! Jag kan berätta hur jag gjort med. Spännande...
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
SIGGE
Gallringsobjekt

bilder, sekundärluft

Inlägg av SIGGE »

Om någon vill ha bilder på min sekundärluftlösning kan jag skicka det via min email i mån om tid.
Skriv svar