Varning för pelletsbrännare

Lindberg
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 16 okt, 2008 09:42
Ort: Hörnefors

Varning för pelletsbrännare

Inlägg av Lindberg »

Nu varnar försäkringsbolaget Länsförsäkringar för riskerna med pelletsbrännare.

Pelletsbrännare har blivit allt vanligare som energikälla i villorna i Västerbotten i takt med att priset på el och olja rakat i höjden.
Men riskerna har också ökat:
- Under den senaste månaden har vi haft i snitt en brand per dag i fastbränsleanläggningar, som pelletspannor, braskaminer och öppna spisar. Det är en oroväckande utveckling, säger Tomas Ekman, skadeförebyggare på Länsföräkringar Västerbotten.

2009-01-12

Källa: http://www.vk.se/Article.jsp?article=243745

Hur resonerar ni som eldar med pellets/ved? Själv tycker jag att pelletseldning är ett bra alternativ. Möjligtvis att varm el. glödande aska kan vara en fara då man askat ur pannan och ställt undan askhinken. Jag askar ca: 45-60min efter att pannan stannat och då är askan kall.
Parca Norah 3000 -86
Janfire Flex-a -04
Acktank 500/120 l
Egentillverkat veckoförråd - 16 säckar
Dragbegränsare KW 012
Automix 20
1 Plan med källare fr. 1967 113+113m2
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Det hade varit intressant att se statistik på vilka brännare som är inblandade och orsaken till bränderna. I början av artikeln varnas det för pelletsbrännare men sedan skiftar man till vidare begrepp och talar om "fastbränsleanläggningar". Det är nog inte speciellt brännarna som är farliga utan det ökande antalet bränder hänger mer ihop med ökande och felaktigt eldande.

Ang askan så tar jag ur den med bara händerna och har sällan handskar. Jag har aldrig bränt mig på något men förvarar ändå askan i plåthink just in case.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Är väl som allt annat , man måste tänka lite själv oxå :roll: TROR en del inte fattar , eller inte vill fatta , kanske fått dålig info :?: Pelletsen kräver ju lite underhåll , går ju inte att neka till ? Vissa kanske tror att det är som att elda olja , eller fått den upplysningen ? Sedan finns det nog en del som mixtrar lite , utan att ha en aning om vad det kan innebära ? Sköts grejerna som det ska , tror jag inte det är mera farligt en något annat . Sedan kan det ju hända något , som ingen kan förutse , men det kan det ju göra med allt . Bara min åsikt

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Det är ju ganska många säkerhetssystem i en modern pelletsbrännare, som jag ser det är det rätt mycket som måste gå fel innan det blir någon brasa att tala om. För egen del är jag inte det minsta orolig.

Varna för stearinljus eller gamla brödrostar istället.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Håller med!
Sen är det många som skaffat kamin 8) ...MENladdar den som den vore en vedpanna när det börjar krypa ner i minusgrader...
Med lite beläggningar i skorstenen och överladdad så då blir det inte nådigt i skorstenen...WOOFF..
Läste i tidningen om det för nån dag sen
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Jag ser inte heller några risker med min pelletsanläggning. Vedeldning därimot har många fällor, som att brassa på för mycket eller köra med för lite lufttillsats så det blir soteld. Var med om soteld flera gånger när jag var grabb och vi eldade med ved, frestar på skorstenen! Många eldar också med dåligt torkad ved eller eldar allt som brinner...Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:Det hade varit intressant att se statistik på vilka brännare som är inblandade och orsaken till bränderna.

mvh
Hörde om det på radion

Ja det skulle finnas sådan statestik, Det nämns ju ens vilka brännder som det är mest av heller (Vedkamin/pelletskamin/pelletspanna/vedpanna)
Men det är klart att det lättare blir brand av något där det finns öppen låga.. :roll:

I kompisens hus va det Janfirebrännaren som de blev bakeld i, Min fd brännare men nu gick det bra o endast en katt som brann inne den gången..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Det står rätt bra kommentarer under artikeln, bl.a. om att se till att sköta sin anläggning - den är ju INTE lika underhållsfri som en oljepanna. :wink:


/Patrick
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

En sak till ang bränder, Över nyår va vi hemma hos mina föräldrar o en kväll då jag läste saga för dottern som är 6 år började hon surra om att det va synd om vissa mäniskor som inte hade lampor utan bara stearinljus t.ex som Emil i Lönneberga :lol:
Då sa jag att hon kunde fråga farfar nästa dag hur det va för han va 13 år då dom fick el i huset, Sen började jag tänka på att det borde ju ha varit massor med bränder/tillbud på den tiden.. :roll:

Dagen efter så frågade hon direkt o fick svaret att "ja då va det mörkt"
sen frågade jag om det inte va mycket bränder då, Men det va det tydligen inte konstigt nog då det ibland bodde folk på kallvinden med bara lösa plankor ovanpå spånfyllningen.. Där låg folk med ljuslycktor med bara spånfyllning som golv istortsätt, Men då det väl brann så va det totalbränder oxå..

Jag kunde inte släppa det riktigt hur det kunde komma sej men farsan sa att det va man tjatad på sen man föddes att ljusen skulle släckas jämt då man lämnade rummet oavsett hur länge man skulle va från rummet, Vilket nog va klokt då barn lätt glömmer tiden o börjar nån ny lek nån annanstans..

Min 6 åring släcker alltid lyset/tvn då hon lämnar rummet för hon ä rädd att strömmen ska ta slut (kom på det då hon lämnat ficklampan på o de blev slut på batteriet) :lol:
Inte gör det då mej nått så länge hon gör det o tror det är så.. :)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla!
Läser här om jämförelse mellan olja och pellets och säkerhet och brandfara!

Båda typer av anläggningar kräver rätt underhåll av sin ägare !
man kan tycka att en oljebrännare är nära 100% problemfri men det är den inte!

Det är inte pellets eldning heller !
Men i jämförelse kräver dessa två olika typ av underhåll för att minska deras risker som kan ge upphov till brand tillbud.

Båda kan ge upphov till farlig skorstensbrand / soteld.
Viktig instruktionen för oljebrännare så SKA DE HA DAGLIG TILLSYN !

Om inte pellets brännaren har denna info är det bara en miss i informationen !

Många tillbud uppstår av ren okunskap eller oaktsamhet.
Alltså inget som man glömt, utan tror att man gjort helt regelrätt.

Detta kanske är en bra tråd att ge information om hur olika pelletsanläggningar fungerar eller inte fungerar...

En bra tråd som kanske kan förhindra fler oönskade bränder.

Här har inte jag all det kunnande som behövs...
utan var och en skriver om sin upplevelse hur hans anläggningen fungerar eller inte fungerar så kan mängd erfarenheter bli något bra.

Tycker ni tråden är bra så är det bara att fortsätta !

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"...som pelletspannor, braskaminer och öppna spisar."

Självklart, många börjar ju ta gamla grejer i bruk, ibland utan nödvändig kunnande.

Jag skulle vara nyfiken på vilken fördelning de 3 ovanstående har som brandorsak i statistiken, jag misstänker att de 2 siste är ganska väl representerat...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag skulle vilja se statistik på vad som hänt, jag är rätt övertygad om att de flesta fall där en pelletsanläggning varit inblandad i att det brunnit så tror jag inte brännaren bär skulden till det hela utan det är skorstensbränder, folk som torkar långkalsonger på rökröret och staplar tidningar till återvinningen framför pannan.

Det enda dom ser är att det brann i hus X och hus X har en pelletsbrännare, alltså är det pelletsbrännarens fel att det brunnit, jag ger min fanken på att snart åker självrisken i taket om man har pelletsbrännare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Själv tror jag att det är många nya hus/villa ägare som är nybörjare
när det gäller träbränslen som överlag råkar ut för missöden.

Att elda med ved/trä kräver lite extra kunskaper om vilka risker som finns...
Om vi nu börjar de enklaste typer av ved/pellets eldade eldsäder

Vad som är bra att veta om olika eldstäder.

1/ vanlig öppen spis utan glasluckor
Skall alltid eldas med förstånd och någon vuxen persons närvaro!
Gran ved brukar spraka och gnister o glöd kan hoppa ut på golvet
och ställa till brandrisk. / Övriga träslag är mindre sprak benäget
alltså inte lika riskfyllt att elda med! men lämna aldrig denna utan uppsikt!
Lägg inte in förmycket bränsle åtgången, kan med fördel tändas
ovanpå vedinlägget, det brinner långsamare och med längrebräntid.
Alltså elda en öppen spis med förstånd och alltid ha en brandvakt närvarande !

2/ Braskamin med glasluckor har större säkerhet emot hoppande gnister!
I övrigt elda denna med samma respekt och försiktighet som vanlig öppen spis! Tänd ved inlägget med fördel ovanpå ved inlägget.

3/ Vedkaminen är lite anorlunda värme maskin...
Denna har i regel 2 luftinsläpp 1 / primär luft 2 / Sekundärluft
Primär luftens uppgift är att förse glödbädden med syre !!
Sekundärlufens uppgift är att förse lågtopparna med syre!!

Båda dessa luftinsläpp är mycket viktiga för att förbränningen ska bli så sot och tjärfri som möjligt.
All ved ska dessutom vara torr för att snabbt uppnå 850 Grader C
för att erhålla ren förgasning och ren förbränning, detta ger mindre stoft / tjära sådan oförbrända rester som fastnar i rökgången och kan ställa till soteld, mängden tjära och stoft som fastat avgör hur allvarlig en soteld
blir.

Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det skulle vara ett krav,att alla som köper en brännare,kamin e.d.skulle registrera sig här på forumet,så de får i sig lite kunskap om eldning :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Stort tack för denna möjlighet att kunna sprida kunskap och råd för att kunna hjälpas åt att minska risken med någons hus brinner och skapar mycket lidanden och minnen som aldrig går att återfå !!
Det som är ännu värre är om olyckan drabbar någon med dödlig utgång.
Kan bara nämna en ung tjej 28 år lämnade den elektriska kökspisen
med tragisk förgiftnings olycka som följd, det bran bara en mycket kortstund, elden självslocknat när brandkåren kom till platsen.

Vi hjälp oss åt att sprida kunskaper i ämnet hus/villa och dessa risker.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar