Olika pannor - olika inställningar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Olika pannor - olika inställningar

Inlägg av Stroker »

Har nu återigen börjat pilla med inställningarna efter att ha läst lite på forumet. Min panna har ett väldigt litet förbränningsutrymme och har nu testat nya inställningar ett par dagar.
Skulle jag följa råden i tråden innan med 10 stopptid borde jag få en rökgastemp på säkert 300 grader.
Min inställning det senaste åren har varit matning-3,7 samt uppehåll -mellan 12-14 fläkt -mellan 8-10 på både hög som låg för det mesta. Temp 180-250.. 180 vid ursotad samt 250 efter tre fyra dagar brukar det då bli
Nu har jag då testat 3.7 (tror jag satte detta för att skruven skull gå lite mer än ett helt varv) -18 samt 12. Rökgas ca 130 och nu ett dygn senare 150 grader.

Enligt den eminenta effektberäkningen från pelletsteknik så kör jag alltså (uppmätte 60 sekunder och 247 gram) 12,28Kw.

Vad skulle vitsen vara ett köra högre matning i mitt fall. Det sägs i tråden innan att brännaren inte fungerar bra om man inte laddar hög effekt . Beror inte detta då oxå på pannans uppbyggnad? askan nu är mycket ljusare och den "känns" inte så "fet" som innan vilket jag tolkar som en bättre förbränning.

Jag sysslar ju mest med motorer och där måste man ju se till att få in precis så mycket soppa och luft att allt förbränns. Att ladda på med större munstycke och mer luft ger då inte mer effekt utan mindre och sämre gång.

Förstår inte riktigt hur man tänker när de gäller pelletsbrännare.
Visst - att sätta på en för stor förgasare på hojen är ju onödigt och ger i vissa fall sämre effekt och mer soppaåtgång men nu finns de ju bara en sorts brännare att köpa och jag kan egentligen inte se någon likhet med en förgasare i denna frågan.

I övrigt kan jag säga att peppar peppar så har jag aldrig haft ett driftstopp som berptt på brännaren samt aldrig behövt byta något "sofar" under de 2 år den nu gått. Sommaren har jag iofs oftast kört den på el då 5 pallar pellets bara räckt fram från november till juni-juli.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Roligt att det går bra. Jag har inte heller haft något driftstopp än. :)
Har också en panna med litet förbränningsutrymme. I en sådan oljepanna som är gjord för max. 25 kW oljeeldning rekommenderas att inte ta ut mer effekt än 12.5 kW vid pelletseldning.
Nu har ju shaft så att säga motsatt problem. Han har en panna som lämmnar 40-80 kW med ved och då gäller det att ha en brännare som kan lämna denna höga effekt.
Har du inställningar också för modulerande på din brännare. Kanske bra att ha ibland. I min programversion saknas modulering.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

okej.. sant. Så jag läste/fattade fel helt enkelt..
Modulerande effekt skriver du. Jag har en PLC som jag kan ställa både låg och högeffekt. Nu har jag oxå en "hysterisk" hysteres så de blir inte bra liksom. Den hoppar på upp till tre grader hit och dit och detta har aldrig kunnat åtgärdad trots byta av moderkort till och med. Spelar ingen roll var jag stoppar givaren men för enkelhetens skull sitter den i samma dykrör som givaren till pannan.

Efter jag skrivit förra inlägget hittade jag en annan som kör typ samma panna som jag och jag provar nu de inställningarna. Samma kilowatt men kortare skruv och uppehållstid tid. Ska se vad som händer nu. Får högre rökgastemp och detta borde då bero på antinge bättre förbränning eller så blåser helt enkelt värmen ut fortare då fläkten ökats från 12 till 8.
Ny inställning för att det inte ska ryka i skorstenen är då. 3,1 -12 -8.. Återkommer i ärendet :)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Olika pannor - olika inställningar

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Stroker skrev:
Skulle jag följa råden i tråden innan med 10 stopptid borde jag få en rökgastemp på säkert 300 grader.
Shaft har en 30kW brännare 50kW panna,hans skruv ger 133gr/minut.
Detta råd för att få bra förbränning, samt höja rökgastemperaturen.

Eftersom du har en 16kW brännare + en mindre panna så blir det annorlunda.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Ja förstår de. Om Du/Ni hade installerat en brännare som denna i en trång panna som min - vad hade det blivit för grundinställningar då måntro.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

B16, 11-14 sek på Off-tiden, sedan blir On-tiden efter vilken effekt man vill köra på.
Jag brukar aldrig ställa den under 12 kW.
Skruven med gul utkastare brukar ge ca 250gr/minut.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Har testat nu ett par dagar men trots att jag aldrig upplevt en sådan "skön" gång tar det mer pellets än någonsin tidigare. Visserligen kallt i Skåne förra två dygnen men det har aldrig tagit mer än två säckar per dygn tidigare som de nu gjort vid påfyllning idag. 2,5 säck nästan sedan igår morse.

Har labbat lite med fläkthastighet så att det precis slutar ryka när jag lyser med ficklampa i min enorma :) sotlucka monterad i skorstensstocken vilket nu innebär 9. Kör alltså på skruv 2,5 vilket innebär ca 12,5Kw. Rökgastemp mellan 180-220 beroende på uraskning vilket jag då är "nöjd" med.

Något tips på varför de drar så mycket pellets. Luften / fläkten måste väl betyda en hel del.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det känns som att du kör med för mycket luft till den pelletsmängden, men du måste nästan ställa in brännaren med ett rökgasinstrument för att vara säker.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Skriv svar