Tömning av förråd

Skriv svar
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Tömning av förråd

Inlägg av Taxen »

Har ju märkt att det är dags att fylla på huvudförrådet,så jag beställde 4 ton igår.
Snickaren hade satt panel för manluckan på förrådet,så jag fick med hjälp av gamla foton,räkna ut var den satt.

Här har jag sågat upp för att kunna se in i förrådet.

Bild

Såg då att det var mycket spån i botten och måste tömma och sålla det innan ny fyllning

Bild

Tog bort röret som det rinner in till pannrummet och satte skottkärran under.

Bild

Körde sen skottkärran fram till sållningen

Bild

Tog med en hink från skottkärran och hällde pelletsen i uppkant av sållet så det rann ner till en annan hink.Hällde ner den sållade pelletsen i en säck(25kg),så jag kunde bära ner den till veckoförrådet.

Bild

Fyllde förrådet tills det blev fullt och ställde sen extrasäckarna bredvid.

Bild

Här har jag tömt stora förrådet och är beredd för leverans nästa vecka.

Bild

Så här mycket spån blev det efter 4 ton,som levererades 1 Maj -08

Bild

Nu skall jag bara sätta dit filterstrumpan i morgon,så är jag klar för leverans :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det var en del. Hur mycket blev det? Har du vägt det?

Är nog inte över 160kg. Om det skulle varit det så hade din leverantör inte klarat kravet på att blåst pellets inte skall innehålla mer finmaterial än 4vikt%.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Ser nog mera ut på bilden än i verkligheten.
Blev ung.2 jämnstrukna skottkärror á 85 liter.
Det blir väl ca 30kg om jag räknar på 0,177gr/L.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Tömning av förråd

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag har nog ungefär samma smulnivå på slutet hos mig. Men jag orkar inte hålla på sådär. Jag kör på istället. Allt tycks gå med i skruven och bara det landar i brännarn så brinner det ju.

Man hör tydligt på slangen hur det låter annorlunda när det ramlar smul. Har du provat att bara köra på? Jag har fyllt 2ggr ovan på "gammalt smul nu" i förrådet.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Tömning av förråd

Inlägg av Taxen »

Jag har haft 3 stopp de senaste dagarna,då spånet gör att det blir för lite pellets och till slut så stannar den.
Har ökat matningen lite för att kompensera och nu går den i alla fall.Kikar lite då och då på min trådlösa termometer här uppe och ser när den får för lite pellets.
Skall göra ett ryck i morgon och sålla allt i förrådet och beställa ny pellets.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tömning av förråd

Inlägg av rod02 »

Trodde först din senaste tankning var 2008 :-) ......
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Tömning av förråd

Inlägg av Jakob »

Hej!

Men detta är egentligen inte förrådets fel utan det faktum att du kör en ganska lång skruv som doserar till brännaren. Vill du bli av med detta så rekommenderar jag doserskruv. Den påverkas knappt av smul alls - jag brukar mäta matningen ibland och då ligger jag löjligt nära - vi snackar 1-2 gram fel på 6 min medel. Och det uppstår aldrig "noll-doser" som gör att brännaren slocknar.

Du är ju händig - byggen egen doserskruv av en låda och en 20cm standardskruv - gärna med lite lägre utväxling om det går.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tömning av förråd

Inlägg av bergatorparen »

rod02 skrev:Trodde först din senaste tankning var 2008 :-) ......
Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Tömning av förråd

Inlägg av Taxen »

Nu har jag gjort en repris av den här gamla tråden.Fick fram ca 275kg rensad pellets ur förråden,så nu går brännaren perfekt igen.Blev ca en skottkärra med spån.Beställde ny pellets från SE igår,så jag får se om den kommer på fredag.De brukar vara snabba.Visst märks det att det blir mindre energi när det är spåninblandning,för nu ökade rökgasen till det normala jag brukar ha.Om vi säger att det normalt pillrar ner 15 pelletsar vid varje matning och är invägt med den matningen,så blir det annorlunda med 10 och resten spån.Kunde ha kört slut på allt om jag ställt upp brännaren,men det är för osäker matning.Nu fick jag också en vikt på hur mycket jag har kvar tills de 3,9 ton kommer.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar