Uraskning med cyklon?

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bamyl skrev:En föravskiljare + en gammal dammsugare är ju great !
Det som jag gör, är att leda bort, frånluften via en dammsugarslang ut genom en ventil.... så får jag allt "överskottsdamm" och småpartiklar direkt i blomrabatten istället...

/bamyl
Klart för plantering när snön ä borta med andra ord.. :wink:
Smart lösning.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Jag tror att injusteringen av brännaren har betydelse för hur mycket och länge som det finns glöd kvar i askan. Två vintrar sedan hade jag problem med mycket glöd i askan (Eurofire-brännaren). Jag justerade då ner luftmängden något samt ställde in några eldfasta stenar i pannan. Därefter fick jag mycket finkornig aska och jag såg inga spår alls av glöd i askan när jag sög ur den. Jag har använt samma pellets hela tiden, 6 mm från Bio-Norr.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Jaha...så har klantskallen ställt till det igen... :roll:
Jag "råkade" suga upp glöd i min grovis och stängde av dammsugaren fort som attsingen. Efter en snabb koll ner i plåtburken såg det ut som om filtret klarat sig. Efter att ha tagit ut burken på uppfarten för en rengöring av filtret visad det sig att det fortfarande var intakt. När jag åter kom in i pannrummet låg där en slang som dessvärre inte klarat sig (slet av den när jag tog ut burken).
Vet någon om det går att få tag på en slang som klarar glöd?
Det gör bevisligen inte Grovisens :cry: och heller inte Altbergs askfälla enligt deras hemsida.
/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
karsbol
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 22:19

cycklondammsugare

Inlägg av karsbol »

Hej!
Någon som vet!
Om det finns någon grovdamsugare av cycklon modell,i plåt?

Hälsningar Stefan
CTC combi -67, KPM -01
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: cycklondammsugare

Inlägg av Roli »

karsbol skrev:Hej!
Någon som vet!
Om det finns någon grovdamsugare av cycklon modell,i plåt?

Hälsningar Stefan
Stora industridammsugare typ de man kan hyra på Tidermans (eller likv.) brukar ha någon typ av cyklon som sedan när man stänger av makinen tömmer innehållet i en undermonterad plastpåse.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
karsbol
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 22:19

Inlägg av karsbol »

Tänkte mäst på fabrikat och var man kan köpa sådan billigast
Hälsningar Stefan
CTC combi -67, KPM -01
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Mitt tips till denna tråd är att använda sig av en plåthink, raka och sopskyffel.
Även om det är glöd kvar i askan, brinner den ut/slocknar på ett par minuter om man rör om den lite (när man askar ut).
Raka ut allt och lägg i plåthinken.
Efter några minuter är det "safe" att suga ur plåthinken till, i mitt fall, Altbergs askfälla. Då finns det ingen glöd kvar som kan skada plastslangen.
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Dick skrev: Raka ut allt och lägg i plåthinken.
Efter några minuter är det "safe" att suga ur plåthinken till, i mitt fall, Altbergs askfälla. Då finns det ingen glöd kvar som kan skada plastslangen.
Ursäkta.... men om du redan har askan i plåthinken, varför då sug upp den igen med Altbergaren ???? :? :? :?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Hinken använder jag även för att "mäta" hur mycket aska det blir varje gång. Detta är för mig intressant ännu så länge. Inbillar mig att det ger en viss indikation på hur anläggningen fungerar, samt av vilken kvalite pelletsen är...

Askfällan rymmer ju betydligt mer. Den använder jag även för att "efterstäda" brännare, panna (in-och utvändigt) samt golvet efteråt när jag är någorlunda säker på att all glöd slocknat.

Sedan behöver jag inte springa ut och "slaska på" med ~ett par liter aska varje gång... :wink:
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ok, då är jag med. Tyckte bara att det kändes som om du gick över ån efter vatten, om du förstår vad jag menar :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: cycklondammsugare

Inlägg av Allan »

karsbol skrev:Hej!
Någon som vet!
Om det finns någon grovdamsugare av cycklon modell,i plåt?

Hälsningar Stefan
Ser att du är relativt ny på forumet, och att tråden är av äldre datum.
I tråden nämner man Altbergs askfälla. Denna är av cyklontyp och i plåt. Det fanns en länk också - vänta ska jag hämta den...
Här är den:
http://www.pelletsbutiken.nu/VegasysWeb ... mmerce.cgi

Fast det kanske var en vanlig grovdammsugare du ville ha?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Inlägg av Eld »

Jag använder Altbergs askfälla kopplad till en Kärcher grovdammsugare med papperspåse och patronfilter. Jag askar ur med denna utrustning i stort sett omedelbart efter att brännaren stannat och jag har aldrig haft problem med brand i dammsugaren. Temperaturen på askan i askfällan har jag aldrig kollat men askfällan står på ett helt brandsäkert underlag. Det hela fungerar mycket smidigt och dammfritt.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
karsbol
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 22:19

Inlägg av karsbol »

Ja, helst.
Men tackar för er hjälpsamhet ändå.

Hälsningar Stefan
CTC combi -67, KPM -01
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ett tips är ju att bygga en cyklon.
Bygg kostnad för min blev ca 200 kr.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Klas
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 feb, 2006 12:05
Ort: Orrefors / Stockholm

Inlägg av Klas »

Intressant. Har du någon skiss eller liknande på ditt bygge?

/Klas
Skriv svar