Ständiga problem med askskrapning.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Ok, tack för tipset. Skall göra det.
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Nåt knas måste det vara.
Sen de bytte brännare för 8 dagar sedan har det nu gått 550 kg pellets!!!
Kan bara inte vara möjligt, det blir 3 ton på 6 veckor. hittills har vi fyllt på det 2 ggr/år.
Har inte gjort några justeringar alls vad gäller värme.

Tips på vad som kan vara knas mottages tacksamt!!!

Pannan är inställd på 18 kw med underhåll, pannans temp är på 85 grader.
Kör 18 kw vinter och 9 kw sommar.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Helt otroligt hur en del firmor behandlar sina kunder.
Läste i en annan tråd hur CTC tog tillbaka en Ecoflex panna som krånglade och betalade också tillbaka vad installationen kostade.

Du ska ha full ersättning för nedlagd arbetstid, ökad elförbrukning och ökad pelletsförbrukning. Inte är det väl du som ska lösa fabrikantens problem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Sverker G:
18kW?????

Jag tycker att det låter jäkligt högt, själv kör jag på 9kW och när det blir kallt nog kan jag slå den till modulerande drift vilket ger runt 6-7kW.

Behöver du UH-eldning?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

UH-eldning?

Som många andra här i forumet har beskrivit så räcker inte varmvattnet till när vi skall bada ungar m.m. om vi kör på lägre effekt.

Helt rätt, men jag är för snäll för att sätta hårt mot hårt, men nu börjar jag fan tröttna ur på den här skiten. Giv mig styrka att vara ARG och kräva saker av återförsäljaren imorgon när jag ringer!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Personligen behöver jag inte den styrkan eller vad man ska kalla det ? Studsar i taket direkt :lol: Får jag bara en vettig förklaring så blir det lugnt . Fel kan det ju alltid bli . men som i ditt fall , näää . Synd för jag tycker grejerna är bra . Vad jag inte blir klok på är att Janfire vill ha det så här :roll: Hoppas det ordnar sig för dig .

Mvh

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Sverker får du inget gensvar ..Ring Sverker.... :P

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

He he. Sverker, min käre namne. Känner att steget inte är långt borta... Skulle vara kul att se honom prata med åf. "Skall det va så? är det så? kan du garantera hela svenska folket här att att att det skall bli varmt i huset med era grejjer? Vet du vad jag tycker om er och eran skitbrännare..."

Nu har vi i alla fall bestämt oss för att anmäla detta till allmänna reklamationsnämnden, skall bli intressant att se vad de säger.

Återförsäljaren var till oss igår och stod mest och kliade sig i huvudet. Min sambo som var hemma påpekade den stora pelletsåtgången. Han sa då att "Men det kan ni ju inte veta". Påpekade då att vi läst av brännaren kontinuerligt varpå han svarade "den var inte nollställd när ni fick den".
Hon höll på att flyga i taket i det närmaste skrek "Så ni menar att ni har gett oss en brännare där ni inte nollställt räkneverk?" Han blev då lite spak och hade inget bra svar på det. Tog sedan fram en lapp där vi skrivit upp timme för timme vad det gått åt. Då sa han att "ja, det där ser inte bra ut..."

Något instrument för att mäta rökgaser hade han inte med sig, då det var på annan plats. Rökgaserna hade han för övrigt lova att komma redan i förra veckan att mäte, så dyker han upp utan det...

Han åkte hem efter att ha mätt upp en liter pellets och ändrat vikten i brännaren...

Idag har han varit där och är där ännu vad jag förstår.
Han har upptäckt att rökröret inte är tätt.
De har även bytt en fläkt i brännaren.
Hur fläkten i brännaren skall minska pelletsåtgången får någon mer än gärna förklara för mig. Kan inte direkt se något samband.

Sotarn sa i alla fall att det såg fint ut i skorstenen, ingen kondens eller svart sot, vilket tyder på att det inte har varit onormalt höga eller låga rökgaser.

Skall bli intressant vad nästa steg blir från åf...
Forts lär följa... suck...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag är ju partisk med brännaren ... men vilket jävla klappträ till ÅF!!!!

Nu är det "lite långt" till Rättvik (23 mil) annars hade jag ta mig fan nog kommit förbi och tagit en titt...

Och ja, det är ett fåtal installatörer som kan nollställa pelletsräknaren efter vad jag vet och då menar jag inte "användare-räknaren" men totalräknaren. Jag har gjort det ganska besvärligt att nolla den och egentligen kan (/ska) det bara göras vid tillverkning eller renovering.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Icecap: Du är VARMT välkommen! :)
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Icecap: Eller ja... varmt och varmt... mottagandet kommer att vara varmt, men det kommer att vara kallt i huset... :lol:

Jahupp... en dag och 55 kg pellets senare...
Återförsäljaren har fortfarande inte funnit lösningen på problemet.
De fick inte heller rökgaserna till rätt temperatur på pannan igår. Det han gjorde var att ändra cmatningstiden från 0,90 till 1,20.

Sen reagerade jag på att att nr
53 i servicemenyn underhållsmatning var ändrad från 0,70 till 0,80.
Även nr 54: underhållsfläkt: var ställd till 12%, enl manual och fabriksinställning skall den stå på 30%.

Som grädden på moset, löken på laxen eller vad ni nu vill kalla det så var det problem med askskrapningen imorse.

Kan fan inte låta bli att garva åt eländet...

Idag stod de mest och kliade sig i huvudet och undrade vad som kunde vara fel.
Nu verkar det i alla fall som att de åtminstone övervägde att byta ut panna, brännare rubbet.
Får väl snart se om det bara är tankar eller om de verkligen går till handling... med tanke på historien vågar jag inte lita på vad de säger att de skall göra...
"låter något för bra för att vara sant? ja, då är det troligen det..."
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

#53: ska vara 0,80 som standard.
#54: ska vara 12% som standard.

"Straight from the horses mouth"!!!

Detta är iaf. de data jag har i källkoden till programmet och jag vill påstå att jag har ganska väl koll på det!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Ok, litar på dig he he.

Jahapp, ytterliggare 56 kg har gått åt och ingen lösning från åf i sikte.
Skulle ha kommit idag, men ringde 15:45 och sa att han kommer imorogon istället. Han fick nya grejer till brännaren först på em.

Och vad han skall med nya grejer till en nyrenoverad brännare till ja, det övergår i alla fall mitt förstånd....
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag skulle vilja att du gör som följer:
Härunder skriver jag vissa menypunkter, där ska du dels notera värdet INNAN ändring och dels ställa till de värden jag anger. Sedan vill jag veta vilka värden som stod där INNAN ändringen, alltså papper och penna!

VIKTIGT: Jag utgår ifrån att du kör på 18kW med UH-eldning samt har dragbegränsare ("draglucka") i systemet.

Kundmeny:
#Volymvikt = 675g/L, om du har en hård pellets bör du fylla 10L i en hink och faktisk väga detta (kom ihåg att dra av för hinken) men 675g/L är "standard".

Servicemeny: (bryr oss bara om 18kW)
#10 fläkt @ 18kW: 71%
#21 Cykeltid @ 18kW: 6,00 (bör definitivt vara så INNAN ändringen!)
#23 standard matningstid: 1,00

Detta är fabriksinställningarna och ska ge runt 18kW. Att börja fibbla med #23 är direkt dumt utom i vissa ganska speciella fall, vill man trimma på matningstiden pga. hårdare/slätare pellets använder man Volymvikten istället, högre Volymvikt = mindre matning och vice-versa.
(slätare pellets "glider" bättre i matningen vilket ger högre dosering)

När du har skrivit upp dina värden innan justeringen postar du dom här, är du snäll, skulle du ha en rökgastermometer ville en före- och efter-avläsning vara bra att ha också.

Jag vet ju inte hur dina rökgasrör går men jag har kontrollerat min förbränning med hjälp av en spik! Precis vid utloppet från min panna finns det ett 4mm hål, antagligen till rökgasanalys-sond eller liknande. Där petade jag i en spik och lät den sitta från morgon till kväll på ett ungefär.

När jag hade allt till att brinna väl blev det på den tid ett tunt sotlager på den, inte flagar men liksom "inbäddad" i den (lätt skrovlig yta på spiken). Drog jag med fingrarna över den kom det lite svärta på dom men det mesta satt kvar på spiken. Det såg närmast ut som ett tunt lager antrazitgrått lack där man såg metallen lite grann under.

Jag ställde då brännaren att gå mer fett (volymvikt neråt = mer matning) och kollade sotbildningen (tog en veckas tid) och när det började bildas ett lite tjockare lager så att jag kunde se det (blev kanske ½-1mm tjockt) skruvade jag ner för matningen lite och där körde den jättebra.

Jag påstår inte att detta är en djupt vetenskaplig metod men den dög åt mig och det kan vara en idé för dig också.

MEN... utan dragbegränsare kan du glömma allt detta då ditt system då inte kan vara stabilt men jag antar att det finns med i systemet.

Jag _tror_ nämligen att ditt system är ställt till att ha kraftigt luftöverskott vilket ger en del sintring och kass verkningsgrad, det är vad jag har kunna läsa av alla dina problem.

Fördelen (och lite av en nackdel) med NH'n är att man kan ställa allting, man kan även "ställa bort sig" rejält om man inte har järnkoll på vad som händer.

Med 55kg/dygn motsvarar det runt 11kW kontinuerligt drift och då borde du ha "Mody"-funktionen aktiverat (full modulerande drift), samtidig borde du bo i en skitstor kåk som var uselt isolerat, jag har ett skapligt stort och dåligt isolerat hus och det går åt runt 4kW nu när det är ±0°C ute och jag har full värme i källaren pga. kontor där.

Därför tror jag att du har alla dina problem: luftöverskott.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

# Volymvikt: 650g/L
# 10 fläkt @ 18 kw: 72%
# 21 cykeltid @ 18 kw: 5,8
# 23 Matningstid: 1,20

Dessa är inställningar som den står på nu. Är inte så jättepigg på att ändra dessa då vi jsut nu håller på att bråka med dem och vill inte utsätta oss för att de börjar hävda att vi har mixtrat med brännaren och att det är det som är felet.

Det lustiga i sammanhanget är att åf mätte upp en hink med pellets och enl den skulle då volymvikten stå på 750 g/L. Men eftersom de inte fick rökgaserna att stämma sänkte de till 650 g/L...
Värderna blev något bättre då, men itne mycket...

åf kommer idag på em igen. skall jag ändra tillbaka till dessa innan han kommer?

Luftöverskott har de kollat redan då de har justerat dragluckan men inte fått någon ordning på rökgaserna.

Om du fortfarande överväger att komma så är det nästan så att jag överväger att pröjsa bensin för halva ressan. Börjar bli SJUKT trött på detta.
Skriv svar