Ständiga problem med askskrapning.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Sverker G skrev:Ok. Skall jämföra inställningarna.

Hmm, inte vad jag kan påminna mig. Nu är det ju så att det var min far som köpte grejjerna då vi hyr kåken av honom så det bör jag kolla med honom, men jag tror inte att vi fått nåt protokoll från Janfire. Vad skall det vara protokoll på?
Ska finnas en bok Garanti & Service bok
som ska vara ifylld vid installation , som installatören ska fylla i + skicka ett exemplar till Janfire , verkar vara en del som glömmer det :roll: inkl
den jag köpte av . Då får man efter ett tag ett litet kort från Janfire att dom har emottagit och registrerat garantisedeln .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jo, en servicebok har vi som är ifylld i samband med instllationen. Men sedan har vi inte fått ngt mer, i alla fall vad jag vet.

Vidare skall det göras servicekontroll av pannan 3 mån efterinstallation därefter 6 månader och sedan en ggr/år. Är det jag som ägare av pannan som skall se till att det blir av? Vad brukar en sådan servicekontroll kosta?
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Tror att det är upp till dig att beställa det ?? Kostade c:a 1200:- om inte jag missuppfattade det hela . Pratade med en på Janfire hur jag skulle göra , han sa att det inte fanns längre ?? Nämnde det till den Åf som jag har kontakt med nu , det hade inte han hört talas om :roll: Själv struntade jag i det . Men tycker väl för din del , att dom ska väl lyckas med att få det att funka , innan det ska utföras service :roll: Verkar lite
konstigt eller ???


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

HELVETES D****A FÖRBANNADE SKITBRÄNNARE!!!!

Aska har ÅTERIGEN sintrat i askkoppen. Vi snackar inte askkakor som är 3 cm tjocka, max ngn milimeter verkar det som. Det lilla jag ser av rostret så ser det helt ok ut.

Har försökt att starta askskrapningsprocessen när brännaren är ute, men icke. Försökte då att skruva sönder skiten med resultatet att jag drog sönder två insektsnycklar och en torx. Två av skruvarna rörde sig inte en millimeter trots rörtång som hävstång.

Blir till att ringa nissarna i alla fall... Suck...

Annars har jag ändrat inställningarna på pannan efter de råd jag fått, men vet ju inte om det hjälper eftersom skiten sitter fast och just nu går på elpatron!!!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

TROR inte det det är grejerna det är fel på ? TROR mer på att det beror på hur det är installerat , som i sin tur Janfire har som ÅF , som Janfire har utbildat . TROR vissa av dom sov då ?? Verkar som Janfire struntar i hur vissa sköter det . Vilket inte går in i mitt huvud , är helt obegripligt :roll: Det är ju inga småsummor det handlar om . Sköts inte grejerna som det ska , är väl bättre att sälja det på Blocket , billigare , utan garanti ??? När det i vissa samanhang inte sköts som det ska . Då kan ju sådana som typ mig själv , som tycker det är intressant med pelletsbrännare köpa dom , och man är själv medveten om vad som gäller . Säger inte att det alltid går till så här , och det finns seriösa ÅF . Men tycker det hela sköts dåligt . Tyvärr för produkterna är bra annars

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Nu har åf varit hemma till mig och kikat på brännaren. Med sig hade han någon från Janfire. Det första han sa när han såg ventilen var att den gick för lätt och att det är för stort övertryck i pannan. Han skruvade lite på den så att den gick något trögare.

Sedan visade det sig att rostret var på tok för tight. Det var knappt att det gick att skjuta fram och tilbaks för hand trots att de plockat isär brännaren. De tog en vinkelslip och slipade ned rostret ett par mm.

Snubben från Janfire tyckte jag skulle köra med underhåll nu när det var så kallt, så jag har ställt in 18 kw med underhåll, askmatning efter 1800 matningar samt matningstid 0,90.

Får se hur det går under veckan nu.
SPÄNNANDE värre är det....
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Du minns inte namnet på Janfire-killen?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Om jag inte minns helt fel så hette han Jan.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Får väl hoppas att allt funkar nu då .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jupp. Nu är det bara till att hålla tummarna!
Tack för all hjälp!!!

Postar senare i veckan och berättar hur det har gått...
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jahapp.... Då var dags igen då...
Två dagar tog det innan det blev problem med askskrapningen igen.
Fick koppla loss brännaren och spruta vatten på rostret, då lossnade rostret och det gick ut.

var sintrad aska på rostret igen, dock inga mängder.
Om inte mina beräkningar är helt fel så kommer brännaren nu att gå två dagar innan det blir problem med askskrapningen igen.
Det är väl ändå inte meningen att man skall behöva göra rent rostret varannan dag???
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Nää det ska du inte behöva göra . Kontakta installatören och kräv att dom byter brännaren . Då bör du få en utbytes brännare som är genomgången . Fattar det som att de brukar göra så , om det varit för mycket strul . För skojs skull , vilken version har du i din brännare ? Kommer upp om du bryter strömmen och slår på den igen . Står då i displayen . Typ Janfire 1.20 innan brännaren går igång . senaste versionen är 1.22 vad jag vet . Vidare fråga dom om du har pressad brännarkopp . Tycker spontant att det där med vinkelslipen låter lite amatörmässigt :roll:


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

ALLA brännkoppar och bottendelar är av gjuten rostfritt stål, ingen är "pressat".

Jag skulle misstänka att det är gjutskägg som har varit/är boven i dramat (inte butlern denna gång), kanske i samband med en dålig pellets och/eller dålig förbränningsinställning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Vad jag menar är om den är pressad , för att förbättra askskrapningen ?
Försökte förklara längre upp , kanske inte gick så bra :roll: Vet inte vad
det heter , men tror dom brukar säga att brännarkoppen är pressad , för att inte skrapan ska låsa sig ? Citat från Janfire ÅF
Nya askurmatningen monterad samt pressad brännarkopp
= inget problem med askurmatningen
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ah... jag tror jag vet vad du menar: på den gamla versioner blev det efter en tid ibland problem med askskrapningen för att små askrester föll genom lufthålen i bottnen. Där ackumulerade de sig och efter ett tag kunde det bli så mycket att det kärvade.

Sedan Janfire kom fram till detta blev alla brännare ändrat så att det blev pressat ett spår i plåten under askskraparen, detta spår gjorde att dessa rester blev blåst ut när skraparen var längst inne varpå detta problem försvann.

Janfire har även ett verktyg som vissa installatörer har som utför denna pressning som "eftermontage".

Denna ändring i samband med att mjukvara blev ändrat så att när brännkoppen "självkylde" ner till en viss (ställbar) temperatur blev en askskrapning utförd tog bort en mycket stor del av de askskrapningsproblem som var i början.

Till saken hör att min brännare INTE har fått utförd denna modifiering, ändå har den gått klockrent under åren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar