Ständiga problem med askskrapning.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det blir nog svårt, det beror mycket på blåst, isolering osv.

Men jag undrar: vad händer? Eller håller du på att kolla värden osv.?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Njae, nu har allt gått i stå.
Ringde iofs en kille från Janfire i förrgår och frågade lite. Han inledde samtalet med att säga: "jag har hört att ni har problem. De höll på att förklara men jag sa att jag är inte intresserad av er förklaring utan jag vill prata med kunden direkt. Det blir bäst service så."
Konstigt att du inte har ringt tidigare tänkte jag....

Nåja, berättade att det enligt räkneverket gått ca 430 kg (i skrivandets stund har det gått 505 kg...) och att den drar ca 60-70 kg/ dygnet. Han frågade lite om kåken och sa att han tyckte att det inte lät som helt orimligt att den drog så mycket... suck....
Hänvisade till förra årets förbrukning och att vi på ett år gjort av med ca 43000 kw mot 34000 när vi hade direkt-el.

Han frågade sedan hur vi visste att det gick 60 kg/dygnet och jag hänvisade till räkneverket på brännaren. han sa då att det inte är tillförlitligt mått!

Tappade lite fattningen och ångrar att jag inte kom på att säga: " Varför i hela friden är brännaren utrustad med en icke tillförlitligt mätinstrument??? Hade det inte varit bättre att skita i det i så fall???"

Nåja berättade att vi hade ett blått Janfireförråd och att det SYNS att det nu gått en fjärdedel av förrådet på två veckor.
"hmmm, ja det låter ju lite mycket förstås..."
Det hela slutade med att de skulle räkna lite och återkomma sen.

Han uppgav att en villa på 150 kvmnormalt gör av med 6-7 ton per år. Precis vad vi gjorde förra året, men inte i närheten av vad vi kommer att göra av med i år om detta fortsätter.

Åf har uppgett att om inte Janfire hittar ngt fel skall de sätta nåt mätinstrument vid ett av radiatorerna för att mäta effekten.

Har inte fått något svar från Neova om pellets kvaliteen.
Har hört från en annan bekant att det även för dem har börjat gå sjukt mycket pellets.

Förutom det har det inte hänt så mycket mer, förutom att den fortsätter att den slukar pellets...

Har inte hunnit kolla intervallerna på hur ofta brännaren kör igång när jag har den på UH.

Inga funderingar på att ta dig ned till dalarna?
Du skall inte åka vasaloppet eller så? ;)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Testa att torka pellets som jag beskrev förut (långpanna + ugn), då får du ett första steg att kolla på. Ta det i morgon bitti (om du inte har annat på gång då) och ge dom 3 timmer vid 75 grader, är skillnaden "stor" är det en mycket blöt pellets du har.

Och sedan är dalarna norrut för mig ;-)

Och jag planerar faktisk en resa dit på onsdag men då till familj norr om Sälen.

Räkneverket ÄR inte pålitligt då det räknar teoretisk och med de "fel" värden som det är ställd till för att det ska fungera kan du definitivt räkna med att det inte är exakt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har samlat ihop statistiken för min brännare och den drar 29kg/dygn vid -1°C ute fast den är "rätt trimmat" och matas med bra pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Icecap: har tio L pellets i en hink, hur mycket skall jag väga upp och sen "rosta" i ugnen? Är det alla tio ellr räcker det med typ 2-3 liter?

Hmmm, 29 kg/dygn vid -1C.... då kanske 60-70 kg vid -20 inte är för mycket...
Men pratar man med andra så har de gjort uppskattningen att det gått 20-30 kg vu när det varit kallt. Med kallt menar jag som här i dalarna mellan 15-25 minus.

Kruxet är att den har dragit lika mycket vid typ nollgradigt.. nåja, får se vad den drar nu när vi går mot mildväder.

Under helgen har den inte dragit någon pellets alls...
I lördags lyste brännaren rött och det stor "FEL!!!! Problem startarskevens".
Kollade felsökningen i manualen där det stod att antingen är det dålig pellets kvalite eller att det är tändspiralen som var trasig.
Åf kom i måndags och kunde konstatera att tändspiralen var trasig. Han som var hem till oss har jobbat på janfire i 10 år och bytt tre glödspiraler. Han skulle kommit igår öpå morgonen men dök aldrig upp. Ringde och frågade var de höll hus, då berättade de att den tändspiral de haft på lager OCKSÅ var trasig!!!! Helt otroligt...
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Inlägg av AmiDog »

Hos oss har det sedan december gått åt ca 3,2 ton på typ 11 veckor, eller om man så vill, 42kg/dygn i snitt. Då skulle jag gissa på en medeltemperatur på -5 under den tiden. Det var några riktigt kalla dagar (-15 eller mer), men de flesta har varit ned mot -10 på natten och bara några minus på dagen.

En "normal" vinter (dvs som 2006 och 2007) skulle jag gissa att vi gjorde av med knappt 35kg/dygn i snitt, för då brukade december-lasset med pellets räcka ganska precis 3 månader. (Tre ton på tre månader på vintern och sedan 4-5 ton för resten av året...)
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Åtgången beror MYCKET på om det blåser, självklart har temperaturen en betydelse men jag blev överraskat över åtgången i höstas där det regnade, blåste och var runt 10°C, huset gjorde av med runt 3-4kW kontinuerligt.

Ta ett par liter, väg noga innan och efter. Ta ett lager som passar en långpanna utan att det ligger tjockt.

Och vid -20°C ute samt ett hus med lite taskig isolering behöver 60kg/dygn inte att vara orealistisk, har huset även blivit avkyld en del och ska "upparbeta" värmen går det åt pellets i hög takt.

Men vad pissigt att startelementet är paj, på NH brukar de annars hålla mycket bättre än på Flex-A. Själv har mitt element kört sedan 2005-12-22 och det fungerar fortfarande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Dountless:
En bättre dragbegränsare till de 4 av 10 NH-användare kanske...
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Dountless
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: lör 21 feb, 2009 21:18

Inlägg av Dountless »

Ricke77 skrev:Dountless:
En bättre dragbegränsare till de 4 av 10 NH-användare kanske...
Bättre än Tigerholms KW ??
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Eftersom det verkar vara väderstyrt så... Men jag höftade bara... Kan ju vara brännaren som e kass med.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Jag var faktiskt med om en läskig grej pga detta med skit i brännarkoppen.
Nu har jag ju en Flex-A så den där lyxen med askskrapning blir istället en manuell rengöring varannan vecka. Och i höstas missades denna rengöring med X antal veckor. Det resulterade i att pannans drag var lika med noll, skorstenens drag var bibehållt med hjälp av dragbergänsaren som då fastnade i öppet läge, som i sin tur ledde till att när brännaren tände så gick all rök ut genom dragbegränsaren som i sin tur rökfyllde hela källaren så det såg ut som slaget vid Lutzen.

Nu rengör jag brännaren liiite oftare för det var faktiskt ingen rolig upplevelse. Brandlarm som ljuder, rök som sticker i näsan och sen denna täta dimma i källaren innan jag förstod vad som hänt. Trodde hela pannrummet stod i brand. :lol:

(Ursäkta att jag avböjde lite från tråden, men kontentan är ju självklart att askskrapning är viktigt! :lol: )
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Nu skall ni få höra igen... Denna story blir bara bättre och bättre...
Den 26/2 kom åf hem till oss för att byta tändspiral som de hade fått lov att beställ då de inte hade någon hel hemma. DÅ visade sig att det inte alls var tändspiralen som var trasig utan en säkring i brännaren som gått!!!
De åkte ned till macken och köpte en ny.
Men där tog det stopp, för åf visste inte hur man satte igång brännaren!!!
Min sambo ringde till mig så fick jag förklara hur man satte igång den.

Jag skulle ALDRIG sätta mig i en situation där jag krängde saker som jag inte kunde slå av eller på...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Men...??? *tungt suck*
Har jag skrivit "klappträ" om den ÅF tidigare???

Kommer att tänka på några hundar mina föräldrar hade, den ena var smart som fan och den andra hade IQ våt trottoarplatta. Gissa själv vilken som ÅF påminner mig om...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

hmm, njo. Nog har väl "klappträ" och "åf" nämnts i samma inlägg vid tidigare tillfälle...

He he, njae... känner nog att jag måste ha lite mer ledtrådar. :wink:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Du har inte hunnit med att torka lite pellets?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar