Ständiga problem med askskrapning.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Min asksrapar efter 2500 matningar. Effekten ställd till 18 kwh (har en kåk på 200 kvm), måltemperaturen 88 grader, den tuffar igång när den droppat till 82 grader.

Hmmm, har en Janfire Combifire (B: 60cm, H: 150 cm, D: 64 cm) och Brännare Janfire NH.

Bör nog försöka sätta mig in i alla inställningar man kan göra för att få ut så mycket som möjligt av pannan...

Men vad det verkar så måste jag ha köpt pellets av halvtaskig kvalitet eftersom den bränner fast i koppen hela tiden. Får nog göra ren brännaren ordentligt en ggr/v.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Kör du med underhåll ?? Kanske läge i sådana fall att låta den askskrapa oftare ??? Här finns en bruksanvisning om du inte har den ??

http://www.ved-pellets.se/Arkiv/Bruksan ... ing_NH.pdf

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Hmmm, vad innebär underhåll?
På menyn står det:"18 kw(-Underhåll)"
Såjag antar att det är med underhåll... Annars får jag väl ringa återförsäljaren och säga åt honom att fixa det.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Det står för , utan underhåll , om det hade varit med står det + undehåll.
Vilket innebär att den stänger av när kommit upp i inställd temp . Sedan
när den startar askskrapar den och tänder med glödspiralen . Vet inte hur kallt ni har det däruppe , men här är det -15 nu , vilket skulle innebära att brännaren skulle starta c:a var 15 minut , kanske tidigare om man använder varmvattnet med hos mig . Borde ju inte bli någon större kaka
hos dig tycker jag , när du kör -underhåll . Men sliter ju på glödspiralen + att tempen hinner sjunka innan den tänt om , tar ju en liten stund .Kör du + underhåll , går brännaren in i underållsläge vid inställd temperatur , alltså går bara på sparlåga . När sedan termostaten slår till ökar den till
inställd effekt på brännaren . Så i det läget stannar aldrig brännaren helt.
Vilket innebär att man kan ställa in hur ofta den ska askskrapa , då den släcker sig askskrapar och startar med glödspiralen . Om du hänger med vad jag menar ?

Wepe
Senast redigerad av wepe den sön 04 jan, 2009 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jo, jag förstår på ett ungefär vad du menar då jag känner igen din beskriving eftersom det precis är så pannan beter sig. Den inleder varje bränningsprocess med att asksrapa.

Är underhåll att föredra tro?
Kanske är det bättre att ha underhåll på de högre effekterna när brännaren går hela tiden, nästan i alla fall. Vi har ca 20-25 minus här nu. Så det där med att det startar varje kvart stämmer ganska bra på min brännare också.
Är det bättre med underhåll då tro?

I så fall måste jag ringa til återförsäljaren och be dem programmera om brännaren? I alla fall om jag fattat det hela rätt, för det är inget jag kan göra själv.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Det kan du ställa in själv om du vill ? Använd - och +Tryck båda knappar i tre sekunder (eller mer) för att starta servicemenyn. För att återvända till användarmenyn, tryck båda knappar i tre sekunder igen .När du är inne i sevicemenyn trycker du + eller - för att komma till det läget du kör
på tex
Underhåll
( 18KW): Nej
Bestämmer om brännare ska gå i underhållsfyr vid frånslagen termostat i effektsteg **
Tryck meny 1 gång , då börjar Nej blinka . Tryck + eller - , då ska det ändras till Ja , som börjar blinka , för att bekräfta det du vill ha , håll meny intryckt tills det kommer upp sparar i minnet . För att återvända till användarmenyn, tryck båda knappar i tre sekunder igen . Då ska det när du bläddrar igenom att trycka på meny knappen , stå i 18kw läge + underhåll . Om du känner dig osäker kanske bättre att
vänta till du får tag i dom du brukar anlita :roll: Men är inte farligt att gå in i service menyn och kolla , händer inget om du inte bekräftar ändringen
Tycker själv att underhåll är att föredra när brännaren startar ofta när det är kallt ute, tar ju som nämnts innan , tld innan den tänder + att man att man använder glödspiralen mera , i det andra läget .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jo, nog kan jag testa alltid.
Precis som du säger. Inget farligt att bläddra igenom servicemenyn. Blir jag osäker är det väl bara att posta här annars, he he.
Litar INTE på min återförsäljare direkt. De har gjort saker i samband med installationen som gör att mitt förtroende för dem är lika med noll!

Jag kan alltså välja själv om det skallv ara underhålle ller ej. Då har jag missförstått instruktionsboken eftersom det står att vilkden eller vilka av effektområdena som skall vara med underhålle eller ej bestäms vid installationen. Och eftersom de installerade den utan att någon av oss var med så vet jag inte hur de programmerade den. Heller inget de har gått igenom vid genomgången av hur brännaren fungerar.

Men skall ned i källaren och knappa lite.
Nu är även denna dag räddad hehe...
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hur går det Sverker :?: Har du fått till det :roll: Tänkte på har du laddat ner länken ovan ? Det är inte samma som följde med brännaren , inte till min i varjefall och troligtvis inte din heller . Där står allt om servicemenyn . Om du inte har sett det alltså . Sedan om du kollar dina meddelanden .


Mvh

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jo, jag var ned och knappade lite på servicemenyn och ändrade till under håll på de högsta effekterna (18 och 24 kwh).

Vet dock inte om de är några andra inställningar som skall ändras också i och med detta.
Kanske kan skriva av dem och posta dem här så får ni se om ni tycker det ser vettigt ut...

Wepe: har kollat.... och svarat... :D
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jaha, då var det dags igen....

Brännaren skulle askrapa, men det blev problem och den lyste och tjöt "PROBLEM!!!! askskrapning".

Kopplade dock loss brännaren, höll in spärren och väntade på att asksprapningsprocessen skulle köra igång. Ut kom rostret fullt med sintrad aska.

Vad beror detta på? Och hur kommar man undan det?
Har ställt in brännaren på 18 kwh +underhåll med askrapning efter 1800 matningar.

Undrar om jag har för hög temperatur vid förbränningen av pelletsen, för hög lufttillförsel eller helt enkelt taskig pellets kvalitet (för hög askhalt).

Hur får man reda på vilken askhalt pelletsen har resp skall ha?
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Vet du om dom som satte in brännaren använde instrument ?? Askhalten brukar försäljaren av pelletsen upplysa om . Vad för märke av pellets kör du med ? Vad står nr 23 i servicemenyn på ? Där kan du sänka inmatningstiden , som kanske kan hjälpa till att det inte sintrar så mycket . Har du möjlighet att se lågan när den brinner för fullt , vilken färg har den ? Kanske många frågor , men verkar som något inte stämmer . Hur gammal är brännaren ? Vet du om den är pressad för att unvika att skrapan låser sig , är som en fördjupning i undre skenan på sidorna där skrapan löper i bakre delen . Kanske konstigt förklarat :roll:


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Hmmm, vet ej. Jag var inte med när de satte in brännaren.
Pelletsen köper jag från Dalapellets http://www.dalapellets.se

Från deras hemsida:
Normalpellets har ett värmevärde på 4,6-5,0 kWh per kilo.
DalaPellets har ett värmevärde på 5,0 kWh per kilo
på nr 23 i servicemenyn står: "matningstid, Norm: 1 sek".

Jo, jag kan se lågan, klar gul låga.
Brännaren och pannan är köpta och installerade okt-nov 2007. Har alltid varit problem med askskrapning, mer eller mindre. Mer nu faktiskt...

Hmmm, det där sista vet jag inte... Kanske mest för att jag inte riktigt förstår vad du menar :wink:

Det som jag har kommit är om pelletsen tar skada vid inblåsningen till förrådet...
Jag har ett bulkförråd som rymmer 3 ton (antar att bulk är lika med tre ton, men för tydlighetsskull...).
För att undvika alltför mycket slang plus böjar på slangen har vi gjort som så att jag har köpt 8 meter foderrör som tydligen skall vara skonsamt mot pelletsen. Även från förrådet till källarfönstret är en bit rör montrat. Mellan röret vid fönstret och till foderröret på utsidan ansluter leverantören med ca 1 meter slang samt från lastbilen till foderröret.
På detta sätt minimeras antalet meter slang samt böjjar vid leverans, men frågan är hur pelletsen blir av det. Detta är dock det enda vettiga sätt att leverera pelletsen till förrådet då förrådet står så långt från vägen.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Om du jämför inställningarna i Installationsanvisning jag länkade till innan och jämför med dina i sevicemenyn . Vet inte :roll: men misstänker att det står ungefär samma , förutom att de lagt till några effektlägen ?? Tror knappast att det är sån tur att grundinställningarna stämmer på just din anläggning om det är så ?? Har du fått något protokoll på dina värden ?
Vidare har du fått ett kort från Janfire att dom registrerat dina grejer ? Du har ju även 3 års garanti ? Bara ringa dom , att de får fixa det omg , ska inte kosta något . Ovanst är bara intressant för att veta hur det gått till :wink: Plus att veta hur det funkar om det skulle strula och man inte får tag på någon . Vilket jag anser att det ska inte behövas när man köper nya grejer . Därför min kritik av Janfire , som överlämnar allt till sina ÅF och verkar strunta i om dom sköter sig eller inte . Själva grejerna är det inga fel på , men hur ska man veta som kund vilka Åf som är bra resp dåliga ?? Kan inte uttala mig om dom som du köpt grejerna av . Men det verkar som du haft mycket problem ??? Bäst att sticka iväg och starta traktorn , har visst kommit massa snö :? Sedan kommer väl plogbilen i vanlig ordning precis när man ställt in grejerna :shock:


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Ok. Skall jämföra inställningarna.

Hmm, inte vad jag kan påminna mig. Nu är det ju så att det var min far som köpte grejjerna då vi hyr kåken av honom så det bör jag kolla med honom, men jag tror inte att vi fått nåt protokoll från Janfire. Vad skall det vara protokoll på?

Jo, det är trist att man inte har några större kunskaper om ÅF utan man får chansa och hoppas på det bästa, i detta fall var det inte det bästa valet av åf.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Matningstiden kan du låta vara, vill man ändra den är det enklare att ställa pelletsdensiteten (x g/L) till ett högre värde för att minska matningen (lägre för att öka matningen), effekten blir identisk.

Jag vet att en del av de askskrapningsproblem som har funnits har bestått i dålig pellets som ger mycket sinter efter sig, jag har av den anledning testat att köra utan askskrapning i mycket lång tid (ca: 70kg pellets) och fick då lite problem med askskrapningen, då var det å andra sidan också en rejäl kaka i brännkoppen, ca: 3 cm tjock!

Körde jag askskrapningen igen, alltså totalt 2 sekvenser, var allt OK igen.

Så som jag ser det kan det vara en av två saker: dålig kvalitet pellets med mycket sinter eller en askskrapare som går mycket trögt.

Det kan vara värd att kolla punkt 57 i servicemenyn, den är sannolikt ställd till "Ja" och du kan testa att ställa den till "Nej", om det ger en bättring är det bra men ställ den tillbaka på "Ja" om det inte hjälpte, det skonar växellådan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar