Ständiga problem med askskrapning.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Icecap:
Njae, din uträkning stämmer säkert utifrån den förbrukning vi nu har. Men INNAN de bytte brännare och kretskort i pannan så drog den ca 18 kg/dygn med en effekt på 18kw + underhåll. Hel skumt. Börjar fundera på om det är nåt tjall på pannan och den har svårt att hålla värmen...

I slutet på förra veckan ringde åf och sa att nu har Neova skickat pelletsen på analys och det kommer att ta ca två veckor till.

Fick i måndags ny pellets, eller rättare sagt 3,5 ton.
Vägde en 10l och den vägde 6,4 kg. Den tidigare lasten vägde 7,2kg.

Frågade åf hur vi skulle ställa in brännaren nu då.
Jo både energivärdet och vikten på pelletsen skulle ställas om. Energivärdet skulle ställas om från 4,45 till 4,8 och vikten från 640 g/L till 650 g/L.
Frågade om det inte var dags att mäta rökgaserna, njae, det var inte så viktigt verkade det som...
Går återigen inte att fylla ett badkar med vatten för att kunna bada.

Pratade med svärfar som är sotare och han frågade om det fräste om rökröret om vi spottade på det, vilket det inte gjorde. Går att lägga handen pådet utan att bränna sig.

Åf vill inte göra mer innan analysen är klar av pelletsen, jo han skall komma och byta box i vår ny nyrenoverade brännare......

FY FAAAAAAAAAAN!!!!!!
Nån som vill köpa en pelletsanläggning BILLIGT!!!!
Går snart över till direktel igen!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Nu har åf återigen varit hem till oss och kliat sig i huvudet och har bestämt sig för att ge oss en helt ny brännare....

Skall bli intressant att se...
Jag lägger mina kort på att det är nåt vajsing med pannan och att det blev efter det att de bytte kretskort....
Någon som vill sätta emot? Vinnaren får anläggningen....
(OBS!!! ej seriöst vad....man vet ju aldrig).
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Ni kommer inte att tro detta....
Knappt att jag gör det!

Har varit i kontakt med åf som lova att i veckan komma att installera en fabriks ny brännare. Vi fick reda på att de skulle komma idag i början av veckan.

Strax innan lunch ringer de och säger att de inte kommer... "Vi fick inte boxen med posten idag och vi vet inte var den befinner sig då Janfire uppger att de skickat den."

Vår nya brännare är således på vift någonstans i detta avlånga lanmd....

Dessutom tror inte åf på oss när vi påpekar den höga pelletsåtgången. De förklarar det med att: "det är fel på vågen i brännaren och därför ser det ut som att den drar mycket mer". Eller "ni bor ju i ett stort hus som är ganska gammalt och säkert därför dåligt isolerat, så det skall nog dra så här mycket..."

Jaha, sa vi. Då har vi inte råd att ha pellets. Då får ni ta tillbaks anläggningen så kopplar vi in oss på fjärrvärme istället.
Neeeej, nej, det skall ni inte behöva göra. Det är klart att vi skall hitta felet, har svaret blivit då... Suck...
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Jag måste säga att jag beundrar ditt tålamod. Hade detta hänt mig så hade jag nog gett dem max 1 vecka på att fixa problemet.

Jag tycker ju det låter som att det är något knas med styrningen i pannan. Om jag förstod det rätt så har de väl provat att byta brännare ett antal gånger nu och det kan väl inte vara så att 3 av 4 Janfire NH-brännare är fel på.

Hoppas ni får ordning på detta snart.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jo, det stämmer. Vi väntar på den 4:e brännaren då den är borta med, eller kanske tom på, vinden....

Har försökt att förklara det, men åf lyssnar inte. De har bytt kretskort i pannan. Nu har det gått 200 kg sen i måndags...
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Verkar skumt. Tycker att Janfire borde visa lite mer intresse för att få ordning på ert system. Skicka ett mail till dem och länka dem hit så kanske det händer nåt. Jag läste i en annan tråd om en som gjorde det.
Han hade superstrul med sin anläggning.

200kg?? Inte dåligt. Jag tror att min har dragit i sig ca 100-120 kg på samma tid och mitt hus det suger energi.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Janfire bryr sig nog inte så mycket tyvärr . Har själv både mailat och försökt prata med dom . Tydligen anser dom att de har inte tid att sitta och besvara ev fel :roll: Utan hänvisar bara till sina Åf . Har man tur så
har man köpt sin utrustning hos någon duktig sådan . Annars tyvärr blir det tydligen sådana här fall . Har skrivit om detta innan , för det retar mig så pass . Är själv helnöjd med mina grejer nu . Men har haft ett elände innan . För tillfället finns det för min del två Åf som jag har förtroende för vad gäller Janfire . Själva företaget Janfire struntar jag fullständigt i . Ska för skoj skull åka och titta på detta stora företag som har så mycket att göra att dom inte kan ta sig tid att se till att slutkunden är nöjd . Brukar åka uppåt sommartiden . Kan vara kul att se hur stort det igentligen är :roll: Synd att det sköts på detta sättet , för jag tycker som nämnts innan att grejerna är bra .

wepe
Senast redigerad av wepe den lör 14 feb, 2009 13:56, redigerad totalt 1 gånger.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Nåt är grymt knas.
När vi hade direktel hade vi en årsförbrukning på 34.000 kw.
Med dagens åtgång på pellets (ca 50 kg/dygn) har vi en årsförbrukning på ca 43.000 kw!!!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Menar du då förbrukningen som den ser ut NU eller över ett år?

De 3 kallaste månader tar ca: 55% av årets pelletsförbruk för min del och jag har inte elpatron till VV på sommaren, det är pellets där med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Har räknat på hur den HAR sett ut sedan ett år tillbaka och jämfört med hur en årsförbrukning såg ut när vi hade el...
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Förra vinter var onormalt varm och det är väll en lite mera (nästan normal) kall vinter i år?

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jo förvisso...
Men nya brännaren vi fick igår har hittills slukat 86 kg...

Hade inte sagt ngt om den hade dragit 30-35 kg/dygn...
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Med en utetemperatur mellan 15-20 minusgrader så har pannan slukat 200kg from i fredags 15.00 till idag 06.00.

Kåken är på 200 kvm, köket halvtaskigt isolerat, resten av huset renoverat -76.

Är det rimligt???
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

71kg/dygn ÄR ganska högt, motsvarar att brännaren kör på 14,2kW kontinuerligt (vid 100% effektivitet) och det är ganska mycket. Här har vi haft ner till -19°C i går natt och då blev snitteffekten runt 7,5kW på brännaren och då är min panna knappast ett under i effektivitet fast jag har fått veta att den inte är så himla kass ändå.

För mig verkar det som att dina inställningar i brännaren är alldeles åt helvetet vilket låter ganska orimligt eller också slukar ditt hus rent faktisk enormt med värme.

Vilken effekt är brännaren inställd till?

Istället för att kolla hela tråden igenom vill jag istället anta (vad jag minns var det nya grejer rätt igenom, panna osv) att dragregulator finns och är ställd rätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Jag som var intresserad av en Janfirepanna, hmm... Får nog se efter en annan lösning tror jag.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Skriv svar