Ständiga problem med askskrapning.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Dessa värden är sjukt fel! Nåja, #21 är OK, den står rätt faktisk.

Om "de" anser att du måste ha så fet matning är det antingen något fel med matningen (doseringen, den interna skruv) eller också är din draglucka hopplöst underdimensionerat och du har ett sjuhelvetes drag i pipan.

Och det att jag skulle komma förbi: hade det varit inom räckhåll hade jag nog gjort det men dels är jag inte anställd av Janfire och dels är tiden knapp, en resa på 23 mil varje håll skulle alltså kosta mig bensin och arbetstid.

Jag har ett förslag:
Slå av brännaren när du har ställd alla värden till de nivåer jag angav, alltså Volymvikten & #23, du kan ju alltid återställa sedan.

Dra ut brännaren, se till att brännkoppen är ren och fin. Medan den är ute håller du inne "piggen" som är ovan för brännkoppen, det är den sensor som avgör om brännaren är monterat eller inte.

Sedan slår du på brännaren när termostaten är kall, då ska en startdos pytsas i brännkoppen, den ska köra i 40 sek innan den är klar med det. Direkt därefter släpper du "piggen" vilket får brännaren att inse att den är ute och den stoppar.

Väga sedan den startdos som är pytsat i, den bör väga runt 280g (vet ej säkert, beräknat värde, 7g/sek). Om det skiljer kraftigt har du problem med matningen, är det något så när rätt är problemet luften.

Återställ de värden du har ändrat till det felaktiga värden som de var på och invänta ÅF.

Berätta gärna här vad du mätte dosen till.
Senast redigerad av Icecap den fre 30 jan, 2009 12:11, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

He he, jo jag förstår att det itne är helt enkelt att bara svänga förbi.

Skall göra det så fort jag kommer hem.

Har pratat med åf på fm och det de skall byta är tydligen nåt lager som de tror har skurit.

Skall bli intressant att se om det förändrar situationen.
Han skall vara där nu och byta den.

Återkommer ikväll när jag mätt dosen.
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

ÄNLIGEN!!! Tror de sig ha hittat felet...
Har vi hört det förut???

Åf var där och bytte prylar. Sedan ringde han de vi köpt pellets av. Det verkar som att pelletsen är tung, men utan energi. Han sökte energivärdet från 4,80 till 4,20!!!! och vips fick han ordning på rökgaser m.m.

Har pratat med pellets försäljaren som nu skickat en del pellets för analys. Är det så att det är lågt energivärde så kommer vi att få rabatt på nästa lass pellets.

Hoppas...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om den har så lågt värde som 4,2 måste den antingen vara fuktig "som fan" eller blandat med jord/sand eller annat obrännbart skit.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Som sagt, de skall skicka det på analys. Skall bli spännande att se vad det är som är knas. Lär väl visa sig om den är fuktig.

Hur kan det gå till i så fall?
Kan det bero på luften i pannrummet?
Pelletsförrådet?
Eller helt enkelt hur pelletsen var vid leveransen?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Skulle tro att det var det siste.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Gjorde som du beskrev och mätte upp startdosen. Den mätte inte mer än 210 g.

Energivärdet i pelletsen i brännaren är ändrat till 4,45 och inte 4,20 som jag skrev i förra inlägget.
Volymvikten är satt till 675.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om du ställde in som jag beskrev OCH hade energiinnehållet ställd "normalt" (4,80Wh/g) är det ett ganska lågt värde, ett sekunds matning ska ge 7g och är pelletsen samtidig "tung" är det ett dåligt värde, faktisk 25% för lågt.

Det kan bero på ett par saker:
1: En ganska trögmatat pellets, passar fint med en fuktig pellets.
2: Problem med doseringsmotorn/skruven.

Eller (osannolikt) en kombination därav.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Hmm, sorry... hade missat att göra inställningarna du bad mig om INNAN jag mätte matningsdosen, så jag gjorde om allt...
Ändrade volymvikten från 650 g/L till 675 g/l
Ändrade energivärdet från 4,45 till 4,80
Ändrade # 23 Matningstid från 1,20 till 1,00

Matningsdosen vägde nu 175 g!!!!

På 8 tim har det gått 17 kg pellets.
Så det verkar som att problemet ännu ej är löst...
Suck...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Hmmmm.... var det VIDA pellets du har?

Den är alltså tung utan att innehålla något vidare energi, den är trögmatat och den bränner som skrutt samt ger en del slagg... är det en sammanfattning som låter rätt?

OM detta är rätt låter det som att de har glömt(/skitit i) att torka pelletsen, alltså har du köpt en hel del vatten till pelletspris.

Men analysen får utvisa det, din evt. rabatt ska självklart baseras på vad du EGENTLIGEN fick av kWh i påsarna mot vad du BORDE samt avdrag för all strul.

Kolla påsen om det finns energivärde/fukthalt osv angivit, spara i så fall minst en påse som bevis.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Nope, får min pellets från Neova.

Jo, dte verkar som att den är tung, åf mätte upp ne 10 L hink och enligt den vikten skulle volymvikten på brännaren ställas till 750 g/L.

Har bulkförråd, men har tagit ut en 10 L hink med pellets i fall att.

Är det den usla kvaliteten på pellets som gör att det går 50kg/dygn?
Den har ju inte tagit det tidigare. Den började göra det när vi bytte brännare.

Kan det vara så att det översta lagret av pelletsen var av usel kvalitet. För det var först närlite mer än halva förrådet gått som allt strul med askskrapningen körde igång.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Fattade först som du körde med en annan pellets i början av tråden ?
Kanske Neova har samma problem som de hade för c:a tre år sedan ?
Hade en Iwabo brännare då , den gick c:a ett dygn , sedan var det kört . Enda chansen att kunna elda det var att sänka inmatningen plus höja luften för att det skulle funka . Vet att då var det många som hade strul , men Neova vägrade att erkänna det . Vet dom som fick sin pellets skickad på analys , men det var inget fel :roll: Själv struntade jag i det . Säger inte att det är så i ditt fall . Men blir lite konfunderad :roll:

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Njae, det har varit strul ända sedan början vi fick prylarna. Fick inte tillräckligt med varmvatten, strul med externskruven, askskrapningen fungerade inte m.m.

Men vi har köpt pellets antingen från Dalapellets eller Werpers åkeri. Kruxet är bara att båda tar sin pellets från Neova...
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Vet ju inte hur det ser ut hos dig ? Men det vore ju intressant att se hur det funkade med annan pellets ? Menar om det gick att att sätta dit ett litet förråd vid sidan med ett annat pelletsmärke i ? Sedan om Åf av anläggningen kunde ev låna ut en extern skruv för att se hur det funkar ? Måste väl ligga i deras intresse med :roll:


wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om vi räknar lite:
Den Neova du har innehåller runt 4,20Wh/g och ditt hus sväljer runt 50kg/dygn. Hade pelletsen varit "normal" skulle det gå åt (50kg * 4,20wh/g/4,80Wh/g =) 43kg/dygn.

Ingen dramatisk skillnad förvisso, "bara" 12,5% mindre men ändå betyder det att att du har betalt minst 12,5% överpris för pelletsen för man betalar ju per ton och då utgår man ifrån att pelletsen ska innehålla 4,8Wh/g ±ganska lite.

Jag har sett några här på forumet som anger hur man mäter vattenprocenten och vad jag förstår ska man ta en portion (10L kanske) och väga direkt, sedan ska de stå "på ett element" i 3 veckor och torkas ut ordentligt och sedan vägar man igen, skillnaden ska vara vattenprocenten.

Hur som helst kan det vara ett mycket bra argument att ha dessa tal klar när man ska prata prisreduktion, torra fakta serverat på ett ordentligt sätt brukar ta hand om en hel del av "förhandlingen".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar