rördragning
rördragning
jag funderar på att skaffa solfångare i framtiden å nu i sommar ska jag byta tak , kan jag lägga rör under takplåten upp till nocken redan nu ?
å hur mycke isolering bör man ha på sådana rör ?
ska tillägga att mitt pannrum ligger i norra sidan av huset
annars vet jag inte hur man ska dra rören på ett vettigt sätt
kan får man dra rörena i en kanal i skorstenen
å hur mycke isolering bör man ha på sådana rör ?
ska tillägga att mitt pannrum ligger i norra sidan av huset
annars vet jag inte hur man ska dra rören på ett vettigt sätt
kan får man dra rörena i en kanal i skorstenen
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Svaret beror på vilken typ av solfångare du tänkt installera senare:
1. Om du planerar för plana solfångare behöver du nog inte speciellt mycket isolering på rören, detta för att hela solfångarytan ger ganska stora konvektionsförluster. I detta fall räcker det nog med någon centimeter isolering.
2. Om du planerar för vacuumfångare så är det bättre med tjockare isolering. Detta för att de jobbar effektivt med störrre tempdiff än plana fångare. Förlusten från rören relativt kollektorn blir då högre.
Att gömma rördragningen under takplåt är bra eftersom fåglar verkar tycka om komfortegenskaperna hos rörisoleringen
En av de viktigaste sakerna med isoleringen är att den har slutna celler som inte tar upp vatten som kraftigt försämrar isoleringsförmågan.
Att dra rören i en skorstenskanal är nog tillåtet, jag känner en installatör som gjort flera såna installationer, men den stora nackdelen är att det är krångligt.
1. Om du planerar för plana solfångare behöver du nog inte speciellt mycket isolering på rören, detta för att hela solfångarytan ger ganska stora konvektionsförluster. I detta fall räcker det nog med någon centimeter isolering.
2. Om du planerar för vacuumfångare så är det bättre med tjockare isolering. Detta för att de jobbar effektivt med störrre tempdiff än plana fångare. Förlusten från rören relativt kollektorn blir då högre.
Att gömma rördragningen under takplåt är bra eftersom fåglar verkar tycka om komfortegenskaperna hos rörisoleringen
En av de viktigaste sakerna med isoleringen är att den har slutna celler som inte tar upp vatten som kraftigt försämrar isoleringsförmågan.
Att dra rören i en skorstenskanal är nog tillåtet, jag känner en installatör som gjort flera såna installationer, men den stora nackdelen är att det är krångligt.
Om skorstenskanalen är som i mitt fall >8m hög måste rören skarvas på vägen ner. Ev. läckage i dessa skulle inte vara lätt att åtgärda. Alternativet plusprisol är inte speciellt flexibel i grövre dimesioner.ABSO skrev: Lite mer specifikt, vad är det som är mer krångligt med denna typ av installation än alternativen?
Jag förstår. Samtidigt borde väl ändå placeringen vara den absolut bästa - dels inga nya genomföringar med allt vad det medför av återställning osv., dels sitter rören skyddade, dels orsakar ett läckage där knappast skada i väggar och bjälklag, dels är ett läckage väldigt lätt att upptäcka om man lägger en skvallerplåt i botten av skorstenen. Överväger inte de sammantagna fördelarna ändå?
Jag har en ventilationskanal som jag funderar på att använda för att få ner vattnet från taket. Det finns något som heter Armaflex Solar VA, men det låter dyrt och bra. Jag ska nog kolla lite närmare på det,
för några dolda skarvar vill jag inte ha.
/Magnus
http://www.armacell.com/www/armacell/AC ... 8-S(S).pdf
för några dolda skarvar vill jag inte ha.
/Magnus
http://www.armacell.com/www/armacell/AC ... 8-S(S).pdf
inte min..
Inte min heller...
Däremot har 2 pilfinkar byggt bo OVANPÅ röret på ett ställe
Däremot har 2 pilfinkar byggt bo OVANPÅ röret på ett ställe
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Re: inte min..
Är det det som kallas golvvärmesnillet skrev:Inte min heller...
Däremot har 2 pilfinkar byggt bo OVANPÅ röret på ett ställe
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
STEKT
Stekta sparvar å allt de där
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Entusiast!
- Inlägg: 106
- Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
- Ort: Småland, Holsbybrunn
Rördragning på taket.
När du skall byta takbeläggning är det lämpligt att inte lägga beläggningen där solfångaren skall vara. Solfångaren i sig själv är ju en takbeläggning! Du sparar kostnaden för takbeläggningen. Solfångaren läggs på ströläkten och kommer då ca 1-2 cm över takpappen. Det är lämpligt att redan nu bestämma storleken på solfångaren.