Reglera effekt GL30

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Reglera effekt GL30

Inlägg av shaft »

Hej,
Har ikväll fått igång brännaren, kul!
Jag har lite problem med låga rökgastemperaturer, de är väldigt låga, ca 70grader.
I morgon åker turbolatorerna ut.
Men när jag bekantar mig med menyn så blir jag lite förbryllad över att det står samma siffror i låg/hög effektsläget, 0,005 0,010 fläkt 11.
Hur ska de stå för att köra på full effekt?
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det betyder att du har det äldre styrprogrammet där man kan ställa både på- och paustid för skruven.
I min version av programmet är rekommenderade värden för fläkten (08-15) där 08 är den högsta rekommenderade hastigheten.
Det är möjligt att dina fläktvärden är annorlunda, det är ju en 30 kW brännare.Det finns flera olika versioner av styrprogrammet.
Skruven på i 5 sek och av i 10 sek låter som en riktigt ordentlig matning.

För att ändra på tiderna så tryck på gröna OK knappen ett tag när den siffra du vill ändra blinkar. Bakgrunden i blinket försvinner och du kan ändra värdet med + eller - knapparna. För att göra nya värdet bestående, tryck in OK ett tag igen och släpp.

Kanske en bra början att undersöka hur många kilowatt dina nuvarande inställningar ger genom att samla upp de pellets som kommer från skruven i 3 minuter när brännaren är i normal drift och väga dem.
Antal kg pellets x 20 ger mängden pellets i kg per timme.
4.8 x mängden pellets per timme ger effekten i kilowatt.

Finns det marginal att höja pelletsmatningen utan att överskrida 30 kW är det väl en bra ide i stället för att ta ur turbulatorer.
Det där med hög- och lågeffekt är nog inget att hålla på med. När du har tankar och en riktig vedpanna är det nog bara att köra plattan i mattan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Klart man vill ha full knuff!!
Jag vill bara veta att så är fallet.
Kan jag tjäna nått på att gasa på med fläkten? Om matningen är någotsånär hög så känns ju fläkt inställningen ganska låg??

Lite oväntat så hade jag ett haveri på min termiskaventil när allt startades upp, den ville inte öppna vilket höll på att resultera i kok, så jag slet ur den helt, så laddningen är på intet vis optimal just nu...

Vad har ni för start temp på ladd-pumpen? När jag körde ved så hade jag 62 grader på den termiskaventilen & 90grader pumpstart. Är dom siffrorna helt galna i "Pellets Världen"

Jag märker att allt fungerar bättre när jag kör lite med min skortstensfläkt, slanganslutningen på brännaren blev lite varm om jag inte gjorde så. Vilken temp ökning ska man tillåta där? När finns risk för "bak-eld"? Lite läskigt det där.

Jaha, då blev det en hel uppsats.... :wink:
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Kör den på 30kW+,annars tror jag inte du får upp rökgaserna.
Du ska köra upp effekten på brännaren till att börja med,det är synd att plocka ur turbulatorer om det inte behövs.

Väg upp hur mycket skruven ger per minut,därefter kan du lätt kolla med olika gångtider här: http://pelletsteknik.se/guider/effekt.htm

Offtiden på min B30 har jag på 10 sek, Ontiden justerar du sedan så du får rätt effekt.
Fläkten ökar i hastighet ända ned till 03-04.
Om du kör den på 30kW,så kan du säkert ställa fläkten mellan 07-09.

Eftersom du har 2st acktankar så borde du använda 2 tempgivare.
En uppe i första tanken som startar brännaren,den andra i sista tanken som stoppar brännaren vid uppnådd temperatur.
Hysterésen skulle då bli ca 30-40 grader.
Senast redigerad av PelletsTeknik Kalmar den tis 29 dec, 2009 22:57, redigerad totalt 1 gånger.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Kör mot en tank just nu, har svårt att se mervärdet av att köra mot bägge.
Satte givaren mitt på tanken.

Då blir det till att väga lite pellets då!

Tack så länge!
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
Skriv svar