Ulma owners!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Hur lång tid matar brännaren in start dos?
Har du det nya eller gamla tändelementet?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

Hej

Jeg har købt det nye tændelement. og men start dose er 50
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Började dessa stopp att inträffa efter det att du installerat den nya varianten av tändelement?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

Har gamla ulman fast med nya tändelementet, har en startdos på 45 sek, nästa gång den startar så låt den köra hela startdosen i ett litermått, du klarar dig bra på 1- 1 1/2 dl med nytt element. Sedan kan du justera tiden mellan matningarna, eller längden den matar bränsle, kan vara så att den matar för mycket och för ofta. Prova ändra matartid till 11 sek, eller 12, dvs tiden den står stilla mellan matningarna.

När jag fick min Ulma installerad så matade den för mycket, nästan 4 dl blev det på startdosen, och då blir det bränslefel som följd.




Men nu ska Ulman snart ut, bergvärme here i come!
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

Hejsa

Jeg har købt den her brænder af en der ikke skulle bruge den afligevel, så startede det med at jeg havde tændfejl hele tiden, så købte jeg det nye tændelement, havde stadig tændfejl, så snakkede jeg med ulma, jeg skulle sætte tændværdien ned til 1 det har jeg så gjort og nu får jeg så brændelsefejl i stedet for.. men jeg vil prøve at måle opstart dossen igen, kan i ikke skrive hvad alle jeres værdier på, så kan jeg samline det med min..

Tak
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Uppdatera gärna din profil med vad du har för panna osv...

Det är ju inte säkert alls att "mina" inställningar fungerar för dig, men du kan ju se om det är något som kanske är helt tokigt.

Jag har dessa inst:

Startdos:
Väntetid: 1000sek (Har denna inst för att jag inte har så stor hysteres på termostaten)
Skruv på: 50,0
Tänd +0005,5

Mjukstartsläge:
skruv på: 5,0
skruv av: 10,0
cykler 3

Bränsledrift:
Väntetid: 10,0
På: 5,5
Av 9,1

Just fotomotstånd:
Börvärde 9,0

Med dessa värderna startar brännaren upp och brinner stabilt efter ca 90-100sek

När jag installerade den nya varianten på tändelement. Fick jag tipset att borra ett 5mm´s hål, ovanför det hål i brännkammaren som flamvakten "ser" igenom. Just för att underlätta för flamvakten att uppfatta ljuset ifrån lågan. Gjorde inte detta först och fick liknande problem som dig, men efter jag borrat det hålet så har det funkat klockrent!
Jag ska sota/aska ur imorgon, kan då ta ett foto på hur det ser ut!
Senast redigerad av kegu den tor 15 jan, 2009 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

Hej

Det ville være super hvis du kunne tage et billede, det ville jeg virkelig blive glad for... mange tak
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Så, nu har jag tagit lite bilder som kanske kan hjälpa Dig Peter79!

Bild
Hål från insidan av brännkammaren

Bild
Hål från utsidan av brännkammaren

Hoppas att det hjälper något!
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

Hejsa

Mange tak jeg har nu fået boret hullet, og jeg glæder mig til at se om det hjælper, jeg skal nok skrive hvordan det er gået... mange tak alle sammen for jeres hjælp
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

Hej

Jeg havde håbet på det her var løsningen, men desværre efter 3 dage så fejlede den igen, jeg kan godt se at det har hjulpet brændeværdien er meget højere nu end før men det fejler stadig, jeg har prøvet dine værdier, også har den så kørt i 3 dage... er der nogle der har et bud på hvad jeg skal gøre..
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

Hej

Jeg havde håbet på det her var løsningen, men desværre efter 3 dage så fejlede den igen, jeg kan godt se at det har hjulpet brændeværdien er meget højere nu end før men det fejler stadig, jeg har prøvet dine værdier, også har den så kørt i 3 dage... er der nogle der har et bud på hvad jeg skal gøre..
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Har du provt att ringa direkt till Ulf på Ulma?? Jag är bergis på att han kommer att hjälpa dig!!

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

nej jeg har kun skrevet men en der hedder martin, jeg er ikke så god til at forstå svensk.. :-(
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Om du bara kör skruven i lika lång tid som du har ställt in startdosen på och låter pelletsen trilla ut i ett litermått.
Hur mycket pellets får Du då ut?

Gör detta ett flertal gånger och jämför hur mycket det skiljer mellan gångerna.

Som brushuvud även säger : "En luftficka kan ju komma när som helst..."

Är skruven helt inskjuten i magasinet?
Om inte hela öppningen i skruven är inskjuten, kan det ju medföra att du får "självlåsning" på pelletsen och då får du ju en luftficka...
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Martin är mer ansvarig för säljbiten (sales), men de kanske också tror att det är en luftficka, det är Ulf som är den tekniskt ansvarige och den jag pratat med om det mesta.

Venligst Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar