Ulma owners!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Ulma owners!

Inlägg av kegu »

Verkar inte som om det är så många på detta forum som eldar med ulma...?
Eller så är ni inte så aktiva med inlägg... Kan kanske bero på att det fungerar så klockrent...??? :mrgreen: :mrgreen:

Skämt åsido, så vore det roligt att höra lite om om hur det fungerar för er ute i stugorna och vad ni kanske har gjort för att få det gå bättre.
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Instämmer helt, lite väl tyst i Ulma delen. Förmodligen för att brännaren funkar..

Ska köra igång min Ulma under våren.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Är också mycket intressserad av att höra olika åsikter om hur brännaren men framför allt pannan funkar. Det kan inte bara vara jag som har denna panna i detta avlånga land!!
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Ja, jag också lite nyfiken på hur pannan fungerar!
Har sneglat lite på den vid ett ev. pannbyte,

Är du nöjd med den, Brushuvud?

Hur länge har du kört med den?
Några fördelar/nackdelar än så länge?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

intresserad av ulma-pannan

Inlägg av simon.s »

Har också en Ulma brännare installerad i en diom panna från 89, den har tuffat på riktigt bra, har det nya tändelementet som tänder riktigt snabbt, inte ett driftstopp på ett år! Lämnade pannan under 10 dagar i jul då elpatronen i pannan gått sönder och svärmor fyllde på säckar, funkade klockrent utan urskrapningar på den tiden.

Men nu är jag intresserad av Ulmapannan då verkningsgraden i Diomen är värdelös.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Alla ni som eldar med en Ulma-brännare, kör ni på lågeffekt eller högeffekt? (gäller er som har nyare brännare)
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Bumler
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 14 dec, 2007 18:14
Ort: Sätila

Inlägg av Bumler »

Lågeffekt. Har inte ens provat högeffekt under den tid vi haft brännaren (sedan oktober)
--
CTC 265B från 1972 med ULMA 2000 i oljedelen. CBJ RS sköter regleringen.
1,5planshus på 104 kvadratmeter från 1935.
christer72
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 13:32
Ort: Kristinehamn

Re: Ulma owners!

Inlägg av christer72 »

kegu skrev:Verkar inte som om det är så många på detta forum som eldar med ulma...?
Eller så är ni inte så aktiva med inlägg... Kan kanske bero på att det fungerar så klockrent...??? :mrgreen: :mrgreen:

Skämt åsido, så vore det roligt att höra lite om om hur det fungerar för er ute i stugorna och vad ni kanske har gjort för att få det gå bättre.
Hejsan. Jorå... Ulman funkar klockers! Fick den höstas och har en kmp 21 som brännare. Mkt prisvärd panna då det ingår aut. shuntreglering mm. Lättsotad och allmänt smidig. Jag fick köra pannan manuellt ett bra tag då jag väntade på en trådlös innegivare som dom inte fick ordning på tyvärr, så nu kör jag med den givaren som kom med pannan ( ej sladdlös).
px 21-06
Ulma 2000 120m2+70m2 kall o dragig 20-tals kåk
Kulvert mellan husen.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Kula att höra att någon kör med en annan brännare i den. det är ju vissa som är förvillade och gastar om att det inte går. Var de nu fått det ifrån.
Ursäkta att jag inte svarat om mitt system. Jag ska det när jag kört det lite till, har bara varit några veckor ju...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

hejsa

Jeg har også en ulma brænder på en dion dt-20 kedel, jeg har desværre problemer med brændselfejl engang mellem (3-5dage) er der nogle der ved hvorfor der kommer den fejl, den kører fint pillerne frem..?
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Hej peter79!

det är inte så att det kommit smuts på "ögat" så att den inte ser att det är eld?

Prova med att putsa rent det!
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

vad har du för förråd och vinkel på skruven? Det kan också vara luftfickor i matningen.

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

hej

jeg har lige hurtigt taget et billede af det, jeg tror ikke det er en luft lomme, for der er piller i brænderen når fejlen sker, så jeg tror mere det er øjet der bliver dækket til men hvordan ungå jeg det?

tak

http://www.adelkrone.dk/DSC00297.JPG
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

men trillar det ner piller när det sker eller brinner elden ut? En luftficka kan ju komma när som helst.... Annars skulle jag monterat itu brännaren och rengjort flamvakten, till vänster om fläkten.


Vänligen brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

Hej igen

det er ikke ret langt tid siden at jeg rensede den, men jeg vil gøre det igen, imorges da jeg stod op var der fejl igen, men så tod jeg et billede for at se hvordan der så ud inden i brænder og det er sådan her..

http://www.adelkrone.dk/DSC00300.JPG
Skriv svar