Vilket värde på fläkten har ni

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Vilket värde på fläkten har ni

Inlägg av Torsten »

Håller på att prova hur mycket mottryck man kan ha i pannan innan det blir problem med förbränningen.
Ni som eldar i oljepannor typ CTC 1100, Nibe City, Albin Futura mm. vilken effekt kör ni på och vilket värde på fläkten har ni då? Har ni alla turbulatorer eller bafflar kvar i pannan?

Bionordic rekommenderar Fläkt 08-15 men jag undrar om man kan ha starkare fläkt. Nu provar jag med Fläkt 06 och får väl en effekt på 12,25 kW.
Dragregulatorn är inställd på 18 Pa.
Med så kraftig fläkt kunde man vänta sig att fallröret skulle bli varmt men det blir knappast mer än 45 grader längst ned.

Tål den här brännarn hur mycket mottryck som helst? Det här borde inte fungera.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Varför inte ? så länge anläggningen har bra självdrag och tillräckligt stora rökvägar för att hantera rökgaserna. om du vill att fallröret ska bli varmt så får du väl stoppa ner ett lakan i skorstenen eller nåt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Nja om fallröret börjar bli varmt är ju det ett tecken på att fläktluften hellre vill gå ut genom fallröret än genom pannan. Då är det hög tid att minska på fläkten eller minska,motståndet genom pannan.
Den här pannan har inte stora rökgasvägar för där sitter en serie baffelplåtar och bromsar.
För att plocka ut 12,25 kW (max. vad som behövs om det blir kallt) kör jag nu fläkten två lägen snabbare än vad som anses vara rekommendabelt för brännaren.
Detta är menar jag ett tecken på att pannan gör stort mottryck.
Den gamla CTC 265 klarade sig med 3-4 steg lägre fläkthastighet för att ge samma effekt.

Det finns ju dom som optimerat brännaren för CTC 1100 med rökasinstrument och allt och fått en förbluffande bra verkningsgrad.
Det skulle vara intressant att veta vilken fläkt och vilken effekt man har haft när man har fått den fina verkningsgraden.

Låg effekt - eller Hög effekt; Det är den eviga frågan.
Jag börjar nu mer luta åt att hög effekt är det mest ekonomiska.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Fläkt !

Inlägg av Sandviken »

Hej :)

Min står på:
Låg On 1,0 Off 20,0 Fläkt 20
Hög On 1,5 Off 10,0 Fläkt 18

Mvh Sandviken 8)
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Hur många gram/minut ger förrådskruven?
Det verkar som att du kör på väldigt låg effekt.

Ni som inte har uppdaterat PLC:n än,så att ni har kW beräkningen med i den kan använda detta beräkningsformuläret
http://pelletsteknik.se/effekt_frame.asp
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Hej Sandviken
Du har den första versionen av styrprogrammet där man kunde ställa både på- och av tiden för fläkten. Jag har någon senare version. Verkar inte gå att jämföra värdena alls och det är synd.

Nu har jag i varje fall avslutat experimenten och minskat mottrycket i pannan. Kör nu på 10 i fläkt och 18,5 i matning. Rökgas ligger på 150 grader. Har dragit slutsatsen att det lönar sig lite att överdriva det här med motståndet i pannan. Viktigast är formen på bafflarna eller turbulatorerna i pannan. Man måste tvinga röken mot pannväggarna.

Funderar nu på någon form av EBK i förbränningsrummet. Inte en rund som har provats på lite olika ställen, utan två vertikala vingar som ansluter på var sin sida av lågan som får brandgasen att kavitera och bilda virvlar ut mot förbränningsrummets båda sidoväggar.
Säckeldade pannor kanske inte är så dumt ändå för där tvingas rökgasen en vända tillbaka i förbränningsutrymmet innan den försvinner ovanför brännaren. I min panna försvinner röken ut längst in i förbränningsutrymmet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

God Jul !

Inlägg av Sandviken »

Hej Torsten :)

Kanske skrev lite otydligt,
On & Off tiderna är på matarskruven :!:

Fläktvärderna är hastigheten på fläkten :wink:

God Jul önskar

Sandviken 8)
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Skriv svar