Konvertering från vattenburen el till pellets

Skriv svar
Cicero
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 29 mar, 2005 15:15

Konvertering från vattenburen el till pellets

Inlägg av Cicero »

Jag funderar på att gå över till eldning med pellets istället för den vattenburna elvärme jag har idag.

Mitt problem är att jag inte har något pannrum och det finns inga rimliga ombyggnadsmöjligheter för att skapa ett heller. Däremot har jag hört att det ska finnas prefabricerade pannrumsmoduler att köpa som man kan ställa utanför huset. Min fråga är om det finns någon som vet eller har erfarenhet av detta och som kan ge en indikation av vad det skulle kosta, mellan tummen och pekfingret, med ett dylikt pannrum + pelletspanna, brännare och annat som behövs.

Tack på förhand
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

En vattenmantlad pelletskamin kan stå för hela husets värme och varmvatten ihop med en ackumulatortank. Du kan dra nytta av pelletsenergins prismässiga fördel utan att behöva bygga ett pannrum
http://www.solentek.se/finrumspaket.html
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

inte fel..

Inlägg av snillet »

Vattenmantlad kamin är nog ingen dålig lösning nej.

Acktank behövs väl inte ? om man inte skall ha solfångare eller prompt vill göra varmvattnet av pelletseldning.

Utan helt enkelt koppla på kaminen på elementen. Måste vara det mest ekonomiska i ditt fall ?

Har du redan öppen spis eller braskamin så har du ju dessutom rökkanalen klar.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Cicero
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 29 mar, 2005 15:15

vattenmantlad kamin...

Inlägg av Cicero »

Vattenmantlad kamin hade jag inte en tanke på. Det är ju ingen dum ide eftersom den bör kunna installeras i vardagsrum. Jag ska undersöka den saken vidare och tackar för tipset. :D
Skriv svar