Är det någon som har PLC programmet till Viking brännaren ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
saaboholic
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 01:44

Är det någon som har PLC programmet till Viking brännaren ?

Inlägg av saaboholic »

Hejsan,

Tänkte höra om det är någon vänlig själ därute som har programmet till Vikingbrännaren och har lust att dela med sig av detta ?

Ja, jag vet att Peter (Pelletsteknik) uppgraderar för 295:- men jag har skaffat en Milennium III och
har för avsikt att styra lite andra saker utöver brännaren så dom ändringarna kan jag inte göra eftersom han låser sina program.

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Du ska nog inte räkna med det, rent juridiskt så lär det vara olagligt att göra så eftersom Bionoridc äger rättigheterna till programmet (det kan ju till och med vara därför dom skyddat programmet i PLC'n 8) ) och om någon skulle ge dig programmet så är det antagligen den personen som får skiten för det och inte du om så skulle inträffa vilket antagligen ingen vill utsätta sig för om man inte är väldigt korkad.

Viss förståelse får man ju ha för detta, inte för att programmet är något tekniskt underverk i sig men säg att du pillar lite på deras program, brännaren tänder eld på huset och du klagar på Bionordic att det var brännarens fel att huset brann upp...

Nä, om du nu ändå ska ändra i det så kan du väl lika gärna göra hela programmet själv, det tar bara ett par timmar att smälla ihop ett fungerande program för pelletsbrännaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
saaboholic
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 01:44

Inlägg av saaboholic »

Vad jag kan förstå så är inte Bionordics originalprogram skyddat, det är bara Pelletstekniks program som är det.
Tyvärr så är det inte samma kabel till Mil. II/III annars hade jag kunnat tanka ur det själv.

När det gäller integrerad mjukvara är det ju lite klurigt...
Nu har jag inte manualen här så jag kan läsa om det står något uttryckligt angående copyright på PLC-programmet.
[EDIT] Kollade nu som hastigast och det enda som nämns är att manualen är copyright'ad och att man inte får modifiera eldningsutrustningen utan att det leder till garantibortfall... [/EDIT]

Sen har väl inte PLC-programmet så våldsamt stor säkerhet i sig så vill jag elda upp kåken
med hjälp av brännaren så lär det vara fullt möjligt utan att pilla på PLC-programmet. :roll:

Troligen slutar det med att jag får knåpa ihop ett eget program, har inga problem att göra det,
kändes bara onödigt att uppfinna hjulet ännu en gång....
och det skadar ju inte att fråga.

//magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Dom bytte säkert kabel mellan II och III bara för att få in mera pluring, det ju nackdelen med millenium, dom tar grisaktigt betalt för kabeln.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Det är

Inlägg av zorro »

nog inte så enkelt att bara tanka ur proget ur plc´n de är väl lösenordsskyddat jag använder både milleniun 2 och 3 dessa maskiner rockar verkligen klickar aldrig och lätta att använda :D :D :shock: :D
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är väl minimikrav man kan ställa på en industri PLC, själv så föredrar jag Zelio, nästan exakt samma burk fast mjukvaran till PC'n är gratis och kabeln kostar mindre än hälften så mycket.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ytterligare en dum fråga. Vad kostar den grisaktiga kabeln för att programmera Millenium II enheten och var kan man köpa den.
De sidor som är skrivna om Millenium är skrivna på halssjukdom och det kan jag inte läsa.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
saaboholic
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 01:44

Inlägg av saaboholic »

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... 000A0A036A

Gigantlänk, men 455:- + moms

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och samma länk fast lite kortare:
Kabeln.

Hur man gör en kort länk: (mellanslag inlagt för att visa, ska tas bort)
[url = http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... 000A0A036A]Kabeln[/ url]
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

http://pelletsteknik.se/item_show.asp?code_no=16274

Här finns den också, 495:- inkl moms.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Skriv svar