Flex-A håller inte inställda värden

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stefan_L
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 25 nov, 2008 12:53

Flex-A håller inte inställda värden

Inlägg av Stefan_L »

Hej!

Jag har en Flex-A 2005 och bytte elspiral för nästan två veckor sedan. Enl. instruktion skulle man efter byte kolla så att spiralen inte blev varm med brännaren inkopplad i läge 0, om så var fallet är elektronikboxen kass men allt verkade OK så långt. När jag startade upp så mätte jag fläktspänningen och såg att den låg alldeles för lågt. Justerade då in den till 100 V i uppstart samt 75 V i läge 1 och 103 V i läge 2/3 enligt noteringar från installationen. Efter en vecka var det dags att ta hand om askan och jag noterar då att att det är mer och svartare sot än vanligt i pannan. Kollar då spänningen igen och ser att den åter igen ligger långt under de inställda värdena. Justerar på nytt men upptäcker vid kontroll lite senare att den i läge 1 ligger på 180 V ca 20 min efter start. Vrider under gång till läge 2: 103 V = OK, tillbaka till läge 1: 75 V = OK. Låter den senare gå en full cykel på läge 2 vilket går helt OK. Där efter sköter den sig exemplariskt också i läge 1: 100 V i uppstart, därefter 75 V i ett par min och sen 103 V i 5-6 min för att sedan gå ner till 75 V efter hela startsekvensen (totalt 13 min), helt enligt programmet. När jag nu några dagar senare kollar igen ligger den för högt, 115 V i läge 1 och 140 V i läge 2/3... Vad gör man? Elspiralen är bytt 3 gånger nu, 2 gånger på garanti plus nu senast, elektroniken är bytt en gång på garanti. Att elspiralen behöver bytas varje år är visserligen irriterande men inte särskilt dyrt eller svårt. Men, om elektroniken går sönder varje gång elspiralen går spricker kalkylen! Då kan man nästan lika gärna elda olja... Någon som har erfarenhet eller ideer kring detta?

Mvh
Stefan
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Rent omedelbart låter det som att motståndet som elektroniken använder för att mäta strömmen till fläkten börjar ge upp.

Det har inget med spiralbyte att göra, snarare ålder.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stefan_L
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 25 nov, 2008 12:53

Inlägg av Stefan_L »

OK. Var sitter detta motstånd? I elektroniklådan eller separat så att det går lätt att byta?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Självklart i lådan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Flex-A håller inte inställda värden

Inlägg av wepe »

Stefan_L skrev:Hej!

Elspiralen är bytt 3 gånger nu, 2 gånger på garanti plus nu senast, elektroniken är bytt en gång på garanti.
Icecap skrev:Rent omedelbart låter det som att motståndet som elektroniken använder för att mäta strömmen till fläkten börjar ge upp.

Det har inget med spiralbyte att göra, snarare ålder.

På en 3 år gammal brännare ????? Menar om elektroniken är
bytt en gång , vet ju inte när den är bytt visserligen , men är
det inte längre livslängd på elektroniken :roll:


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
C.M.R.
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 22:35
Ort: HÄSSLEHOLM

?

Inlägg av C.M.R. »

Kan vara en ide att kolla volttalet från panntermostaten samtigt.
Det har hänt att det blivit spänningsfall pga oxiderade kontakter i panntermostaten, vilket kan förklara att värdena ändrar sig.
Detta fel går bara att mäta med brännaren inkopplad, dvs panntermostaten under belastning.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Skriv svar